Vedmaskiner, flishuggar

Vedmaskin Japa

13 inlägg 11714 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedmaskin Japa

vedis  
#105441 Jag har suttit och läst här om vedmaskiner. Jag är intresserad av att köpa en Japa 375. Är det någon som har en sådan eller känner till hur de är i praktiken? Det är iaf ingen remdrift på den som jag har sett på vissa maskiner.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105451 jag har en 320... den me dubbla klyvar, å tycker iaf att den funkat bra, har kört igenom ca 600m3 å enda fel som blivit är slangar som gått av, men dom har ha fått nya på garantin... annars väldigt nöjd

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105725 [quote="vedis"]Jag har suttit och läst här om vedmaskiner. Jag är intresserad av att köpa en Japa 375. Är det någon som har en sådan eller känner till hur de är i praktiken? Det är iaf ingen remdrift på den

Jag kan ge lite info. det.finns bilder,
men känns att det är övekurs att om. forma det från
hårdisken.
köpte en sådan til våren pga. fick inte tag på någon
hyrmaskin när jag behövde det.

kan nämna att det finns brister,
oavsett vilken märke köper.
Priset får styra vad som är värt det.

Jag har kört med allehanda maskiner kling.kapar, kedjedjemaskiner.

+.sidan.
Allt är hydr. drift. enkel att ha koll på det och mindre service.
Rejäl konstruktion, lätt att ha koll på maskinfunktionen.

Jag har haft en del synpunkter med fabriken, om brister som jag upplevt.
ids. inte ta upp det nu, men om det finns intresse så PM. till mig
så kan jag informera er hur det fortlöper med det.

Är positiv till maskinen, men som alla andra så vill man ha mesta möjliga
för slantarna.

t-jack

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

stone66  
#107269 Hej är ny här på forumet har en fråga har köpt en japa 2100 nyligen jag provkörde i helgen men klyvkolven stannar inte efter en klyvning då måste man stanna den själv med stopp spaken någon som vet hur man justerar åsikter iövrigt på japa 2100 tycker själv att det verkar vara en ganska enkel och rejäl maskin väldigt trevligt forum

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107286
stone66 skrev:Hej är ny här på forumet har en fråga har köpt en japa 2100 nyligen jag provkörde i helgen men klyvkolven stannar inte efter en klyvning då måste man stanna den själv med stopp spaken någon som vet hur man justerar åsikter iövrigt på japa 2100 tycker själv att det verkar vara en ganska enkel och rejäl maskin väldigt trevligt forum



Är det den me dubbla klyvar?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

stone66  
#107287 Hej nej det är enkelkolv

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107288
stone66 skrev:Hej nej det är enkelkolv


Ja då vet f-n;)

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

Pjatte  
#118450 jag har precis köpt en japa 375 tre (traktor+el) 8 ton, ska få hem den här nu i mitten-slutet på februari, har ca 500 m3s att klyva i vår här, så vi får väl se hur mkt den klarar av innan jag hittar något som inte faller mej i smaken.
Pjatte

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

vedis  
#118461 jag har fått hem min maskin en japa 375 8 ton och med joystick styrning har kört ett par bittar med den värkar funka bra. snart klar med ett upp läggning bord mde en hyd in matningsrulle hoppas att det skall funka bra..vedis

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

Pjatte  
#118469 kan du inte skicka en bild på uppläggningsbordet,ska försöka bygga ett liknande själv, men jag vill få plats med bil och släp. Du verkar ha köpt en precis lika som mej, köpte du med orginal-hydraulrullen??

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

vedis  
#118482 Jo jag skall skicka en bild på det men jag får bara plats med ett traktor lass. hyd rullen håller jag på med nu väntar på en axel som jag har lämnat på svarvning sen skall det bara vara att mont i hopp in matningsrullen och hoppas att den funkar.MVH vedis

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin Japa

Pjatte  
#118498 väntar tålmodigt

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin Japa

Vedproducent  
#119163
Pjatte skrev:jag har precis köpt en japa 375 tre (traktor+el) 8 ton, ska få hem den här nu i mitten-slutet på februari, har ca 500 m3s att klyva i vår här, så vi får väl se hur mkt den klarar av innan jag hittar något som inte faller mej i smaken.
Pjatte


Har kört Japa 375 Pro 1400 m3 (stjälpt) nu. Finns helt klart mycket att förbättra på maskinen.
Ska lista upp några.

1. Inmatningsbandet är för smalt. Blir för stor påfrestning på nitarna som håller ihop bandet, förutom att det drar stocken för dåligt. Inne på mitt 3:e inmatningsband nu. Fryser fast isklumpar hela tiden. Häll lite utspädd glykol någon gång då och då under bandet så blir det bättre när det är kallt ute.

2. Elevatorbandet är för dåligt. Tappat samtliga träklossar plus att bandet nu håller på att gå av. Tål inte kyla och snö uppenbarligen. Samlar på sig en massa skit under bandet som borde kunna skrapas bort bättre. Fryser fast isklumpar på rullen hela tiden och det gör att träklossarna släpper med de ynkliga skruvarna dom är fästa med.

3. Längdmätningen är urkass. Så fort det lägger sig något vedträ på tvären så är det uppe och böjer till plattan som man då får böja rätt och kontrollera längden igen. Krokiga stockar går lätt vid sidan av eller under. Ska man klyva om grova bitar så sitter samma längdmätningsplatta ivägen så man bucklar på den då med.

4. Dålig sikt i klyvrännan där du står och klyver. Borde vara något plexiglas eller något så man ser bättre.

5. Spakarna sitter för nära buren. Det blir trångt när man vill ha tjocka handskar på sig.

6. Dålig kedjesmörjning i kyla. Kan väl eventuellt åtgärdas med tunnare olja.

7. För trångt inmatningshål. Maskinen ska ju klara 37 cm i diameter. Det gör den inte om du inte har absolut spikraka stockar. Räkna med 30-32 cm praktiskt.

8. Gångjärnen i sågluckan sitter ivägen för stockarna. Speciellt när stocken är lite krokig.

9. För lite järn på maskinen där stocken kommer in vid inmatningsbandet. Till följd av det så kommer det att börja svikta när ni kört några 100 m3.

10. Samlar på sig skit inne i maskinen så man måste öppna och göra rent där dagligen fast tanken är att kolven ska dra ut det under maskinen.

11. Samma lucka är livsfarlig. Var försiktiga när ni öppnar och stänger.

12. Kulmuttern och pinnen som sköter om automatklyven slits snabbt ut och måste ofta justeras/bytas. Lägg på lite fett där så går det bättre.

13. På och avstängning av elen borde sitta på andra sidan maskinen. Nu ska man springa runt maskinen för att göra det.

Sammanfattningsvis så är det en hyfsad maskin som har mycket som skulle behöva förbättras. Den tekniska biten har varit mycket bra. Inte ett enda fel på hela tiden med någonting.
Men skulle jag köpa en maskin idag så skulle det inte bli denna igen. Det är allt för mycket som inte är genomtänkt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).