Skördare

Viktfördelning på skördare

8 inlägg 3892 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viktfördelning på skördare

finskpinne  
#119486 Skulle vara intresserad av att höra åsikter om hur ni tycker viktfördelningen är på skördare som har kranen "på mitten", t.ex. Valmet, Eco-Log och Ponsse FOX. Blir det inte lite väl mycket vikt på bakhjulena? Det är ju praktiskt taget ingenting ovanför boggien!? T.ex. Logman 811H som har kranen placerad mitt ovanför framaxeln precis som JD har anger sin vikt på 811H till: 7700 kg på framaxeln(boggien) och 5300 kg på bakaxeln. Det tycker jag verkar ganska optimalt eftersom boggien bär bättre än vad singelhjulena gör under motordelen.

En liten fundering jag har eftersom kranen mitt i ansiktet i Ponssen stör ganska mycket ibland: Varför inte göra en kombination av en Valmet och en JD, placera kranen där JD har den(för viktfördelningen och den goda räckvidden rakt fram) och placera hytten bredvid kranen som Valmet har. Det borde ju bli en ganska trevlig maskin i gallringar, eller vad tycker ni!??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktfördelning på skördare

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119497 vad man hör häromkring så har valmetarna jävligt lätt för o sjunka på höger sida om de är mjukt med när dom har kran o hytt i midjan så blir dom rätt bra på o gå uppför...
jag har 600 hjul på min 1170 o den känns lite baktung när det blir surt, 700 hjul är nog att föredra eller hjulband som sägs bära upp gånger 3 jämfört me slirskydd....
Ponsse Foxen tror jag är jävligt bra både där det är mjukt o branter när man kan ha band runt om. känner mig rätt sugen på en "skabbräv" nästa gång :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Viktfördelning på skördare

finskpinne  
#119512 Själv har jag ju en cobra och den är ju nästan som en mindre Räv, förutom att jag har HN kranen och att den inte är placerad på samma ställe som på Räven. Är nog bra maskin när det är 8 hjul, väldigt stadig och tar sig fram i dom flesta terränger utan problem. Det som hindrar mig från att köra med valmet eller eco-log med kranen på midjan är ju att jag vill ha så bra räckvidd på kranen som möjligt även rakt fram, man tappar ju en hel del räckvidd när kranen flyttas bakåt. Räckvidden tycker jag behövs när jag kör nästan endast gallring, och dessutom till stor del i dålig/stenig terräng så man kan ju inte dra vägarna var som helst utan man måste göra en hel del instick åt sidorna men skördaren och då vill man ju kunna utnyttja varje cm i kranen.

Räven måste ju onekligen vara ganska baktung, kranen är ju nästan på mitten och motor och hydraulik och hytt är ju på bakänden. Så man får ju väldigt lite vikt på framboggien!

Men C22 kranen är jag nästan lite avundsjuk på, dem måste vara suverrän i gallring...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktfördelning på skördare

finskpinne  
#119655 Är det ingen här som kör valmet eller ecolog som har nån åsikt i denna fråga!??? Har nämligen inte själv ägt nån av dessa märken så jag skulle vara ganska intresserad att höra vad ni tycker. För jag börjar bli lite trött på att sitta och försöka kolla runt kranen och skulle nästan kunna tänka mig att nästa skördare skulle vara en med kranen bredvid hytten...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktfördelning på skördare

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119664 Om jag jämför min 911.3 -04 med tj1270b -99 båda med Logmax 4000 så:

- Båda vägde ca 17 ton å hade 700hjul runtom, men TJn var man tvungen att hälla 3 ton vatten i för att nyttja långkran, ändå gick det inte att flytta maskin med kran ute på 5-8 meters utlägg, det kan man lätt med 911.3.

- TJn sjunker betydligt fortare på dålig bärighet (tack vare extra vikten), och ofta gick då bakdelen djupast, fastän kran satt längst fram... Om 911an är tung på höger sida, jaaahaaa, kanske, men det går ju att svänga runt kran o flytta vikten tom. rakt bakom maskinen om man vill det..

- Klart är att TJn var smidigare vid instick, men i gallring har iaf. jag högre prestation med kranen vid sidan, pga stabilare maskin och bättre sikt, ffa i 1:a gallring med stor andel uttag i vägen o ingen kran som skymmer sikten...

- Skillnaden i räckvidd framåt kompenseras lite av att när du väl fått in maskin en bit i skogen, är det lättare att se vad du ska gallra, och även när man lyfter ut virke till skotarn..

- Mindre spårbildning från skördarn underlättar mkt för skotarn. Ecologen är väl aningen tyngre än Valmeten(??) på samma hjul..
(har även hört ryktas att 560d känns mkt tyngre än 560c - kan detta stämma?)

- Valmetens paralellkran (CRH18dt) är mkt smidigare att jobba med i trånga bestånd jämfört med TJs dubbelutskjut..

Såå, nu fick du lite input. Om det hjälper dej vetja inte... :)

Avatar Fallback

Re: Viktfördelning på skördare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119665 Kranen på hytten tycker jag är suveränt i gallring iaf! Bra sikt i alla lägen, avslappnat och bra.

Valmet är precis som du misstänker rätt tung på röven, våran 901:a har 600 däck bak och det är ingen höjdare. Dom sjunker alltid först så är det blött åker man och släpar bakänden.

En annan stor fördel med kranen på hytten som Valmet har är ju att man kan luta kranen enkelt för att nå runt träd, blir svårt med Ecolog. Vid instick så är ju kranen lite längre bak som du säger, men å andra sidan så åker du ju med kranen in i beståndet när du ska jobba.

Användarvisningsbild

Re: Viktfördelning på skördare

finskpinne  
#119674 Tack för era synpunkter, kul med "kalhygge" som hade erfarenhet av båda sorterna också. Eftersom vi kör nästan endast första gallringar så skulle det vara kul att sitta så nära kranen som möjligt för bästa möjliga sikt. Ponsses hytten har man nog bra sikt ur men i gallringar är den nog för långt från kranen. Har kört en del grävmaskin och där kan man ju jämföra sikten med valmeten, och det är ju underbart med fri sikt hela tiden.

Det är ju aldrig kul med en tung röv, för när det börjar sjunka så har man ju hela maskinen ute på det blöta. Är ju annat om dom första hjulen börjar sjunka, då kan man ju bara stanna och backa bort.

Någon annan med erfarenhet av valmeten eller ecologen som vill dela med sig av sina åsikter!??

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktfördelning på skördare

Tvåan  
#119823 Har mest erfarenhet av ecolog och visst är den lite baktung. Men funkar rätt bra vintertid att lägga ner maskin i snön och åka kana på bukplåten. Får ju en rejäl bäryta då plus att man får snön lite packad mellan hjulspåren också. Att dom är lite tyngre höger sida kan man lätt kompensera genom att hålla aggregatet lite till vänster när man förflyttar sej, likaså bakvikten genom att hålla fram aggregatet en bit.

Det funkar bra att vika sej runt träd med ecologgen också, skillnaden blir ju att hela maskin lutar ikull istället för bara kran och hytt. Kranen skymmer sikten till höger lite mindre än på en valmet.

Båda har säkert en massa andra både för och nackdelar men sönder går dom garanterat allihop så de ä ju viktigt att det går hyfsat bra att få tag i någon som kan få fart på grejerna igen!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).