Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere E skördare glapp

13 inlägg 7296 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere E skördare glapp

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119747 redan efter 3700 timmar så har 1170E blivit glapp i kranfot och mellan pelare o lyftarm, vet två 1270E i området med glapp i kranfot, midja och stablås ena har gått 3800 o den andra nästan 6000 timmar, den sistnämnda är extremt glapp ....

kranfoten har blivit glapp på skördare redan sen FMG tiden men inte på så kort tid, varför tar dom inte tag i problemet? John Deere i USA har ju stenhårda krav på kvalitet, gäller int det på europeiska marknaden???
börjar nästan tro att E:et i beteckningen står för Elände 😈



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: John Deere E skördare glapp

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119759 Är en 1170 här också som visst var glapp redan efter 2000 timmar så dom var in och satte expander.

Avatar Fallback

Re: John Deere E skördare glapp

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119789 E:et kan möjligtvis också stå för ekonomi klass ;)

Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

Skogshuggarninorr35  
#119792 Eller "evilution" 😈

Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

masterchief  
#119799 Är det nätets fel att vi blir upplysta om allt rappel eller har maskiner alltid rapplat i den här omfattningen?

Avatar Fallback

Re: John Deere E skördare glapp

Tosca  
#119802 "Det har nog aldrig hänt", brukar det heta, men nya reservdelar ligger ofta hemma på hyllan...

Svårt att tro på konstiga sammanträffanden ibland.

Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119810 Ja o så säger dom "det är bara du som har det här problemet"

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

finskpinne  
#119811
masterchief skrev:Är det nätets fel att vi blir upplysta om allt rappel eller har maskiner alltid rapplat i den här omfattningen?


Den uppfattning jag har fått av min far som började köra i skogen tidigt 70 tal så var väl maskinerna inte så driftsäkra då heller, men då var det ju mest bara en massa svetsande så det var ju inte så dyrt förutom att det tog tid. Sen på senare delen av 90-talet så började tillverkarna lära sig att ta till lite extra på den mekaniska sidan och då höll grejerna ganska bra och var ganska enkelt byggda ännu.

Sen kom ju 2000-talet och utvecklingen började gå snabbare och snabbare, en hel del finesser kom till på dom annars enkla 90-tals maskinerna och det verkar som att maskinerna nu håller lite sämre än förr. Så klart finns det ju delar på maskinerna som har blivit mycket bättre också men ibland verkar det som att tillverkarna har lite för bråttom med att få ut nya fina prylar på marknaden.

Men som du säger så har ju internet gjort att man hör mer och mer om alla maskiner som rasar ihop, före internettiden så skulle ju jag ha varit lyckligt ovetande om allt skit som har hänt en entreprenör i ett annat land, nu kommer jag hem med skitiga händer efter en vanlig arbetsdag och loggar in här på forumet och kan nästan dagligen läsa om någon annans lika jävliga dag! Kan ju va kul att veta att man inte är den enda som har det lite körigt ibland, även om det är en klen tröst när räkningen på reservdelarna kommer...

Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

Skogshuggarninorr35  
#119817 Sen är det väl så att på 70 och 80 talets maskiner så fanns bara apteringsdatorn i maskinen.
Idag är ju allt datastyrt så det blir så känsligt när det blir problem, med canbus systemet kan man ju få så konstiga fel utöver det verkliga felet.
Förr blev det i regel stopp och inga bonusfel.
Som när aggregatkabeln krånglade på 1170:n första gången satt ja och högg i godan ro, helst plötsligt svartnade all arbetsbelysning hyttsvängen och kranen slutade funka och vindrute torkarna började torka för fullt och det pep och blinkade i intrumenteringen.
Då tänkte jag ju inte "det är aggregatkabeln" utan "va fan nu då", stängde av maskinen och startade igen och allt funkade igen tills jag svängde aggregatet till "rätta" läget igen.

Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119822 Jag vet , men jag tycker dom va enklare förut när kranstyrning, transmission, o aggregatelektroniken, var åtskilda nu har dom totat ihop allt, sen är jag lite bakåtsträvande vad det gäller dagens parallelkramar det blir sån hög tyngdpunkt o stor hävstång ute på arm som tar knäcken på leder och tappar om man jämför mot 170E o 184E som satt på master och supereva dom kranarna va ju rätt lågbyggda, ett annat stort plus va ju att det var dubbla cylindrar på lyft och vipp, så gick en cylinder sönder behövde man inte lämna maskin ett par kilometer till skogs utan det va bara o plugga bort den trasiga o fara fram, o skulle man ta ur utskjutscylindern räckte det med att slå ur tappen till rotatorn o sen vika ihop kran och ta ut cylindern i kranvecket istället för att riva ner vippen i molekyler

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119868 tycker det verkar mest som att tillverkarna jagar ören för o sänka tillverkningskostnaderna o då blir kvaliteten lidande

finskpinne skrev:
masterchief skrev:Är det nätets fel att vi blir upplysta om allt rappel eller har maskiner alltid rapplat i den här omfattningen?


Den uppfattning jag har fått av min far som började köra i skogen tidigt 70 tal så var väl maskinerna inte så driftsäkra då heller, men då var det ju mest bara en massa svetsande så det var ju inte så dyrt förutom att det tog tid. Sen på senare delen av 90-talet så började tillverkarna lära sig att ta till lite extra på den mekaniska sidan och då höll grejerna ganska bra och var ganska enkelt byggda ännu.

Sen kom ju 2000-talet och utvecklingen började gå snabbare och snabbare, en hel del finesser kom till på dom annars enkla 90-tals maskinerna och det verkar som att maskinerna nu håller lite sämre än förr. Så klart finns det ju delar på maskinerna som har blivit mycket bättre också men ibland verkar det som att tillverkarna har lite för bråttom med att få ut nya fina prylar på marknaden.

Men som du säger så har ju internet gjort att man hör mer och mer om alla maskiner som rasar ihop, före internettiden så skulle ju jag ha varit lyckligt ovetande om allt skit som har hänt en entreprenör i ett annat land, nu kommer jag hem med skitiga händer efter en vanlig arbetsdag och loggar in här på forumet och kan nästan dagligen läsa om någon annans lika jävliga dag! Kan ju va kul att veta att man inte är den enda som har det lite körigt ibland, även om det är en klen tröst när räkningen på reservdelarna kommer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere E skördare glapp

finskpinne  
#120129 Det skulle ju vara en positivt om dom skulle jaga ören för att kunna göra en maskin som skulle bli billigare för entreprenören att köpa men det är ju inte så. Om dom får ner tillverkningskostnaden för en maskin så blir den inte billigare för köparen utan det betyder bara att aktieägarna kan vissla lite högre och smälla lite mer i hängslorna när dom går skrattandes till banken. 😡

Avatar Fallback

Re: John Deere E skördare glapp

novis??  
#120182
finskpinne skrev:Det skulle ju vara en positivt om dom skulle jaga ören för att kunna göra en maskin som skulle bli billigare för entreprenören att köpa men det är ju inte så. Om dom får ner tillverkningskostnaden för en maskin så blir den inte billigare för köparen utan det betyder bara att aktieägarna kan vissla lite högre och smälla lite mer i hängslorna när dom går skrattandes till banken. 😡

ja men så funkar ju hela sammhället nu så? vi kan ju skita i deras grejor men...men om du funderar lite så är det så att en entrepenörer vill sällan erkänna att det klatrat(utum huggarn)för det kan ju tänkas att någon tror att det är förar fel .klaga till åf o högre upp begär förlängd garanti.bråka men bara om det är nödvändigt ta till bröst toner :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).