Skördare

uppdatering värme JD-E serie

33 inlägg 15891 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117628
masterchief skrev:
Och det vetefan om det inte har blivit lite väl teknikhype i maskinbranchen, visst det är gött när det flyter på, men strul med teknik äter snabbt upp den möjliga procent det kanske ger i slutändan med råge........


+1 !!!!!

Kan dom inte satsa på att göra maskinerna billigare i inköp OCH ändå inte minska kvalitet på komponenter??
Måste utvecklingen verkligen gå så fort??

Lagom när en maskinmodell börjar bli "färdig" - asså 5-6 år å X producerade enheter som rullat 15000h och utvärderats, ja då är den HELT OMODERN, å ska bytas ut till nytt koncept..

Det e ju pinsamt när man får återkommande DYRA stillestånd på en 3-4 miljonersmaskin pga en värmekran..

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

finskpinne  
#117632 Jag kan inte se hur man skulle få ut fler kubik till vägen med en modern värmekran jämfört med den kranen som TJ använde för 10 år sedan. Det är bra att någon försöker utveckla maskinerna men ibland lägger dom för mycket energi på obetydliga detaljer. Dessa detaljer ser kanske bra ut i marknadsföringen och på mässor men frågan som entreprenörerna borde fråga sig är ju:"Vad får jag ut av detta i slutändan?" Högre produktion? Bättre ekonomisk lönsamhet? Bättre trivsel för föraren? Allt för ofta blir svaret INGET, och skulle svaret bli annat så är det ju inte sagt att den dyrare investeringen som det innebär betalar in sig...

Vissa saker på en maskin får man inte testat på annat sätt än att köra några tusen timmar i skogen men en vattenkran borde inte entreprenören vara tvungen att agera testchaufför till!! 😡

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

novis??  
#117666
finskpinne skrev:Jag kan inte se hur man skulle få ut fler kubik till vägen med en modern värmekran jämfört med den kranen som TJ använde för 10 år sedan. Det är bra att någon försöker utveckla maskinerna men ibland lägger dom för mycket energi på obetydliga detaljer. Dessa detaljer ser kanske bra ut i marknadsföringen och på mässor men frågan som entreprenörerna borde fråga sig är ju:"Vad får jag ut av detta i slutändan?" Högre produktion? Bättre ekonomisk lönsamhet? Bättre trivsel för föraren? Allt för ofta blir svaret INGET, och skulle svaret bli annat så är det ju inte sagt att den dyrare investeringen som det innebär betalar in sig...

Vissa saker på en maskin får man inte testat på annat sätt än att köra några tusen timmar i skogen men en vattenkran borde inte entreprenören vara tvungen att agera testchaufför till!! 😡

jo det är sant men varför kööööpa in den biiiligaste för om dom nu köpt en som är 10kr dyrare ån den förra som klatra varför inte lägga på 30kr å få en som funkar 20000t i stället för en som dom veeet går som bässt 5000t??? det var de som jag undra vem som styr för inte kan det vara någon som är rädd om varumärket 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

finskpinne  
#117668 Nä det är nog någon som är så girig att dom i slutändan bara lurar sig själv, för det kan nog inte vara billig att behöva byta ut grejjerna på garanti. Och för att inte tänka på ryktet om märket...

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

novis??  
#117669
finskpinne skrev:Nä det är nog någon som är så girig att dom i slutändan bara lurar sig själv, för det kan nog inte vara billig att behöva byta ut grejjerna på garanti. Och för att inte tänka på ryktet om märket...

precis men gubbarn som ligger nergrävda roterar nog det var inte deras tanke att använda JOHN DEERE som ett amrikanst svar på delhi o dyligt kines rappel

   TS
Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118130 nu har john deere kommit fam till felet på nya kranarna... alla har blivit felmonterade så att flöde som gå in på trycksida har blivit monterade på retur sida istället o retuslange på retursidan, o enligt vad teknikern sa att när vattnet går in bakvägen i värmepaketet går det inte o stänga kran som när dom sitter åt rätt håll, dom hade skiftat slangarna på ett par maskiner men nya kranen o då börja AC o funka riktigt o de gick o få rikitg AC kyla i hytten

tur dom gör framsteg ibland, själv har jag inte hunnit skifta slangarna på min 1170 än, men ska göra det vid tillfälle, så man få hoppas på att de börja funka som de ska

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118228 Haha, ett fantastiskt fel som de säkert lagt enorma pengar på att lösa, och så är det felvänt. Haha, riktigt komiskt om det är så.
Dock kan man ju undra om de begriper vad de gör när de vänder dem fel, känns rätt så amatörmässigt att vid själva konstruktion göra på det viset, men det finns säkert en bra förklaring. Dock låter det som ett enkelt fel, men vi får hålla tummarna att detta är lösningen på problemet! :)

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118244 Det är ju roligt att ett fel kan vara enkelt åtgärdat för en gångs skull

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

novis??  
#128009
huggarn82 skrev:Det är ju roligt att ett fel kan vara enkelt åtgärdat för en gångs skull

ja nu är jag så jävla arg på dessa javla dinkytoy grejor sitter med ett täcke om fötterna o svetten rinner av bara fan om över kroppen maskin jäveln är 200t o totalt värdelös i värmeregleringen, funka något så när i 35-40t men blir som vi ser det bara sämre o sämre helt jävla otroligt att en maskin för 4milj kan vara så utan kvalite o som det hörs så har detta varit från dag ett 1910 här har samma skit mrme har kallbrand o gustaf har satt in ett "varme paket från mastern"nej hursom hellst d det är jättedåligvärme reglering i e hytten kolla gärna innan ni skriver på för john deere verkar skita i det för som simba skrevom för ett år sen, är det ju inget somblivit gjort åt hytterna 😈 :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

Tony Montana  
#128056 Körde en 901:a från 87 för många år sen och värme fördelningen var precis densamma.Varmt upptill iskallt på golvet. Men på den tiden satt man i och för sig med fodrade Nokia stövlar. Sen tycker jag att hytten rent generellt är en klar försämring gentemot den gamla.
Plus o minus någon ang hytten?

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

Skogshuggarninorr35  
#128080
Tony Montana skrev:Körde en 901:a från 87 för många år sen och värme fördelningen var precis densamma.Varmt upptill iskallt på golvet. Men på den tiden satt man i och för sig med fodrade Nokia stövlar. Sen tycker jag att hytten rent generellt är en klar försämring gentemot den gamla.
Plus o minus någon ang hytten?



På vad JD eller Valmet?
Jag personligen tycker bättre om E hytten än den gamla.

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

novis??  
#128095 ja tror att montana körde en 901 valmet/ men att e hytten är bättre? kan du säga vart då? o vääääärmen kyyyylan hua prövar nu alla inställningar som rekomenderas 13g på golvet 22 i tak kom med förslag hur klimatorn skall ställas åker nog på prostatit kallbrand o solfeber samtidigt har i dag beställt ett antal stolvärme sittsar att monterta i golvet men ska de vara så kul att se när jd kan hjälpa oss

   TS
Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

Skogshuggarninorr35  
#128113 Jag har hört något om att det ska vara en bugg i något program, när det gäller ac:n, du ska trycka på defrosterknappen så den står på noll så ska den tydligen funka bättre.
Och värmen kan jag inte direkt klaga på, öppnar man utblåsen nere vid golvet blir det inte kallt tycke jag.

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

novis??  
#128168
Skogshuggarninorr35 skrev:Jag har hört något om att det ska vara en bugg i något program, när det gäller ac:n, du ska trycka på defrosterknappen så den står på noll så ska den tydligen funka bättre.
Och värmen kan jag inte direkt klaga på, öppnar man utblåsen nere vid golvet blir det inte kallt tycke jag.

50 ska den stå på enligt expertisen o det är nog något fel på styrningen har i dag suttit med en fillt på föttan10 grader som kallast o 28 som varmast på golvet mellen 19 /28 i huvedhöjd o 22 på klimatorn auto 50 defrost hela dan lite dålig styrning va? 18 grader diff :roll: Ska på måndag sätta in någon sensor till, jd i all ära men att pröva lösningar var dom nu snabb med! ska se om vi hittar lite bättre klimat i hytten.Föresten det är kanon värme så länge inte ac djäveln lägger sig i i mellan 3-7 i morse hadfe jag 22 på golvet 21 i taket så det är kanke därför maskinen går bättre i norr :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

Skogsmange  
#128312 Defrostern ska stå på 0 annars funkar inte min iaf...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).