Gallring

Hjortskador i gran gallring, vad göra?

15 inlägg 9497 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjortskador i gran gallring, vad göra?

221  
#117643 Gallrar en fastighet nu men cirka 80% fäjningsskador, vissa träd är helt uppruttna mendans andra har klarat sig, men finns det något sätt att försöka undvika framtida skador?
ska man gallra på nått visst sätt?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117651 Spelar absolut ingen roll hur du gallrar bland träden. Ta bössan och gallra ut nåra hjortar istället.

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

Nicke Nyfiken  
#117663 Jag gallrade en plantering med hjortskadad gran för några år sedan, var iofs inte i den omfattning du pratar om.
Vissa delar var dock rejält skadade, rötan gick inte så långt utan satt bara i första 3m biten, jag tog väldigt försiktigt i de skadade områdena, har ingen aning om det var rätt, men jag tror att de blåser av ganska lätt om de är skadade.
Det är mycket bra bonitet på mitt område, tippar på minst G32 men troligen bättre, gammal jordbruksmark i sluttning mot en bäck.

Om jag skulle tipsa om något så skulle det nog vara att ta det varligt, ta inte ut för stort uttag iom risken för framtida stormskador.

Skall bli intressant att se om det är någon som har bättre erfarenhet om hur man skall gå tillväga.

Hjorten är verkligen ett gissel i skogsbruket och en värre skadegörare än älgen i alla fall här i södra sverige.

Lycka till/Nicke

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117674
Skogsola skrev:Spelar absolut ingen roll hur du gallrar bland träden. Ta bössan och gallra ut nåra hjortar istället.



den va bra! =))


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117682 Hej, har ni några bilder på hjortskadorna? Kan vara kul att veta vad jag skall hålla utkik efter!

Användarvisningsbild

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

221  
#117694 ok.. jo det är ju som tur är inte min skog. men man vill ju komma med kloka råd om det nu går. skydds jakt är ju tvungt men de är en känslig fråga (djurvänner).. har inga bilder nu men kan förska fixa nästa vecka, jag lovar du kan inte missa såna skodor!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117713
221 skrev:jag lovar du kan inte missa såna skodor!


:-B :-bd
Kvällens tjänstgörande ordpolis/ ordmärkare rycker ut... :-h

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117776 Mer så att jag vet vad det är för djur som gjort skadorna.

Användarvisningsbild

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

söderlund  
#117986 körde en sådan post i höstas där allting var hjortskadat en granplantering på cirka 40 år.
de var bara hugga rent och bort med riset skulle markeberedas och planeteras med blandning av tall o gran iställe för bara gran.
Granarna kunde vara rötfria nere vid rot men sen en meter upp i stocken var de helt plötsligt en barrmassa bit.

måste vara en bra skördaförare om man ska kunna se rötan i mitten på en stock :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

alias  
#118166
Mangan skrev:Hej, har ni några bilder på hjortskadorna? Kan vara kul att veta vad jag skall hålla utkik efter!


Tro mig, kul är inte rätt ord!

... möjligen intressant/lärorikt eller informativt.

Sen för att förtydiga: Visst är det väl barkgnag (förekommer hos både älg och kronhjort) vi diskuterar här och inte fejning som någon talade om tidigare i tråden?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

Nicke Nyfiken  
#118233
alias skrev:
Mangan skrev:Hej, har ni några bilder på hjortskadorna? Kan vara kul att veta vad jag skall hålla utkik efter!


Tro mig, kul är inte rätt ord!

... möjligen intressant/lärorikt eller informativt.

Sen för att förtydiga: Visst är det väl barkgnag (förekommer hos både älg och kronhjort) vi diskuterar här och inte fejning som någon talade om tidigare i tråden?

MVH
Alias


Jag förutsatte att det var barkgnag i alla fall, oavsett så är det lång ifrån kul när man drabbas av det.
Älgen kan ju ha samma olat fast inte i samma omfattning som kronhjorten.
Mycket fokus på älg och rådjursskador, men väldigt lite om kronhjortsskador, kronhjorten är på stark frammarsch i södra sverige, det kan bli riktigt eländigt i framtiden.

Vi hade mycket problem för ca 20 år sedan, men efter att vi lyckats skjuta några hindar så minskade skadorna markant, nu är stammen starkare än någonsin så man vågar knappt tänka på vad som kan hända framöver.
Kronhjorten är inte speciellt lättjagad.

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118355 Jag vill gärna ha bilder på barkgnag, jag har några träd som är skadade.

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

daniel1  
#118439 Det är garanterat gnag som menas. Det finns nog inte så mycket att göra åt det tar man bort dom skadade stammarna så gnager dom på dom friska nästa gång dom parkerar i granskogen. Man ska akta sig för att stödutfodra i närheten av begärliga bestånd (15-40årigt) då står dom där hela vintern..

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

Nolltax AB  
#118441 Toppröj funkar bra i tall. Borde funka i gran oxå....

Avatar Fallback

Re: Hjortskador i gran gallring, vad göra?

daniel1  
#118452 nja problemet är ju inte att dom äter av toppskotten utan att det är barken dom äter. så problemen är ju när sammarna är 10-35cm. jag har fått för mig att man ska gallra tidigt för är skogen gles så verkar den klara sig bättre...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).