Skogsmiljö och Trädlära

Rensning av skogsdiken

27 inlägg 22068 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119150 Ni som kör pro med dikning/rensning... Kör ni med skopa eller gripskopa?

Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

macke  
#119166 Jag kör med gripskopa som hänger i en vanlig entreprenads rotator. Händer att vi rensar med planerskopa,men i regel går det snabbast med gripskopa.Den är dessutom bra om man vill lyfta undan virke och sten.Den är bra också för man skadar inte dikeskanten så mycket/kan även dra undan sly och mindre träd.

Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

stressa12  
#119177 Jag kör enbart med planeringsskopa,jag var med i en stor tids och kvalitets studie på sveaskog,Produktionen(ca 100m /tim) var betydligt högre än gripskopa(varanen),dock var kvaliteten sämre i viss typ av dike.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119201 För jag menar som "egna hemmare" med en skogskran på traktorn skulle ju kunna rensa själva med en gripskopa på kranen?!??!...

Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119221
stressa12 skrev:Jag kör enbart med planeringsskopa,jag var med i en stor tids och kvalitets studie på sveaskog,Produktionen(ca 100m /tim) var betydligt högre än gripskopa(varanen),dock var kvaliteten sämre i viss typ av dike.


Hur stor är tidsskillnaden mellan diken man kan grensla vs de som måste tas från sidan? Som amatör är det ju otroligt mycket enklare att grensla och använda profilskopa.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

stressa12  
#119240 i regel är det lättare att gå vid siden av diket med planskopa,Profilskopor har i allmänhet tokiga vinklar som gör att det är svårt att skydda dikeskanterna.på ett bra sätt.Men det är väldigt olika beroende vad det är för typ av dike o mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

stressa12  
#119243 Om man kan köra med egen maskin så är ju det bäst givetvis på alla sätt.Men vi som ""pro"" gör så mycket m/tim så det blir skapligt meterpris, tex kör vi 10 tim så blir det ca 700-1000 meter delat med 550kr/tim .Men det är inte alltid pengarna som räknas,
Trivs man i skogen och gör arbeten själv är det oftast bra iallafall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rensning av skogsdiken

SkogsMaja  
#128485
Röjkvist skrev:Med en stadig kratta så går man över sina diken på en dag.
Bästa tiden är på våren när det är bra flöde i diken.
En liten grangren bygger snabbt upp ett dämme i diket :sad:


En liten fundering... Är inte rekommendationen att man ska rensa diken när flödet är lågt för att minska påverkan på fisk-liv mm??
Även om man går med en kratta/grep och rakar upp löv ock kvistar som samlats på bottnen så rör väl det ändå upp en del slam??

Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

stihl91  
#178344 Väcker liv i den här gamla tråden, vi tog upp ett hygge i vintras där det går ett dike igenom, problemet är att det är riktigt gammalt så det är massa stubbar och skit i diket. Så hur igenväxt kan ett dike vara för att man ska våga rensa det?

Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

sveakatten  
#178576 Jag tog ut Skogsstyrelsen och tittade på gamla diken för att vara säker.
Jag har diken som knappt syns inte rensade på 50-år minst.
Det var då inga problem med tillstånd.
Men det beror väl på vem som kommer ut skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Rensning av skogsdiken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178593 Det är väl inga problem att rensa maskingrävda diken så länge man inte gör det djupare.

Handgrävda diken är väl lite mer omständigt. Rensa med maskin där blir väl som att dika på nytt.

Avatar Fallback

Re: Rensning av skogsdiken

ulfgustav  
#178633 Förra året så rensade jag diken med VIMEK minimaster, hade tillverkat insatsplåtar i ordinarie grip och det fungerade utmärkt, inte så hög kapacitet men däremot så blev det heller inte några spår. Hade band på vagnen samt viktade den med några stockar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).