Skogsvagn (Huggarvagnar)

Sökes Mohedavagns ägare !!!

47 inlägg 26717 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114051
stefankarl skrev:Arg och arg .
Jag vill att min vagn ska fungera som en proffsvagn som det står i mohedas brochyrer.
Som det är med min vagn så uppfyller det inte dom fakta som det står i mohedas blad.
Vill kuna köra 4-5 funktioner på kranen utan att oljan går varm/utan att ligga på 100 liter på pumpen.
ÄR DET FÖR MYCKET BEGÄRT AV EN NY PROFFSVAGN.

Mvh Stefan


Mitt förslag på lösning är att du byter till ett konstanttryckssystem.
Du får byta pump och ventil.

Fördelarna är följande:
En helt annan känsla att köra eftersom du slipper vänta på att trycket ska byggas upp.
Dessutom blir det lägre förluster då ingen olja behöver pumpas runt i onödan.

Det finns en anledning till att skotare/skördare inte kör konstantflödeslösningar.

FTG
Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

zeetorg  
#114062 Jag får för mig att du har ganska stort flöde på pumpen om jag har fattat det rätt, vad är flödet? Vad har du för dimension på slangar och kopplingar? Vad har du för voym på tanken? Det borde vara dimensionerat efter pumpen, men man vet ju aldrig...

Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

Mariaskogsrået  
#114067
Har du någon e-mail så jag kan skicka över dom bilderna vi pratade om ??
Mvh stefan


Hej Stefan

Kan du skicka det som ett PM här? Annars har jag skickat ett PM till dig med mailadresser :smile:

Önskar bara vi får våra hydralsystem att funka så vi kan få nytta av dem!!! Vår sits e ju lite mildare än din som har köpt den ny! Jag hade varit ARG! Men du liksom vi orkar väl inte ens vara det längre...

/M

Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

ulfgustav  
#114089 Att köra med rundpunpningssystem är inget fel det är ett okomplicerat ssystem som fungerar utmärkt.
Några frågor har jag dock:
Hydrauloljan blir varm? vilken temperatur har du efter 1 timmes körning?
Hur stor är hydraultank?
Hur mycket flöde har du?
Om ventilen är försedd med olämplig storlek på sliderna så ger det negativa köregenskaper, vilken storlek på sliderna sitter det i ventilen?
Vilken kran är det.
Att hydrauloljan blir varm är helt naturligt med en L90 ventil så blir oljan lätt uppvärm även om du inte nyttjar kranen, det beror på att i denna ventil sitter en shunt i inloppet så länge som du inte nyttjar ventilen så har du ett mottryck i ventilen på ca 8 - 12 bar beroende på flödet. Om du har högt flöde och dessutom är ovan förare så skapar du också själv värme genom din körning

Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

HÅkan N  
#114114
stefankarl skrev:
Mariaskogsrået skrev:Vi har en sån o kommer ringa dig snart!


Har du någon e-mail så jag kan skicka över dom bilderna vi pratade om ??
Mvh stefan


lägg in bilderna här!!!! :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

stefankarl  
#114142
HÅkan N skrev:
stefankarl skrev:
Mariaskogsrået skrev:Vi har en sån o kommer ringa dig snart!


Har du någon e-mail så jag kan skicka över dom bilderna vi pratade om ??
Mvh stefan


lägg in bilderna här!!!! :wink: :wink:


Bilderna Ang Parker L90 ligger i mitt album nu.

// Stefan

   TS
Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114158 Ska du ha flöde 4-5 funktioner med fart blir de mycket värme utan oljekylare, konstanttryck hade varit betydligt bättre

Användarvisningsbild

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

stefankarl  
#118676
ulfgustav skrev:Att köra med rundpunpningssystem är inget fel det är ett okomplicerat ssystem som fungerar utmärkt.
Några frågor har jag dock:
Hydrauloljan blir varm? vilken temperatur har du efter 1 timmes körning?
Hur stor är hydraultank?
Hur mycket flöde har du?
Om ventilen är försedd med olämplig storlek på sliderna så ger det negativa köregenskaper, vilken storlek på sliderna sitter det i ventilen?
Vilken kran är det.
Att hydrauloljan blir varm är helt naturligt med en L90 ventil så blir oljan lätt uppvärm även om du inte nyttjar kranen, det beror på att i denna ventil sitter en shunt i inloppet så länge som du inte nyttjar ventilen så har du ett mottryck i ventilen på ca 8 - 12 bar beroende på flödet. Om du har högt flöde och dessutom är ovan förare så skapar du också själv värme genom din körning



Hej.
Hur skall man köra för att skapa så lite värme som möjligt då???

   TS
Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

ulfgustav  
#118696 Om systemet är rätt dimensionerat för rekommenderat flöde då är första förutsättningen för bra funktion på plats, därefter så är det upp till föraren att nyttja utrustningen på rätt sätt.
Ett sätt när föraren skapar mycket värme är när man kör på för högt arbetsvarvtal vilket ger för mycket flöde samtidigt som föraren inte behärskar kranfunktionerna utan konstant ligger och kör med små slidutslag, alltså inte förbrukar pumpflödet.
Det kostar också diesel att köra på det sättet.
Sänk traktorvarvtalet och kör med förnuft då fungerar ls-system med fasta pumpar utmärkt.
När du behärskar krankörningen tillfullo då kan du öka varvtalet.

Användarvisningsbild

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

stefankarl  
#118767
ulfgustav skrev:Om systemet är rätt dimensionerat för rekommenderat flöde då är första förutsättningen för bra funktion på plats, därefter så är det upp till föraren att nyttja utrustningen på rätt sätt.
Ett sätt när föraren skapar mycket värme är när man kör på för högt arbetsvarvtal vilket ger för mycket flöde samtidigt som föraren inte behärskar kranfunktionerna utan konstant ligger och kör med små slidutslag, alltså inte förbrukar pumpflödet.
Det kostar också diesel att köra på det sättet.
Sänk traktorvarvtalet och kör med förnuft då fungerar ls-system med fasta pumpar utmärkt.
När du behärskar krankörningen tillfullo då kan du öka varvtalet.


Om jag skall köra på ett lägre varv så kan jag inte få något flytt i körningen pga att det då inte finns tillräckligt med olja till kranen.
Bom 40liter, Sticka 40liter ,utskjut 40liter
I nuläget kör jag med fullt slidutslag så jag förbrukar all olja som pumpen ger.
Ventilpaketet jobbar alltid med ett mottryck på 10 -15 bar och det är det som orsakar att det blir varmgång på oljan ioch med att man har byggt på rundpumps system så kan man inte komma ifrån detta problem har jag fått reda på.
I nuläget så byger Ftg/moheda på ett nytt ststem med en LS pump som ska ge 150-160 liter istället för 50-70 liter som dåm har satt som rekodemationer på dom vagnarna som har sålts med rundpump system.
Då är frågan hur dom skall tackla detta nu när dom själva bygger med ett betydligt mera liter än vad som dom själva har rekomenderat, har dom insett att det inte fungera att köra med rundpump system då .
Jag trodde att jag hade köpt en proffsvagn men det verka som om att man har blivit lurad , det skall bli roligt att se om moheda erbjudet sig att uppgradera vår vagn nu när dom tillslut har insett att dom har byggt fell.
Mvh Stefan

   TS
Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

ulfgustav  
#118776 Då jag inte vet vilken kran det är och storlek på cylindrar så kan jag inte ha någon bestämd uppfattning om storleksvalet på de slider som du anger.
Ett litet missförstånd är det dock: I ingångssektionen på ventilen så sitter en shunt denna har sannolikt ett mottryck som du anger, dock bara då du inte förbrukar olja sk tomgångstryck, det är ventilkonstruktionen som kräver detta. Det finns dock en mängd ställen ytterligare där du har tryckfall och värmekällor:
Några av dessa är: underdimensionerade ledningar, snabbkopplingar, felaktigt kopplingsval, igensatta filter
Ja det finns mera.
Då jag inte vet storleken på kran som Ftg bygger in LS pump med den kapacitet du anger så är det svårt att kommentera, men för mig så verkar de osannolikt att en skotarkran på huggarvagn skulle behöva den hydraulkapaciteten, däremot så kan jag tänka mig att om de har vagnar med hydraulisk vagnsdrift att det flödet kan behövas om man skall kunna ha hjälpdrift på vagnen upp till ca 4-6 km i timmen och med bra dragkraft

Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

alfha  
#168095 Har en Moheda 120 med M40 kran.
Kranen glappar i svängen och vippen sjunker som en sten.

Användarvisningsbild

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

stefankarl  
#168110
alfha skrev:Har en Moheda 120 med M40 kran.
Kranen glappar i svängen och vippen sjunker som en sten.



Ja jag har lite glapp in min sväng med glappet jag har sitter i själva tornet när jag lyfter kranen ifrån vagnen så ser man att det rör på sig , men det har inte blivit mera med tiden man har kört och enligt moheda så ska det vara så.
Där imot så har jag inte haft några problem med att vippen sjunker ,
vad säger moheda ?
Hur gamal är din vagn ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

alfha  
#168209 Det är nog samma glapp som jag har i svängen. Tror att vagnen är från -09.
Har inte kollat om felet sitter i kolven eller det är ventilpaketet, det har blivit värre med tiden.

Jag har inte pratat med moheda.

Är nöjd med vagnen för övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Sökes Mohedavagns ägare !!!

stefankarl  
#168252 Ja vår vagn är också ifrån 09 .
Jag har haft en del som jag inte är nöjd med bland annat hastigheten på kranen och samkörnings egenskaperna .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).