Föryngring

behöver hjälp ang skogen

5 inlägg 3333 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

behöver hjälp ang skogen

berkkk  
#119500 Hej Erik heter jag och är ny på forumet
håller på med en affär om 16.3 ha varav skog 9.6 ha med bonitet 5.6
skogen är idag mellan 30 och 90 år ca 33% fördelning av tall gran löv
priset på fastigheten är 505000 varav 800kbm är mellan 70 och 90 år och på en areal på 5 ha.
Har planer på ett större björkplantage ca 9ha för ved produktion om 20 till 30 år frågan är hur grova och höga hinner dom bli och tror ni de är en smart affär?
Och hur tätt kan man plantera björk
eller ska jag välja annat träd slag
Zon 4 skogen ligger 6 mil inåt i landet från sundsvall
hjälp mig kan inte så mycket om skog men är väldigt intresserad av att äga skog
Mvh Erik



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: behöver hjälp ang skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119510 Planterar du gran så får du en massa björk på köpet som det är lämpligt att hugga ner om 20-30 år. Planterar du tall så får du också en massa björk men den måste du röja ner innan det hinner bli ved av den. Björk i renbestånd ska du inte hålla på med. Undantag möjligen fuktig gammal åkermark i södra Sverige.

Avatar Fallback

Re: behöver hjälp ang skogen

berkkk  
#119515 hur grova är dom efter 20 30 år om man planterar med gran?

   TS
Avatar Fallback

Re: behöver hjälp ang skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119529 20-30 cm ungefär. Men sen måste de bort om det ska bli nåt av granen. Så beror det ju helt hur marken är. Men om marken är lämplig för björk så kommer den att finnas utan att du gör något.

Avatar Fallback

Re: behöver hjälp ang skogen

berkkk  
#119534 fan vad gött ska bli kul att få äga lite mark ser de som en god investering för framtiden

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).