Virkesmätning och Matrisfub

Skogsägaren luras av virkesmätaren

33 inlägg 14615 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115724
Mangan skrev:Det finns alltid mätfel, oavsett hur eller vad man mäter. Bara det är tillräckligt bra, så är problemet löst.


Tillräckligt bra och inte minst tillräckligt jämnt. Kravet på mätningens repeterbarhet måste ju ställas högt!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115726 Ställer du det för högt blir det dyrt och krångligt. Mätfelet på massaved tex (travmätning) är runt 5%.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115731 Ställs kravet för lågt så blir antingen skogsägaren eller virkesköparen blåsta på ganska mycket pengar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115735 Ja, så man får ställa det någonstans däremellan. Vad tycker du själv, räcker dagens 4-5% vid travmätning för dig?

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115744 Om medelvärdet rent statistiskt ligger rätt, så är det kanske ok! Men det tycks ju dessvärre finnas vissa systematiska fel med just travmätningen, som inte är ok! viewtopic.php?f=37&t=9692
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

MNskog  
#115774
finskpinne skrev:
Men om ni så envist fortsätter att tro att ni skogsägare i sverige blir mindre lurade av virkesmätarna än av skördarmätningen så får ni gärna fortsätta med det, för en entreprenör som får betalt enligt skördarlistan tycker ju att det är sjuhe¤#%¤es kul att lura sig själv!!!



Exakt, entreprenören och skogsägaren har samma intresse av att mätningen blir rätt. Entreprenören bli därför det perfekta mätobudet för skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Knegarn  
#115836
finskpinne skrev:Nej det är fullständigt omöjligt att få ett aggregat att mäta 100 % rätt!!! Men med kompetenta förare kan man få ett resultat som stämmer väldigt bra. Och dom som inte klarar av att få sitt aggregat att mäta inom lagens gränser så blir ju helt enkelt utan jobb, punkt slut. Inte accepterar man ju inkompetent folk i andra branscher heller, t.ex. att en elektriker kopplat så att när man tänder lampan i köket så slocknar tv samtidigt som garagedörren åker upp och ner. Nej, det gör man inte utan den personen blir utan jobb!!!

Men om ni så envist fortsätter att tro att ni skogsägare i sverige blir mindre lurade av virkesmätarna än av skördarmätningen så får ni gärna fortsätta med det, för en entreprenör som får betalt enligt skördarlistan tycker ju att det är sjuhe¤#%¤es kul att lura sig själv!!!

Jag påstår ju inte att skördarmätningen är perfekt, den är långt ifrån perfekt, men sett från skogsägarens sida så är det för tillfället den minst dåliga metoden. Här i Finland drabbas ju inte skogsägaren av vrak... Endast entreprenören som får sparken p.g.a INKOMPETENS!!! Efter ett tag finns bara dom kompetenta entreprenörerna kvar, lite som Darwin menade att evolutionen har sig gång och gör ett naturligt urval. Alltså endast dom starkaste överlever!!

Oj, nu gick jag nästan upp i varv lite. :grin: Ni får ursäkta mig men jag har en aning svårt att förstå hur två relativt lika grannländer kan skiljas åt så betydligt inom vissa områden... :shock:
ingen idé, jag har försökt. svenskar är ofta rädda för förändring och nyheter, ibland förvånas man av att det inte sitter ångpannor i skördarna. ;D

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Tosca  
#115844
Knegarn skrev: ingen idé, jag har försökt. svenskar är ofta rädda för förändring och nyheter, ibland förvånas man av att det inte sitter ångpannor i skördarna. ;D


Jag är inte säker på att det vore ett steg bakåt, har du en ångpanna av modernt snitt på skördaren borde du kunna mata denna med flis eller pellets...
Det är nog att anse mer bakåtsträvande att vilja behålla dieselspisarna i maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115886
Tosca skrev:
Knegarn skrev: ingen idé, jag har försökt. svenskar är ofta rädda för förändring och nyheter, ibland förvånas man av att det inte sitter ångpannor i skördarna. ;D


Jag är inte säker på att det vore ett steg bakåt, har du en ångpanna av modernt snitt på skördaren borde du kunna mata denna med flis eller pellets...
Det är nog att anse mer bakåtsträvande att vilja behålla dieselspisarna i maskinerna.


Dessutom skulle nog entreprenören misstänkas för virkesstölder, ty varifrån skulle virket hämtas till ångpannan om inte från det aktuella skogsskifte som entreprenören just nu råkar jobba i...
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 24 jan 2011, 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Knegarn  
#115905 :D exakt! varför ändra på nått öht.

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116233 Puuh! vilken tur att man ligger under de "skrämmande" 5 % , och det stämmer ofta av ned mot 2 % ..
(mot vmf. och inmätt på egen timmerbil ) ..det är det förbannade vrak % som ställer till det, för den enskilde skogsägaren :-) ... men som sagt ..skogsägaren har ju ingen koll alls ? och här i trakterna lämnar inte vissa bolagsmaskinerna ut data till markägarna ...hehe!

jag är FÖR skördarmätning , men tänker inte certifiera min nuvarande maskin då jag bara kör egen skog .. (och yes! jag har bytt alla bussningar , packat om alla kolvar i agg, ) dock den dagen jag förnyar mig , kan jag lätt ta de oberoende kontrollmätningar som krävs för att få klara papper för sk. skördarmätning

om det finns ett kvitto på x antal M3fub /M3fpb ... då är det det som gäller i alla lägen ! oas vem man kört åt :-)

som sagt ! svenskarna är för fega !??

Men en annan fråga är , vilka " ekonomiska krafter" som styr ? .. kan nån svara på det ?

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

88nsn  
#119067 jag har rätt nyligen börjat jobba åt VMF Nord och jag kan inte se hur mätarna skulle gynnas av att mäta fel, som jag lärt mig så bygger VMF:s system på att ju mer rätt du mäter ju mer tjänar du, de tolereras upp till 10% fel men ligger du under 4% så får du "bonus" så alla borde ju givetvis sträva mot så lite fel som möjligt, men vad vet jag. Som sagt ny på jobbet men de här är den uppfattningen jag fått.

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119072 Är det rätt som stod i tidningen Land att bara 5-6 lass per år begärs kontrollmätning på av åkaren.
Blev det slut på deras krav på kontrollkrav när de fick betalt i ton ?
Skogsägaren blev väl av med en medpart i och med den förändringen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

finskpinne  
#119084 Jag har inte koll på läget med det där i Sverige men jag tror att jag har läst något om det här på forumet. Det är väl så att åkaren kan begära kontrollmätning men om det visar sig att det inte var något fel på mätningen så måste åkaren betala en ersättning för kontrollmätningen. Och om det stämmer så kan jag tänka mig att väldigt få vill ta den risken då dom själva ändå får betalt per ton. Men någon som är mer insatt kan ju säkert berätta mer om detta, jag har som sagt inte riktigt koll på detta...

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119088
88nsn skrev:jag har rätt nyligen börjat jobba åt VMF Nord och jag kan inte se hur mätarna skulle gynnas av att mäta fel, som jag lärt mig så bygger VMF:s system på att ju mer rätt du mäter ju mer tjänar du, de tolereras upp till 10% fel men ligger du under 4% så får du "bonus" så alla borde ju givetvis sträva mot så lite fel som möjligt, men vad vet jag. Som sagt ny på jobbet men de här är den uppfattningen jag fått.

Jag bedömer att det är okunnighet som är huvudorsaken till felmätning. (Jag har själv varit mätare och gjorde fel i början.)
Men OBS mätning är kalibrering. I början på 90-talet ändrades O/S andelen på VMF SYD från ca 87% till 63% utan att ett kommatecken byttes i bestämmelserna.!!!!!????? Kontrollmätarna låg då på ca 55% när "Gröna boken" lämnades samtidigt. Detta var legaliserad stöld.
Er belöning beror på hur nära kontrollmätaren ni kommer. Kontrollmätare är inte stabila p.g.a. orsaker i branschen. Se förra meningen som helt genomfördes på ca 3 år genom att följa kontrollmätarna!

Det finns personer som mist jobbet på VMF p.g.a. de varit klarsynta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).