Inomgårdsmaskiner

Gilson, i behov av drev samt bussningar

20 inlägg 7969 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#118597 Hej.
Slungan ville som inte driva framåt sist jag höll på.
Tänkte att jag skulle byta unitroldisken.
När jag plockade ut den märkte jag att det lilla drevet som sitter axeln ihop med unitrolhjulet var tvärslut (fyrkantigt) samt att även bussningen i sidan på maskin till samma axel var slut.

Tror jag hittat på bussningen på den amerikanska Gilson sidan för 40 dollars styck, men vart kan jag hitta drevet?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

totte  
#118598 Det är nog en knepig fråga. Lär knappast finnas som reservdel misstänker jag. Frågan är om du kan få ett drev gjort av nån firma som fräser kugghjul. Antar att du menar det drevet som driver "växellådan" som sitter på yttersidan av drivningshuset och sitter i änden av den sexkantiga axeln.

Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#118853 Precis det lilla drevet är det.
Bussningen känns som en enkel sak jämfört med drevet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

totte  
#118928 Jo, bussningar går alltid att få tag på, kan nog finnas även hos svenska leverantörer nåt som kan fås att passa. Drev är värre, som sagt, men det finns ju mekaniska verstäder som kan fräsa ut kugghjul, tror det kan vara den vettigaste lösningen, om du inte får tag på en donatormaskin, en med havererad motor t ex.

Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

horneyvagen  
#119060 Ms Maskinsupport KB 0221-136 70

De hade drev till min Gilson

Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#119388 Tack för tipset, ska prova ringa dit!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#120020 Mycket trevlig kille där som kunde fixa fram reservdelar till Gilson. Många tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

totte  
#120027 Mycket bra! Roligt att det löste sig, den firman hade jag ingen aning om, bra att veta. Tackar även jag för det, vet aldrig när det kan behövas.

Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#120778 Fick idag hem sakerna.

Dock passar inte drevet. Hålet är 1mm för litet, ska vara 9mm och drevet var 8.
Går det att borra upp det och fila upp spåret för kilen?

Ska ringa och höra vad han säger, men det vore ju enklast om man slipper skicka tillbaka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

totte  
#120796 Borde gå i en bra och stadig borrmaskin, men snacka med honom först. Du har kollat att det är rätt ytterdia och antal kugg antar jag.

Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#120799 Jo då, kuggantal och ytterdia stämmer fint.

Det e väl amerikanska bolt-on prylar som vanligt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

totte  
#120814 Jo, ger mig förresten attan på att det inte är 9 mm utan 11/32" eller 23/64" eller nåt sånt skumt.

Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#120865 Måste ha varit på tagen när jag mätte de där. Var något helt annat mått.

Jag löste de på de viset att jag lämnade båda dreven till en som kan fixa sådant med maskin. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

totte  
#120903 Haha, jo det kan bli så ibland. Men det är ju en bra lösning om du kan få det maskinbearbetat, då blir det rätt.

Avatar Fallback

Re: Gilson, i behov av drev samt bussningar

M_Persson  
#122866 Nu är den ihopplockad med nya drev och iaf en ny bussning.
Fick nya bussningen i mässing då det inte fanns lagerbrons att tillgå, därför den gamla på sidan där det nöter mest.
Har varit ut och kört slungan i tommerna då det inte finns någon snö att slunga och nu slirar den inte det minsta.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).