Bioenergi

Södra vill sälja ved till Danmark

15 inlägg 8343 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södra vill sälja ved till Danmark

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119145 Södra kan sälja vanlig brännved till Danmark på pall.
För en pall 100x120x220 2,1m3s eller 1m3fub betalas rensort löv 800kr
blandved 625.
Upplastat på bil.
Kanske ett golvpris att stå på för er vedsäljare :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Vedproducent  
#119147
Röjkvist skrev:Södra kan sälja vanlig brännved till Danmark på pall.
För en pall 100x120x220 2,1m3s eller 1m3fub betalas rensort löv 800kr
blandved 625.
Upplastat på bil.
Kanske ett golvpris att stå på för er vedsäljare :smile:


Har du någon mer information? Vem är det som ska tillverka den veden? 800 kr för 2,1 m3 s går inte att tillverka ved för med lönsamhet och korrekta papper det kan jag skriva under på.

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119152
Vedproducent skrev:
Röjkvist skrev:Södra kan sälja vanlig brännved till Danmark på pall.
För en pall 100x120x220 2,1m3s eller 1m3fub betalas rensort löv 800kr
blandved 625.
Upplastat på bil.
Kanske ett golvpris att stå på för er vedsäljare :smile:


Har du någon mer information? Vem är det som ska tillverka den veden? 800 kr för 2,1 m3 s går inte att tillverka ved för med lönsamhet och korrekta papper det kan jag skriva under på.

I dagens Södra-kontakt annonserar de efter vedsäljare.
Jag har ingen uppfattning om det går att sälja till det priset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Fredrik Reuter  
#119165 Hej,
Ja, det lät som ett marginaliserat mellanledspris.
Skulle vara intressant att veta vad Södra säljer det till Danskarna för... 2.000+?

Användarvisningsbild

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Vedproducent  
#119169
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ja, det lät som ett marginaliserat mellanledspris.
Skulle vara intressant att veta vad Södra säljer det till Danskarna för... 2.000+?


Eller till Norge. Där ligger dagens priser på ca 2500 nok för 2,1 m3

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Naders  
#119171 Såg att minsta leverans var 50st pallar åt gången.....
Om det sen ska vara på EUR-pallar så får man ju betala ca 100 spänn för den så du får väl bara 700 resp 525 kr/pallen.
Sen får man nog lägga en hel del jobb på att bygga pallställningen med.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Vedproducent  
#119172
Naders skrev:Såg att minsta leverans var 50st pallar åt gången.....
Om det sen ska vara på EUR-pallar så får man ju betala ca 100 spänn för den så du får väl bara 700 resp 525 kr/pallen.
Sen får man nog lägga en hel del jobb på att bygga pallställningen med.


Hmm har dom ingen koll alls Södra på vedmarknaden? Eller hoppas dom på att vedproducenterna inte har det?
Fast det kan man iof tro att dom inte har med tanke på vad vissa säljer sin ved för. Nej gratisarbete lämnar jag över till någon annan.

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Månskensbonnen  
#119607 Det vill inte privatkunderna heller längre. Tycker det gnälls över ett pris på 250kr m3 själpt. Folk har ingen aning om att det kostar minst en hundring metern att få ut veden till bilväg, sen ska man kapa, klyva å leverera för 150. Då pratar jag om det man inte säljer men får utkört vid en gallring. Det blir ju givetvis billigare om man hugger själv men det ska finns tid å ork för såna övningar, inte alltid det gör det i en industriarbetarkropp. Nu blev jag visst lite gnällig men har man en stadig kundkrets och det två år i rad kommer en meter snö då blir man lite tvär. Nä tacka vet jag barmark och 10 grader kallt då går det som en dans. :wink:

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Lindianerna  
#119649 Ska bli kul att höra hur "många" som anmäde sitt intresse till denna vedförsäljning!!
Kan man som vedproducent sälja en 1,5 M3själpt mått för 800kr så vill man nog inte ställa sig å bygga vedpallar, staplaved och sköta utlastning när det passar södra!!
Här får dom nog öppna lädret avsevärt om det skall börja bli intressant!!

Är det någon som vet hur dom gör med efterlikvid på vedförsäljning?? är det berättigat till det me??

Användarvisningsbild

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

loppan  
#119667 Jag småskrattade när jag såg annonsen i södrablaskan.
Mitt pris är 350 kr +m fritt hem själpt mått just nu,alltså ca 700 kr fub.
Nu vill södra att man ska stå och handplocka en pall full med ved för 625 kr fub...... :shock:

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

marcus_ford 3600  
#119672 Kan nån lägga upp en pall så man ser hur den ser ut...ska inte sälja men till privatpersoner

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Lindianerna  
#119685 http://www.sodra.com//Documents/PDF/Sod ... 1_2011.pdf

Här får du hela tidningen!! på sidan 33 kan du läsa om Vedförsäljningen!! mkt nöje :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Storken  
#121852 Ordet var terapi sa Bull !

Avatar Fallback

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Reymond  
#124279 Det går knappt 5 m3fub torkad björk till samma energivärde som 1 m3 eldningsolja.
Som skogsägare får du idag ca 380 kr m3fub för 3 meters skogfallande björkmav.
Då inräknat certiferingspremie storlekspremie och runt 7-8% eftelikvid.
5m3 x 380 kr = 1900 kr. Om man utnyttjar räntefördelning Skatt 30% ger 1330 kr kvar i plånboken.

1 m3 (1000 liter)villaolja kostar idag ca 14000 kr m3.

Slutsats: För 5 m3fub björkmassaved kan du inte köpa mer än knappt 100 liter e-olja.
Det är ca 10 gånger dyrare att värma sitt hus med olja än ved.
Dessutom har jag inte räknat någon som helst arbetskostnad för att avverka och köra hem björken!

Föklara detta för alla som gnäller att veden är dyr!
Sluta sälj veden för billigt med andra ord.
Södras pris är ju ett skämt!

Användarvisningsbild

Re: Södra vill sälja ved till Danmark

Vedproducent  
#124292
Reymond skrev:Det går knappt 5 m3fub torkad björk till samma energivärde som 1 m3 eldningsolja.
Som skogsägare får du idag ca 380 kr m3fub för 3 meters skogfallande björkmav.
Då inräknat certiferingspremie storlekspremie och runt 7-8% eftelikvid.
5m3 x 380 kr = 1900 kr. Om man utnyttjar räntefördelning Skatt 30% ger 1330 kr kvar i plånboken.

1 m3 (1000 liter)villaolja kostar idag ca 14000 kr m3.

Slutsats: För 5 m3fub björkmassaved kan du inte köpa mer än knappt 100 liter e-olja.
Det är ca 10 gånger dyrare att värma sitt hus med olja än ved.
Dessutom har jag inte räknat någon som helst arbetskostnad för att avverka och köra hem björken!

Föklara detta för alla som gnäller att veden är dyr!
Sluta sälj veden för billigt med andra ord.
Södras pris är ju ett skämt!


Ja Södras pris är ett skämt. Sen vad jag förstår så innehåller pallen 2,64 m3 travat och inte 1 fub som Södra påstår. Det motsvarar ju då ca 4m3 stjälpt så priset dom erbjuder är 200-225 kr m3 stjälpt. Då ska du bygga pall, kapa, klyva, stapla och lasta. Råvarukostnaden inkl moms är högre så jag vet inte vad dom håller på med och det har jag frågat dom utan att få något svar naturligtvis. Måste vara någon totalt okunnig som fått ta hand om detta. I norge får du lätt 2500-3000 nok för en sån pall som dom erbjuder 850 sek för.

Ditt exempel med 380 kr m3 fub ska du också lägga moms på så lite dyrare blir det förstås.

Ser annonser på Blocket nu med björkved för 340-380 kr m3 stjälpt. Det är förstås bara svartved för annars blir det ingen lön alls med råvarukostnad och utrustning. Men jag begriper det inte ändå när jag tar 550 kr m3 inkl moms för rå ved och säljer ändå. Mitt mål är då inte att vara billigast, däremot att ha den bästa veden som går att köpa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).