Traktorer och processorer

Import från icke eu land

34 inlägg 18077 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119464 Hur blir det då med momsen? Åker man på dubbla smällar? Tänkte tex om man hittar nåt i Norge.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

Cat554  
#119507 Du skal ikke betale norsk moms. Du må bare sende eksportpapirer tilbake til selger. OH

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119599 Då är det ju som att handla från Finland då ungefär. Köpte Pilken därifrån. Eksportpapiren, är det från skattemyndigheten då eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

Cat554  
#119675 Det er tale om dokumentasjon på at du virkelig har ført varen (maskinen) over grensen. Om du bruker speditør til å ordne importen går det av seg selv. Det er egentlig ingen forskjell om du kjøper i Norge eller Finland. Eller i USA for den saks skyld. Leier du transporten går det av seg selv. Om du henter den selv må du holde orden på papirene. Inn til Norge må vi nå bruke speditørfirma til papirarbeidet om vi er næringsdrivende og vil ha momsen tilbake. Det koster 1000.- men blir jo ikke så stor prosent på en maskin. Litt værre på reservedeler.
OH

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119838 Speditör lär det ju bli då jag tänkte på om man skulle köpa en traktor. Priserna är riktigt bra ibland tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

samiban  
#121941 Har funnit några fina objekt (John deere) I USA och funderar på att åka över och få hem dem. Är det något man ska tänka på med registrering och sånt? Tull och moms, är det dyrt?

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121943 Se där. Lönar det sig med frakterna? Tullen tar väl ett par % sen har du momsen på det med. Tullen är ju lite olika beroende på varan. Borde väl gå bra att få in dom bara det finns papper på dom. Vet inte hur jänkarna har det med papper på sina maskiner. Vart hittade du dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

samiban  
#121951 I florida. Har inte kollat upp frakten riktigt än men räknar på det. Vill ju veta var som tillkommer här i Sverige liksom.

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

samiban  
#121952 VAD som tillkommer ska det ju vara...

Användarvisningsbild

Re: Import från icke eu land

stegmaster  
#121997 Om ni hentar en traktor från usa, så kolla bara att den går att regga i Sverige.
Var just en som blev blåst på det har i Norge(kjöpte den even av en sideimportör i Norge).
Det var en liten John Deere som var ment for den Amerikanska marknaden, så den var omöjlig att regga i Norge, då inte fanns CE papper på den från tillvärkaren.
Efter 3 år och flera rettergånger fick hann tilbaka pengerna (300 tkr.).
Nogra dager efter la dom ut den til salu igjen på finn.no 😡

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134453 Har hittat en intressant traktor i Norge. Men speditören jag tänkte använda påstår att man måste betala momsen vid införsel i Sverige för att få tillbaka den sen. Får nog ringa skattemyndigheten å fråga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134520 Har själv nyligen hämtat en Valmet från Norge,det som gäller med moms är att norsk moms ej ska betalas vid köp utan det är svensk moms som ska betalas vid tullen och söka tillbaka lika som när man handlar i Sverige.Har både vid köp av traktor och en delägd vedmaskin handlat på både Felleskjöpet och A/K Maskin fått betalat norsk moms vid köp.Men efter uppvisat eller skickat kopia på tullkvitto fått norska momsen tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134524 Ok. När jag handlade vedmaskin i Finland så skickade jag över f-skattebeviset. Kan det kanske räcka med det i Norge med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

80-90  
#134730 när du köper en traktor i norge ska du inte betala moms till den du köper den av . du ska bara betala vid tullen in i sverige . men sen ska du skicka kopior på alla papper till den du köpte trakoren av så han slipper ta upp momsen på försäljningen. det e väldigt enkelt . ha själv köpt 3 vedmaskiner å 2 traktorer i norge ... ps e det en firma du ska handla av brukar dom fixa alla papper ..

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134884 Togs ingen notis till mitt f-skattebevis,lade ut norsk moms som jag fick tillbaka in på konto när jag hade momsat vid tullen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).