Verkstan

Bygga kvistningasggregat funderingar

53 inlägg 36918 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#119011 Funderar på att bygga ett litet kvistningsaggregat i stil med
skogsbilder/album.php?album_id=220

Hur stor kraft krävs för att kvista ett träd?
Vad väger ett träd (ca 20cm diameter) gran?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#119023 Jag bidrar gärna med ritningar om du behöver.....

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#119030 Har du någon koll på hydralsystemet flöde, tryck från pumpen? Vet du hur stora är hydralmotorena är?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

stegmaster  
#119111
nhl21 skrev:Hur stor kraft krävs för att kvista ett träd?
Vad väger ett träd (ca 20cm diameter) gran?

Dom minste rullaggregaten har vel en dragkraft på ca 1t
Vet inte vikten, men skulla gissa på ca 200-300 kg med grener.(20cm rotdiameter) :???:

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#119148 Det enklaste är att bygga en rullmatare men frågan är om man får tillräcklig hastighet. Det bode krävas mindre kraft att kvista om hastigheten är högre.
Jag har ca 25L/min och 170 bar att tillgå om man inte vill ha fullgas. Med ca 1000kg i dragkraft får jag en hastighet på ca 0,6m/s obelastat om jag räknat rätt.
Räcker det? eller skall man satsa på att bygga en stegmatare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#119191 Här är lite data på mina hjulmotorer samt pump, motorer sauer are160 d 32 000860007
pump tfp200/26.5 d0001 rba/4j

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

ulfgustav  
#119210
nhl21 skrev:Det enklaste är att bygga en rullmatare men frågan är om man får tillräcklig hastighet. Det bode krävas mindre kraft att kvista om hastigheten är högre.
Jag har ca 25L/min och 170 bar att tillgå om man inte vill ha fullgas. Med ca 1000kg i dragkraft får jag en hastighet på ca 0,6m/s obelastat om jag räknat rätt.
Räcker det? eller skall man satsa på att bygga en stegmatare.


Det är alltid vid starten som du har det största dragkraftsbehovet.
0,6 m/s är aldeles för litet. Ett proffs aggregat ligger på 3,5 - 6 m/s numera, men i ett enklare bygge där du manövrerar manuellt så torde 1,5 - 2,5 m/s vara tillräckligt.
Det tjolahopp skrev om storlek kan jag översätta:
ARE 160 = motorer med 160 cm3/r
Pump, 26,5 cm3/r.
Det framgår dock inte vid vilket varv han kör

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#119214 Då skall vi se har cirka 500-600 varv på utgående axel. Det sitter en växellåda typ dessa som säljes på Hammars eller på andra likvärdiga ställen.....som jag ser det så växlar dessa upp sig 3-4 gånger...

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#119219 Vanligaste utväxlingen är 1:3,8, så du bode ha ett hydralflöde vid 600 varv på 60l/min. Vad är det för motor i Vimeken.
Det krävs ca 23 hk för det flödet om du har 160 bars tryck.
Jag får nog börja fundera på att bygga en stegmatare istället för att få upp hastigheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#119247 Jag har en 16 hk briggs motor..kör stam upp till 15cm har provat 20cm men då gick det tungt...

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#119298 Hur snabbt går den när du kvistar? stannar den om du har många kvistar?
Med 16 hk kan pumpen ge max ca 40 liter så du har nog någon annan utväxling.
Hur menar du att den gick tungt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#119311 Jag har dock inte mätt upp hur fort det går men en uppskattning är kanske 1,5 m/s-2,5m/s är det mycket kvistar så backar jag bara för att ta fart och då rycker det mesta med. Jag hade fel 25cm har jag provat men då gick det tung på grund av att det är max vad aggregatet klarar av ett sådant träd väger mycket kan jag säga. Samt att radien på knivarna gör att dessa skär in i stammen speciellt ändspetsen på kniven. Samt att radien på knivarna är inte riktigt anpassad för denna diameter.
Detta aggregat passar sig bäst åt stam upp till 15-20 cm. Du får ju också en levande kraft av trädet också som gör att tyngden på detta gör att det hjälper till vid kvistning.
Jag är inte riktigt förtjust i stegmatare men det är min personliga åsikt.
Skall någon sätta detta efter en traktor så är det ju bara att förstora allting för det är mycket enkelt uppbyggt.

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#119336 Jag skall nog inte förkasta iden med rullmatare ändå. Är dina hydralmotorer lagrade eller räcker det med de inbyggda?
Vad har du för diameter på valsarna?
Lite ritningar hade varit intressant också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#119347 Valsarna sitter direkt på motorerna dessa har då en diameter på cirka 220-250mm vet inte exakt men det är bara att mäta upp dessa.
Vad vill du ha ritning på för del. Jag tänkte att det går att rita av del för del.
Eller vill du ha allt på en gång vilket kan bli lite rörigt som jag ser det.
Jag har inget ritprog på datorn.

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#119379 Kan du inte lägga upp lite foton på de olika delarna, kanske med en måttstock med på bilden så man kan se storleken på den. Finns det något du tycker skulle göras anorlunda så berätta gärna detta också.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).