Ett alternativ kunde va en Komatsu 840 TX,men efter att ha ringt runt till ett antal finska entreprenörer blir man lite tveksam....
840 TX är alltså en lättare version av 840.4,den har mindre hjul och en nyutvecklad 4-cylindrig motor istället för 6-an,även nu är det finska Sisu motorfabriken som levererat.
Är ju annars en intressant gallringsskotare med ett skapligt lastindex (maskinvikt i förhållande till lastkapacitet) men dom finska maskinerna verkar va hårt drabbade av olika motorproblem som har att göra med motorstyrningen.
Här pratas om kallstartproblem och plötsliga effektbortfall som kräver att man vrider av huvudströmbrytaren och startar igen.
Angående kallstartproblemen...vad sägs om vid 10 minusgrader krävs 90 minuter Webasto för att sen sava runt ca 15-20 sekunder innan motorn startar.
Det igen kräver starthjälp eftersom nutidens maskiner är utrustade med alltför små batterier ( det gäller alla tillverkare )
TX-en är ju ingen prototyp längre,den lanserades visst -09 och dom jag pratat med har fått sina maskiner levererade under 2010
Som det verkar så har slipsnissarna i Umeå fullt upp med att byta namnskyltar från Valmet till Komatsu och har överlåtit hela problemlösningen på motorfabriken,och visst dom har försökt olika lösningar,bla har alla fått kamaxeln utbytt,nån har fått kraftigare startmotor samt uppgraderade styrkurvor men ännu har inget hjälpt.
Enligt en av teknikerna har man satt en ny TX i snödrivan utanför motorfabriken så att dom själva kan försöka få igång skrotet.
Kanske Valmet drabbades av samma symptom som Jd-s lansering av E-serien,dvs den sammanföll med recessionen och då drabbades utvecklingsavdelningen oxå.
Men nu snurrar ju hjulen igen och då borde man kunna lösa ett sånt här problem,jag menar det är väääääldigt länge sen Rudolf Diesel snurra igång den första dieselmotorn.
Som entreprenör blir man tveksam till att köpa en maskin från Komatsu,jag skulle få hjärnsläpp om en ny traktor ännu efter ett halvt år inte går att få igång om det inte är sommar och solen skiner
Kan det va fel på viljan eller intelligensen hos Komatsu eller en kombination av dessa åkommor
Förresten,hur går de svenska TX-orna