Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

53 inlägg 24767 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

molnia  
#117056 Vi brukade köra den egna veden och lite mindre avverkningar.ex fröträd mm med våran patuvagn(tror det är 8 ton, färgen är borta)
Så kom Gudrun och Per... vi blev ganska milt drabbade jämfört med andra men det blev ganska intensivt arbete så nu kan ni läsa om min syn på våran huggarvagn i tråden "Villken griplastarvagn är sämst" :wink:

För att säga det enkelt, egen ved och lite timmer funkar det alldeles utmärkt med en 8 tonare. Men den sista bilden i mitt inlägg i den tråden(Villken griplastarvagn är sämst) är när vi hade kört ut allt vid en 1,5 ha stor avverkning och då är man tydligen över vad just den vagnen klarade av. Så snart hoppas jag min far börjar titta på en större och kraftigare vagn. Men han har ju gjort en förbättring nu på sistone när han köpte en bättre,nyare traktor. :grin: Om vi bara kunde få hem den någon gång! 😈

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118852
Niking skrev:Nu sjunger farsgubben på sista refrängen och har enligt läkarna bara några veckor kvar. :((


I onsdags började han bli yr, på fredagen var han helt väck och natten till lördag somnade han in för gott hemma i sin säng! :cry: 82 år gammal blev han.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#118921 Får beklaga så mycket Niklas! Det är alltid hårt när det väl händer, trots att man vet att det är på gång. Sköt om dig och de dina nu så gott det går. Sorgen minskar med tiden, saknaden försvinner inte, men man lär sig att leva med den.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

masterchief  
#118931 Beklagar sorgen jag med :cry:
Fint att han fick möjligheten att somna in hemma i sin säng kring nära och kära.
Min far fick den möjligheten för några år sedan och så här efteråt känns det fint, även om det var en slitsam pärs då iom det var långdraget med mycket upp och nedgångar under flera månader pga leukemi.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118941 Niklas, du har min varmaste medkänsla. Låt det få ta sin tid nu efteråt också.

Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

alias  
#118966 Beklagar sorgen Niklas!

Alltid lika svårt att förlika sig med att någon som alltid funnits inte finns längre. Det enda man kan göra är att hedra deras minne.

Så länge en person finns kvar i våra tankar så har de inte levt för gäves.

Tror det var någon egyptisk farao som uttryckte det något sådant:

-Säg mitt namn och jag skall leva.


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Fredrik N  
#118970 Beklagar sorgen, Jag tror jag vet vad du går i genom? Min egen Far gick bort för snart två år sen.
Jag förstår att den här tråden inte är det viktigaste just nu, men ett tips som du redan har fått är vagnstyrning,jag skulle inte vilja vara utan det. Sen skulle jag vilja tipsa om radiostyrd vinch, nästan oumbärligt. Man kan inte åka och jaga alla stockar.
MVH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118981 Jag tackar er för ert stora deltagande i min sorg, det värmer i denna svåra stund. ^:)^

Mycket bra citat, Alias. vi lär ju dö två gånger, den andra gången blir när vi blir bortglömda.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118982
Fredrik N skrev:Beklagar sorgen, Jag tror jag vet vad du går i genom? Min egen Far gick bort för snart två år sen.
Jag förstår att den här tråden inte är det viktigaste just nu, men ett tips som du redan har fått är vagnstyrning,jag skulle inte vilja vara utan det. Sen skulle jag vilja tipsa om radiostyrd vinch, nästan oumbärligt. Man kan inte åka och jaga alla stockar.
MVH Fredrik


Radiostyrd vinsch låter vettigt. Vilken storlek kan passa till Deutzen? Något märke på vinchen som är att rekommendera och är det något märke man ska akta sig för (utöver Kellfri)?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Fredrik N  
#119078 Själv har jag en Farma 8-tonare med ram styrning, 2-spaks,en extra banke,lavet stödben och Farmas radiostyrda vinch.'

Vinchen var fabriksmonterad och det är inte den med en kran på kranpelaren,(det där lät rörigt).

Det jag menar är att en del Farma modeler har en kran som man väljer om man skall köra kranen eller vinchen, tror

jag .Det finns nog någon annan som kan det där bättre än jag.

Vinchen är otroligt bra att ha när man är i en första gallring.

/Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119118 Ok! Några fler tips på lämpliga vinschar?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120701 I torsdags var begravningen med över 90 gäster ko, varav många långväga, Många sa efteråt att det var en mycket fin begravning. Jag, brorsan och 4 manliga syskonbarn bar kistan. Vid den efterföljande samlingen berättade vi 5 barn olika minnen av farsgubben från vår uppväxt, vilket var mycket uppskattat. Jag berättade bl.a. hur han lärde mig räkna.

Farsgubbens nekrolog finns på http://www.kristianstadsbladet.se/famil ... umlme.html
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#120779 Ja antar att det känns bra att det är över så långt och att det blev en fin begravning. Det brukar kännas som en första milstolpe i processen att gå vidare.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120798 Japp, det känns onekligen som en milstolpe. Nu gäller det bara att gå vidare i den gråa vardagen. Jag tror jag klarar mig ganska bra, peppar peppar. Dock är jag lite orolig för morsgumman. Hon får det tufft nu när folk slutar ringa och alla uppvaktningar klingar av.

Jag vet en god vän till de gamla, vars fru bokstavligen dog i morsgummans famn för ca 10 år sedan. Några månader senare ringer änklingen till de gamle och misstänker att nummerpresentatören är trasig, då den inte har visat ett enda inkommet samtal på ungefär en månad. Någon av de gamle ringer då genast upp och det visar sig att nummerpresentatören fungerar som den ska och att änklingen således inte fått ett endaste telefonsamtal på en månad...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#120812 Du kanske skulle ringa runt till lite gamla bekanta och säga att det vore nog bra om dom hör av sig ibland och att det inte är bara fram till begravningen som hon kan behöva lite kontakt och stöd.

En sorglig historia om änklingen, att det skall vara så svårt att kunna höra av sig, som om gammalt folk inte hade några mänskliga behov :sad: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).