Verkstan

Bahco och kvalitet?

32 inlägg 49127 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Elfving  
#98580
Contorta skrev:Mycket nöjd med den senaste bahco-prylen jag köpte, en svensktillverkad såg på en fransktillverkad stång. Inget Kina-skit inte och det märks. Kolla var prylen är gjord, så vet man vad man får.

Om en kvalitetsvara inte motsvarar förväntningarna finns det sådana saker som garantier och kundtjänst, eller hur? För att en enskild vara inte håller måttet, blir inte automatiskt biltema svaret. Så mycke skit jag köpt där, varannan vara är helkass.



Precis som du säger finns det garantier och kundtjänst, tycker dock att du missat poängen i denna tråd. Står det Bahco på grejorna är jag så länge jag kan minnas programmerad att tro att detta innebär premiumkvalitet.
Var prylarna tillverkas skall jag inte behöva kolla upp, jag köper kvalitet i form av ett varumärke. Varumärket är tänkt att kunna motsvara vissa förväntningar (kvalitet) vilket också kan motivera prisskillnaden jämfört med varumärkeslösa varor (i detta fall Biltema).

Om det är så att man måste kolla tillverkningsland för varje enskild pryl som man köper av detta märke innan köp, ja då har glorian fallit.

Att du sedan köpt dåliga varor på Biltema tycker jag saknar sammanhang med denna tråd.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98600
Contorta skrev:Mycket nöjd med den senaste bahco-prylen jag köpte, en svensktillverkad såg på en fransktillverkad stång. Inget Kina-skit inte och det märks. Kolla var prylen är gjord, så vet man vad man får.


Jag blev i alla fall inte impad av Bahcos stångsåg viewtopic.php?f=12&t=6222&st=0&sk=t&sd=a&start=19
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

Camwood  
#99681 Har nyss köpt ringnycklar och krafthylsor (satser) Bahco! :sad: Törs man använda dom på mina gamla maskin klenoder ..huaa. :sad:

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Cerwinbob  
#100341 Är själv inne på att köpa bahcos stora hylsnyckelsats på 94 delar. Butiksföreträdet säger tyvärr som ni att kvaliteten har minskat rejält och att det är svårt att få saker på garantin. Innan hade livstidsgaranti dock inte längre han rekommenderade Ironsides prylar pga livstidsgaranti. Påstod även att de nyare bahcoprylarna är tillverkade delviss i polen därav kvaliten. Ska man ha fina bahco verktyg ska man köpa de som är tillverkade i argentina då var det kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Häggblad  
#118084 AB Bahco Stockholm ska det stå på fastnycklar om det ska vara bästa modellen!

/Magnus

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Dane  
#118102 Alldeles riktigt Häggblad.

Jag märkte redan för 20 år sedan när Bahco började tillverkas i Argentina att designen inte var lika fin som de "Stockholmstillverkade".
Bl.a. så var U.-delen på u-ringnycklarna tjockare ock förkromningen var annorlunda.
Slipningen var inte heller lika perfekt.
Jag kontaktade Bahco om detta, men dom försökte lite krystat vilja påstå att det inte var någon skillnad fast den var uppenbar.
Men dom fick ge mej ett halvt rätt till slut.
Huruvida den mekaniska hållfastheten var förändrad har jag inte haft möjlighet att bedöma, men varför låter man nycklarna slipas tjockare?

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

totte  
#118145
varför låter man nycklarna slipas tjockare?


För att man inte har den kollen på stålkvaliteten som man borde ha, alternativt vet att man använder ett sämre stål.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118210 Enligt den första kommentaren till http://www.nyteknik.se/popular_teknik/k ... 483994.ece så kommer Bahcos skogsverktyg i fortsättningen kallas för EIA, Edsbyns Industri AB.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118218 Köper ni Biltemas dyrare verktyg så är det bra kvalle med garanti.
Bacho är numera bara ett sätt att ta betalt för skräp
Jag jobbar inte på B-tem :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

totte  
#118248 Jag har börjat köpa Gedore, när det gäller skruvnycklar.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

viktor meck  
#118275 jag har den här http://www.jula.se/hylsnyckelsats-1-4-1 ... 106-124422 och är riktigt nöjd. känns som bra kvalitet

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118287
totte skrev:Jag har börjat köpa Gedore, när det gäller skruvnycklar.


Har själv bara slagnycklar och avdragare från Gedore men dessa tycker jag är OK.

Jag har alltid gillat Kamaza för att de är tunna och utrymmessnåla helst lednycklarna, men dock inte mest hållbara. Tycker även deras finish har sänkts, eller så finns det kopior ute, har ej forskat så mycke i det :wink: så senaste åren har jag köpt TengTools, lite sådär mitt i verktyg så jag har råd att tappa bort någon ibland.

Svår avvägning det här med verktyg för jag tappar nog bort fler än jag sliter ut, i alla fall av verktygen som man måste ta med sig ut..........

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119349 Bacho har väll även fabriker i Spanien?
Jag köper hellre grejjor efter var dom är gjorda än att det ska vara ett sen gammalt känt märke. Svenska grejjer går först av fem anledningar, oftast bra kvalitet, jag gynnar hellre en svensk än en guling( kalla mej rasist, det skiter jag i), att det gynnar svensk välfärd, att Sverige har hårda miljölagar vid tillverkningen och kortare transporter som sparar miljön.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119372 Om man letar på diverse överskottslager kan man hitta gamla fina Bacho-verktyg som är i stort sett outslitliga. Eftersom man inte säljer mer om verktygen är för bra så verkar de flesta tillverkare idag ha dragit ner på kvalitén. Dålig kvalité = man säljer fler prylar är ju det som gäller på dagens marknad. Och dålig kvalité verkar vara det som som gäller för guling-tillverkade (kul nytt begrepp :grin: ) prylar.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119613
Niking skrev:
Elias skrev:Det är garanterat så att snap on har sänkt kvaliteten på bahco för att deras inavlade jag menar inhemska märke snap on ska vara bättre. Detta har hänt många gånger förr, amerikanska grejor ska ju vara bäst speciellt i sådana koncerner. Volvo var otroligt slitstarka bilar m.m tills ford tog över och levde på de gamla meriterna och idag är de so so.


Det är väl inte bara amerikanska företag som gjort så. Samma sak har väl hänt med bl.a. Partners motorsågar sedan Elux/HVA köpte upp märket?
/Niklas



det är ju samma med vissa skogsmaskiner det vart stora kvalitetssänkning när dom gröna försvann från alfta till finland :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).