Skogsarbete

Hyra ut sig

18 inlägg 8537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyra ut sig

skogsjan695xl  
#70544 Hur ser marknaden ut för detta, funderar på att starta som eget och hyra ut mig som chaufför på skogsmaskiner.
Jag har ju kört skotare och skördare ett bra tag nu så man har erfarenheter av det mesta.
Jag har ju kört många olika märken och storlekar, gallring som slutavv, höll även mycke på med grot och träddelar.
Hela tiden nästan som jag jobbat har jag kört själv och fått skött om maskin helt själv med allt som ska göras, jämt som det vore min egen.

Men vad tror ni om detta att hyra ut sig?
Finns det någon marknad för detta?
Det är ju för såna som typ har folk som ska vara lediga ett par-3 veckor och sånt, så med lite framförhållning på allt vore bra så ,man kan planera vart man ska.
Är ju inga problem att åka långt att jobba kortare perioder.

MvH Patrik skogsjan695xl



   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70546 själv gör jag inte annat, men då inom fler områden, sen tar jag åt mej mindre jobb ja vet ja klarar själv... å det funkar bra för det mesta... kör man åt flera olika så år dock risken att alla ska ha hjälp samtidigt väldigt stor å sen kan det vara hel lugnt vissa stunder... därför har ja lite mindre små jobb ja kan luta mej mot när det är dåligt på uthyrnings fronten...

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut sig

skogsjan695xl  
#70547 För jag kan säkert göra något bra avtal med han jag jobbar åt nu, för vi har ju inte så mycket att skota så maskin kan gå skift hela tiden, då kanske man kan få sticka iväg ett par veckor för att sedan komma tillbaka och hjälpa till att köra ikapp.
Jag kan ju även bruka röjsåg och motorsåg också, behöver ju röra på mig också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

Steen  
#71371 Skaffa FA skatt så kan du både vara anställd och hyra ut dig.

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut sig

skogsjan695xl  
#71379
Steen skrev:Skaffa FA skatt så kan du både vara anställd och hyra ut dig.


Tackar för det tipset, detta slog mig igår att jag kunde göra så, så jag ska se hur allt sånt funkar nu, hade jag tänkt :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71429 Tänk dock på att facket sätter stopp för att som enskild firma / F-skattare att jobba för de företag som har hängavtal med facket eller med i arbetsgivarförbund. Gäller i princip alla entreprenörer som jobbar åt de större skogsbolagen (Sveaskog, StoraEnso och Södra).

Facken hatar enskilda firmor, de ser det som ett hot mot de anstälda på företaget.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118999 hörde idag om en entreprenör som haft 2 maskingrupper, varav en gick 2 skift... Dom som körde 2 skift (4a man) var inhyrda förare, men så satte facket stopp för det, pga en anmälning från en pojkspoling som ej fick jobb han sökte hos företagaren... Å iome de så skulle entreprenören bli tvungen att anställa dom fyra, men rent ekonomiskt var det ej försvarbart, så han la ner den gruppen... Så bara för att facket la sej i så är nu 4a man arbetslösa, förvisso med F-skatt... Men man fixar inte "nya" åtaganden på nån dag bara även fast man är f-skattare... så lite skrattretande äre...
Så om facket hjälpte eller tjälpte denna gången vet ja inte???

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

Bengt.Svensson  
#119003
Sludent skrev:Tänk dock på att facket sätter stopp för att som enskild firma / F-skattare att jobba för de företag som har hängavtal med facket eller med i arbetsgivarförbund. Gäller i princip alla entreprenörer som jobbar åt de större skogsbolagen (Sveaskog, StoraEnso och Södra).
Facken hatar enskilda firmor, de ser det som ett hot mot de anstälda på företaget.

Jag har också sett att facket inte gillar det. Konstigt att facket har synpunkter på hur man registrerar sin firma. Utöver mjölkkor och skogsarbete jobbar jag extra i enskild firma som bl.a. programmerare och där är det inga bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut sig

söderlund  
#119264
Sludent skrev:Tänk dock på att facket sätter stopp för att som enskild firma / F-skattare att jobba för de företag som har hängavtal med facket eller med i arbetsgivarförbund. Gäller i princip alla entreprenörer som jobbar åt de större skogsbolagen (Sveaskog, StoraEnso och Södra).

Facken hatar enskilda firmor, de ser det som ett hot mot de anstälda på företaget.


precis vad som hände i våran grupp chefen skrev avtal med ett skogsbolag i höstas efter ungefär 2 månaders tid var de dax för möte med drivningsledaren på vårat distrikt där han hade 2 a4 ark som skulle uppfyllas/utvecklas för allting skulle vara enligt deras krav på entreprenören bland annat på dom papperna togs de upp med att ha "F skattare anställd" enligt bolaget ville dom inte ha några sådan i skogen för att då skulle alla vilja vara f skattare och kunna komma och gå och jobba när dom själv kände för de och de skulle inte bli någon struktur på de hela.

hade då en "f skattare" som körde skördarn i våran grupp han fick köra 1 månad till sen var hans tid över på företaget och en ny chafför anställdes på skördarn.

tror dock att de beror både att bolaget krävde att ingen f skattare skulle köra men även att min chef har avtal med facket och ville inte riskera att ta en konflikt med dom.

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut sig

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119295
Steen skrev:Skaffa FA skatt så kan du både vara anställd och hyra ut dig.


Har haft det i flera år, funkar väldigt bra då man kan välja vilken modell som passar bäst för uppdraget. Verkar ju knäppt att facket skulle motarbeta den med F-skatt men då kan man ju alltid ta anställning just där då om man har FA

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119301 problemet är väl att entreprenörer inte alltid kan, eller orkar me de extra jobb/ansvar en anställd kräver (sem-sjuk-kläder-krav på maskiner-mm)
Så rent allmänt äre enklare att hyra in kompetent personal, å sen betala fakturan i lådan, än att välja att anställa...

Hade det varit enklare/billigare att anställa per timme/vecka när ja behöver extra arbetskraft så hade ja gjort de...

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

dexter  
#119302 läste i en skogstidning om några killar på en skola som starta ett företag på en kurs. och det va just att hyra ut som. och dom fick mer jobb än va dom klara av! men nu är det ett par år sen vissligen, däremot så tror jag att din ide kan vara nåt! för det är alltid nån som ska vara ledig 2-4 veckor för en resa eller nåt :P

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

Nolltax AB  
#119304 Skippa f-skatt. Bara en massa strul.
Timanställning.
Berra hemma med sjukt kid. Visst, jag kan ta ett pass.
Berra vill fira jul med familj. Visst....

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119309 Timmanställning ställer ju bara till en massa strul... min kärring ex stämplar, men FÅR inte ta timjobb om hon får nån timme, en halv dag, eller kanske 2 dar per vecka, då kan hon inte stämpla, vilket gör att det är bättre att inte jobba alls... Hur sjukt det än låter...

Å att "hatta" runt är inte så bara... Hur gör man om man får 3 erbjudanden om jobb samma dag? vem prioriterar man? å det är lätt att bli utan jobb om man inte kan ställa upp jämt när det behövs... Ska man hjälpa ett företag en dag där, nästa företag dag 2... Sen vara utan jobb i en vecka eller kanske 4?

Jag vet hur det funkar eftersom jag "bara" hjälper 2-3 firmor mot 5-6 i början, man kan lixom inte hinna med alla... så jag Kör i skogen hela vintern, snickrar på sommarn å gräver på hösten... Sen har ja lite egna små projekt som passar att ta dom dagarna det inte finns nått hos dom andra....

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sig

Nolltax AB  
#119314 Så han har diverse projekt på G, å hon förväntas stämpla....
Aldrig funderat göra tvärtom...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).