Inomgårdsmaskiner

Däck till gräsklippare

19 inlägg 26917 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däck till gräsklippare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118971 Tänkte köpa nya däck till gräsklipparen nu, har gamla Trelleborg i storlek 16x6,5-8 på.

Tydligen verkar det bara finnas Trelleborg som gör dessa däck, vilket gör att dom kostar 500kr/st :shock: vilket jag tycker är lite häftigt för såna små struntdäck. Säkert bra däck, men man kan ju göra roligare saker än att sula om gräsklipparen för 2000 spänn.

Finns det inga andra tillverkare alls i denna dimension? Har hittat några däck från Kenda i nån fransk katalog men dom verkar inte importeras till Sverige. Marknaden för såna däck borde ju finnas tycker man. Taiwandäck finns ju till allt annat, men inte i just den dimensionen.


Senast redigerad av Jesper tis 15 feb 2011, 17:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Däck tll gräsklippare

Nolltax AB  
#118983 Det ska böjas i tid......

Avatar Fallback

Re: Däck tll gräsklippare

Solhemsskog  
#118984 köp trelleborgsdäcken, 2000 spänn e ju inget å gnälla om...

Avatar Fallback

Re: Däck tll gräsklippare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119045
Nolltax AB skrev:Det ska böjas i tid......


Ja jag har ju en med plogblad på och det måste ju testköras innan snön försvinner :)

Solhemsskog skrev:köp trelleborgsdäcken, 2000 spänn e ju inget å gnälla om...


Nja finns ju som sagt roligare saker att göra för 2000kr tycker jag. 500 spänn st är inte billigt, man ger ju bara 700-800 för kärrdäck som är betydligt större.

Undra om Trelleborg har nån sorts ensamrätt på den dimensionen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Däck till gräsklippare

Nonkan  
#119652 500:- låter rätt ok tycker jag. Husqvarnas rek pris på däck till Rider (har för mig att det är samma dimension) är 950:- inkl moms, men då med lite speciellt däckmönster på de senaste årsmodellerna. HVA använder Trelleborg iaf.

Hur mycket har du kollat runt?

Användarvisningsbild

Re: Däck till gräsklippare

finskpinne  
#119660 Hittade för 32 € stycke. Men du bor på fel sida av viken!! :lol: Har du vägarna hit via Finland så kan du ju passa på å köpa några däck!!

Men du kan ju fråga av dessa i sverige:

http://www.broson.se/adf_infotext.php?p ... elning=adf

Avatar Fallback

Re: Däck till gräsklippare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119662 Fick tag på ett för 350 i alla fall. Krängde på det idag, men kunde inte pumpa det, det var rätt stelt efter att ha legat ute i ett par dagar så det ville inte riktigt krypa ut på fälgen. Slanglöst :roll: Aja ordnar sig nog när det har tinat inne i ett par timmar.

Duro var märket om det är nån mer som söker efter samma däck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till gräsklippare

finskpinne  
#119663 Får du inte däcket att gå ut på fälgen så är det bara att kasta i en kork med bensin och tända på, poff så är däcket på plats. Går också att använda bromsrengöring eller liknande! OBS!!!! Jag tar inget ansvar för dig om du provar detta och spränger dig i småbitar!! Använder man tillräckligt små mängder så brukar det gå bra...

Avatar Fallback

Re: Däck till gräsklippare

Robertberg  
#119701 Att spänna ett spännband runt däcket så det trycker mot fälgkanterna är ett lite mer sofistikerat tips :)

Användarvisningsbild

Re: Däck till gräsklippare

finskpinne  
#119704
obantteg skrev:Att spänna ett spännband runt däcket så det trycker mot fälgkanterna är ett lite mer sofistikerat tips :)


Jo men fan så tråkigt!! :lol: Man brukar oftast inte ha några problem me sådär små däck men ibland kan det ju jävlas...

Avatar Fallback

Re: Däck till gräsklippare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119715 Har redan provat med spännbandet utan framgång..

Stod och sneglade på burken med startspray, men vågade inte riktigt.. :oops:

Såg en film på Youtube med några offroad-nissar som gjorde det med ett stort jeepdäck, såg smidigt ut men det måste ju vara känsligt med doseringen :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till gräsklippare

totte  
#119727 Instruktionsfilm;

Avatar Fallback

Re: Däck till gräsklippare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119795 Man blir ju mer och mer sugen på att prova alltså.. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till gräsklippare

finskpinne  
#119805 Har använt denna metod flera gånger. Både på gatracing-däck och atv däck ute i skogen. Funkar kanon bara man använder lite sunt bondförnuft. Testa med lite först och är det inte tillräckligt så ta lite till, för att fylla ett så litet däck som du har så krävs väldigt lite... PS. Du hörde inte detta från mej ifall du spränger hela dig och garaget... :lol:

Vill du inte vara i närheten så kan du ju sätta något som brinner på en lång stav och stå bakom något när du tänder på...

Användarvisningsbild

Re: Däck till gräsklippare

totte  
#119849 Kolla på filmen hur Dan'O gör, ett par sekundkorta puffar med sprayflaskan, bör vara lagom för sitt däck också. Notera det han säger med att ha tryckluften beredd och pumpa snabbt innan gaserna svalnar och trycket sjunker. Vi väntar med spänning på smällen! %-( :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).