Skojigt/Galet

Sämre liv med dåliga mattekunskaper

30 inlägg 12900 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

totte  
#117990 Dom orden - typ - dissar vi fett, liksom.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118025 Efter som jag jobbat som lärare en stund, lägger jag mig i. Det är väldigt svårt att hitta metoder att lära ut matte.

Största delen av elever klarar vilken metod som helst. Men det är den andra gruppen som det är individualister i.
Bland dom duger inte metod nr 2. Man får ta till femtielva olika, för att få den gruppen med sig.

Det är inte ovanligt att det sitter helt fast i matte upp till åk 4.
Att ta igen förlorade år, fixar långt i från alla.
Resultatet är att matte är skittråkigt resten av grundskolan.
Gymnasievalet blir mer inriktat från matte.
Jag har undervisat från fyra åriga teknister till lågstadiet.
Som vuxna personer, vet jag inte om Naturvetenskapliga gruppen har klarat sig bättre än dessa individualister.
Dom värsta individualisterna mins jag verkligen.
Vete f..n hur dessa tänker matte, men någon form av logik är det i varje fall.
Dom brukar ha väldigt bra rimlighets uppfattning.

Jag kan lova att denna fråga om matte i skolan sliter tusentals lärare med dagligen.
Grundskole elever BEHÖVER hjälp med läxan HEMMA.
Att entusiasmera en ointresserad elev i trigonometri, är lika svårt som att starta en kall Briggs&Stratton på diesel.
Det går ! Men jä..ar vad man får rycka.

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118049 Läste boken som den tidigare Ikea anställde toppchefen Johan Stenebo skrivit om IKEA och ffa Mr Kamprad!
Tydligen så är den gamle mannen en överdängare på överslagsräkning vilket han använder för att stämma av rimligheter i det han får presenterat för sig!

Ett exempel som ges i boken är när de kikar på ett bord (med reservation för annan möbel :) )och Ingvar direkt överslagsräknar fram (med enkla mängd o måttuppskattningar) hur mycket virke som krävs för en världsproduktion och hur mycket transport som går åt för att få ut detta bord på marknaden samt givetvis vad man skulle tjäna på detta!

Sådan kunskap är ovärderlig! Samma teknik använder min gamle far för att kontrollmäta vältorna när de skickar iväg hans virke!
Genom att stega och använda huvudräkning o överslag så ser han vad ett rimligt netto ska bli!

Sådan räkning är kul och verkligen nyttig!

Drar mig till minnes mina ingenjörsstudier då man i första kursen fick svara på frågor såsom: Kan man täcka jorden med allt till dags dato tillverkat tidningspapper? Hur många sandkorn innehåller en sandlåda!

Har för mig att det var professor Grimvall som gjorde dessa tentor (han har en frågespalt i tidningen Ny Teknik).
Hans tanke med frågorna är att man med grundläggande mattekunskaper och allmänbildning ska kunna svara på av denna kalibern!

V

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118075 Jo, det där med snabba överslagsberäkningar är ju guld värda. Inte minst vid potensräkning, där det lätt blir korrekta värdesiffror men felaktiga potensvärden... Lagom skojigt att upptäcka att en inköpt maskin blev 10 (eller 100) gånger dyrare i drift än beräknat... Nollorna måste ju stå till höger om de ska ha något värde :grin:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118080 Exempel på basal procenträkning.
Du ska snabbt kunna räkna ut tal 1,2,3 exakt och 4,5 med överslagsberäkning.
Miniräknare är förbjuden.

Ett snabbtest:
1. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% för att sedan sänkas med 15%, vad kostar den då?
2. En vara kostar 115kr, priset tredubblas. Hur många % har då priset höjts?
3. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% för att sedan höjas med 15%, vad kostar den då?
4. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% varje år. Hur många år tar det innan priset fyrdubblas?
5. Du sätter in 1.000.000kr på banken i 30år. Du får 5% i årlig ränta. Efter 30år tar du ut en miljon + ränta. Hur mycket mer får du ut om du istället får 6% i ränta? Är beloppet mer än 700.000?

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118092 Tuffa frågor Zalman, jag skulle bli glad om hälften av de som gick ur nian kunde ens veta hur man räknar ut det.

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118101
Mangan skrev:Tuffa frågor Zalman, jag skulle bli glad om hälften av de som gick ur nian kunde ens veta hur man räknar ut det.


För många år sedan var jag tillfällig lärare i ECDL Datakörkortet för vuxna datoranalfabeter.
Skulle ha en lektion i Excel med lite övningar i procenträkning.
Förvånad fick jag direkt mothugg av en person i 35-års åldern att procent var minsann överkurs,
det var något för mattenördar och inget som en vanlig Svensson kan.
Fick snabbt på stående fot lova att mina övningsexempel bara fick innehålla +-*/.

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118108 Företagens reklamavdelningar gillar att dribbla med procenten.

SMS-låneföretaget skryter med att de bara har 5% ränta, i det finstilta står det att det är per månad.

Banken säger att de höjer inlåningsräntan med 2%, i det finstilta står det att de höjer från 1% till 1,02%.

http://www.akelius.se
Körde ett tag med följande:
"Våra fonder kan gå upp 500% men bara gå ner 100%"

Ser just att Akelius nu kör med:
"Aktuella sparräntor 17%"
i det finstilta står det att det är på 3år.

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

axwell  
#118118
Zalman skrev:Banken säger att de höjer inlåningsräntan med 2%, i det finstilta står det att de höjer från 1% till 1,02%.


Matematiskt korrekt, annars skulle det ha stått procentenheter.

Inte snyggt gjort men det slår förhoppningsvis tillbaka mot en sån bank.

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

totte  
#118147 Inte lätt med pocenten! Jag var universitetslärare i Informatik på sin tid. I programmeringsmomenten hade vi en bunt obligatoriska uppgifter. En sån uppgift var ett program som skulle räkna ut nån rabatthistoria, minns inte detaljerna. Problemet var att det var en hel del studenter som klarade andra uppgifter galant som lämnande in totalt felaktiga lösningar, för dom behärskade inte procenträkningen. Och detta var alltså studenter behöriga att läsa på universitet,

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118180
Zalman skrev:Exempel på basal procenträkning.
Du ska snabbt kunna räkna ut tal 1,2,3 exakt och 4,5 med överslagsberäkning.
Miniräknare är förbjuden.

Ett snabbtest:
1. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% för att sedan sänkas med 15%, vad kostar den då?
2. En vara kostar 115kr, priset tredubblas. Hur många % har då priset höjts?
3. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% för att sedan höjas med 15%, vad kostar den då?
4. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% varje år. Hur många år tar det innan priset fyrdubblas?
5. Du sätter in 1.000.000kr på banken i 30år. Du får 5% i årlig ränta. Efter 30år tar du ut en miljon + ränta. Hur mycket mer får du ut om du istället får 6% i ränta? Är beloppet mer än 700.000?

Tror inte att 1:an är särskilt lätt för någon om man verkligen menar exakt. Det är ju lätt att räkna ut att priset sänks med 2,25% om man kan konjugatsatsen och vet att 15 i kvadrat är 225, men att sedan få till att 2,25% av 115 är 2,5875 kräver för mycket itererande i huvudet. Däremot skulle jag kunna tänka mig att komma fram till 2,60 med hjälp av huvudräkning (vilket görs som 2% av 115 = 2,30 och sedan lägg på 1/8 av detta = 2,60 vilket är bara ett öre från det exakta svaret om man räknar med hela ören). Ännu enklare blir det om man bara avrundar till hela enkronor, vilket man kanske kan anta nu efter att 50-öringen försvann :grin: Då kan man dessutom byta räknemetod eftersom avrundning är tillåten mellan höjning och sänkning.

Samma gäller för 3:an. Att komma fram till att 1,15x1,15 är ungefär 1,32 eller ungefär 1/3 i prisökning (ca 38 kr) är lätt, men att sedan få det till att det är exakt 37,0875 (eller 37,09 om man bara får använda ören) blir nog för svårt för de flesta.

I jämförelse med dessa två uppgifter är ju 2:an löjligt lätt :grin:

Slut på mattelektionen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118191
th skrev:
Zalman skrev:Exempel på basal procenträkning.
Du ska snabbt kunna räkna ut tal 1,2,3 exakt och 4,5 med överslagsberäkning.
Miniräknare är förbjuden.

Ett snabbtest:
1. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% för att sedan sänkas med 15%, vad kostar den då?
2. En vara kostar 115kr, priset tredubblas. Hur många % har då priset höjts?
3. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% för att sedan höjas med 15%, vad kostar den då?
4. En vara kostar 115kr, priset höjs med 15% varje år. Hur många år tar det innan priset fyrdubblas?
5. Du sätter in 1.000.000kr på banken i 30år. Du får 5% i årlig ränta. Efter 30år tar du ut en miljon + ränta. Hur mycket mer får du ut om du istället får 6% i ränta? Är beloppet mer än 700.000?

Tror inte att 1:an är särskilt lätt för någon om man verkligen menar exakt. Det är ju lätt att räkna ut att priset sänks med 2,25% om man kan konjugatsatsen och vet att 15 i kvadrat är 225, men att sedan få till att 2,25% av 115 är 2,5875 kräver för mycket itererande i huvudet. Däremot skulle jag kunna tänka mig att komma fram till 2,60 med hjälp av huvudräkning (vilket görs som 2% av 115 = 2,30 och sedan lägg på 1/8 av detta = 2,60 vilket är bara ett öre från det exakta svaret om man räknar med hela ören). Ännu enklare blir det om man bara avrundar till hela enkronor, vilket man kanske kan anta nu efter att 50-öringen försvann :grin: Då kan man dessutom byta räknemetod eftersom avrundning är tillåten mellan höjning och sänkning.

Samma gäller för 3:an. Att komma fram till att 1,15x1,15 är ungefär 1,32 eller ungefär 1/3 i prisökning (ca 38 kr) är lätt, men att sedan få det till att det är exakt 37,0875 (eller 37,09 om man bara får använda ören) blir nog för svårt för de flesta.

I jämförelse med dessa två uppgifter är ju 2:an löjligt lätt :grin:

Slut på mattelektionen :mrgreen:


Min kollega fick räkna på dessa 5 tal och han kom imponerande snabbt fram till rätt svar på de 3 första talen.
Tal 4 "visste" han att 15% ränta ungefär fördubblas vart 5e år så då var 10år enkelt att komma fram till.
Tal 5 skiljer agnarna från vetet, men han kom med en överslagsberäkning som bara var 20% fel.

Vissa personer har löjligt lätt för matematik, känner en som spikade alla mattetentor på
en civilingenörs utbildning!

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118207
Zalman skrev:Min kollega fick räkna på dessa 5 tal och han kom imponerande snabbt fram till rätt svar på de 3 första talen.
Tal 4 "visste" han att 15% ränta ungefär fördubblas vart 5e år så då var 10år enkelt att komma fram till.
Tal 5 skiljer agnarna från vetet, men han kom med en överslagsberäkning som bara var 20% fel.

Vissa personer har löjligt lätt för matematik, känner en som spikade alla mattetentor på
en civilingenörs utbildning!

Och vad är då rätt svar? Som du ser så kan man få tre olika svar på 1 och 3 beroende på hur man tolkar ordet "kostar" och då är det nationalekonomi och inte matematik :mrgreen: . 2:an är däremot mera likt matematik eftersom svaret är oberoende av vad varan kostar, såvida den inte var gratis från början :smile:

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Nolltax AB  
#118334 "Sämre liv med dåliga mattekunskaper".
Det kan inte stämma.
Jag var tokless på plugget, skolkade mig igenom högstadiet.
Ekvationer, jaha vem bryr sig.
Åsså vart man vuxen å med jobb blev. En mängd till å med.
Stått vid flygplan med tankbil å kört huvudräkning densitet volym å omvandling till gallon å valutaomvandling kronor till dollares.....
Borrat efter vatten, radie gånger radie gånger PI gånger längd.
Måste man så lär man sig.
Måste man inte så varför bry sig?

Typ - Sämre liv med dåliga kokkunskaper.....
Jag har mikro å käkar oftast på lokal.....

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118445 Kan man inte räkna kan man ju alltid bli politiker.

"Margareta Sandstedt (SD) gjorde ett kraftigt räknefel i riksdagen i tisdags. Hon räknade fel på sju nollor när hon översatte euro till kronor."

"Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor, säger Margareta Sandstedt (SD).
Sanningen är att fyra hundra tusen euro (400 000 euro) är ungefär fyra miljoner kronor (4 000 000 kr).

Margareta Sandstedt (SD) lägger alltså till sju nollor och summan blir fyrtio tusen miljarder kronor (40 000 000 000 000 kr)."
http://svt.se/2.126217/1.2322406/sandst ... _riksdagen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).