Traktorn i skogen

Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

92 inlägg 67139 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

valtra a 72  
#111613 Snyggt ekipage!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Lindianerna  
#111621 Jag har en 6,5m Farma-kran och det som jag var missnöjd över va hydraulik-kopplingarna!!
Det som sitter på kranen är ju kul-infäsning och det räcker med en liten gren så börjar det pysa olja!! bytte alla utsatta kopplingar till fasade infästningar så nu tål den lite mer skogskörning!!
Annars är jag riktigt nöjd med kranen!!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#112801 Hej,hej

Lite info till andra presumtiva Farma-spekulanter.

Skönt, nu har åteförsäljarens mekaniker varit här.

Trycket i traktorn=185 bar

Tryck i huvudöverstömning i hydraulpaketet ok.

Överströmning för sväng, lyft och knäckkolvar låg 30-40 bar under vad de skall vara och är nu justerade.

En helt ny kran uppenbarade sig, 1000-1100 varv på traktorn ger ett bra flyt med mjuk och fin gång och med en helt annan styrka än tidigare.

Har även passat på att fixa till upphängningen av hydraulpaketet, hur smidigt som helst att lyfta in nu, bra och ergonomiskt riktig arbetsställning vid körning.

Förbättringspotentialer(lite onödigt grejer kan jag tycka)
Felplacerad smörjnippel till vagnsstyrningen, gick ej att komma åt att smörja, bytt till en vinklad smörjnippel.(kräver dock fortfarande att man kryper under vagnen och har vagnstyrningen överskjuten fullt åt ett håll)
Ingen smörjnippel till infästningen av vajerspelshjulet, fick borra dit en ny själv.
Gick inte att få i något fett i nipplarna på gripen, berodde på för litet glapp mellan axel och hylsa och så lite rost.
Färgen sitter dåligt på vagnen samt att det finns målningsmissar på flera ställen.
Fortfarande lite stirrig i elventilerna, antar att det beror på att det är "allt eller inget".
Kran för att mata vischen med olja sitter väldigt oskyddad och onödigt högt, man får klättra upp på vagnen när man skall starta vischen.

Vagnen är väldigt hög i och med den högt monterade vinschen, jag får hissa ner den med hitchkroken för att den skall gå in i garaget.

På det stora hela nöjd(so far)

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Bengt.Svensson  
#112879
Nicke Nyfiken skrev:Vagnen är väldigt hög i och med den högt monterade vinschen, jag får hissa ner den med hitchkroken för att den skall gå in i garaget.

På det stora hela nöjd(so far)


Jag har också sett att vinschen sitter onödigt högt på nyare Farma. På min gamling sitter den på sidan av bommen och är inte ivägen alls.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Maxxum  
#112915 Någon som har erfarenhet av farma 6,5-12 ,är det för dyra grejor för privata små skogsägare ,tänkte bla. på lyft kap. som är en del mer än 6,3 kranen /Tk

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112925
Maxxum skrev:Någon som har erfarenhet av farma 6,5-12 ,är det för dyra grejor för privata små skogsägare ,tänkte bla. på lyft kap. som är en del mer än 6,3 kranen /Tk


Hur stor är prisskillnaden mellan Farma 6,3-10ton och 6,5-12ton?
För 6,5-12ton har 2dm längre räckvidd, lyfter 625kg mot 445kg på max räckvidd, har lavettstödben med en stödbredd på 3,3m mot 2,3m.
Lavettstödben ger bättre sikt genom grinden eftersom de inte skymmer sikten.

Problemet är då att priset upp till en 8,5m kran inte kanske är så stor.
Men då räcker inte pumpen till och det blir en separat pump.
Dessutom vill man ha EHC-elspakar utan onoff.
Snabbt och lätt landar priset på 400.000kr! Och man måste ställa sig obehagliga frågor som, vad är behovet och vad ligger budgeten på…

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#112928
Maxxum skrev:Någon som har erfarenhet av farma 6,5-12 ,är det för dyra grejor för privata små skogsägare ,tänkte bla. på lyft kap. som är en del mer än 6,3 kranen /Tk


Kollade aldrig priset på 12 tonnaren, men det ligger en demokörd 10 tonnare på blocket för 120 000 kr, tycker jag är ett bra pris, Zalman nu är det nog dags för dig.

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

magwes03  
#113023 Hej allihopa!
Jag har sedan några månader tillbaka en Farma 8 t med 5,1m kran och radiovinsch och lavettstödben. Har inte annat än gott att säga om den och den passar mina behov väldigt väl och måste säga att framkomligheten med ramstyrningen imponerar. Vad gäller priset så tycker jag att jag gjorde ett klipp när jag köpte den av Staffans maskin som gjorde en lagerrensning under hösten. Fick denna vagn med radiovinsch billigare än vad KTS skulle ha för sin 7t vagn, om man lade till deras vinsch. Det skillde åtskilliga tusenlappar till Staffans fördel i slutändan och då är ju dessutom Farma-vagnen som jag köpte en helt annan typ av vagn med 400 hjul och kraftigare konstruktion över lag. Har kört i fulla lass med grovt timmer på den och den flyter väldigt fint i terrängen. Staffan kan ju oftast göra riktigt bra deal på transport om man som jag bor 30 mil bort, tror att jag betalade 2000 fritt gården. När det gäller att hänga ventilblocket på traktorn så lämpade sig min bakruta inte för att hänga över (för bred bas) så jag svetsade ihop några profiler som sitter fästade i traktorns toppstångsfäste med två hål. Det gör det lätt att få dit det eftersom man kan vika upp paketet när man väl fått i nedre bulten. Har förövrigt gjort en egen variant på "lyfthjälpen vargen" som i princip består av en handvinsch som sitter på en längre stålprofil och vajern fästs i kranpelaren, vips går det lätt att backa ifrån vagnen med spakblocket hängande i lagom höjd. En kraftigare plastpåse över som snöskydd är så klart bra.
Lycka till med vagnköpet.
/Magnus

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

magwes03  
#113024 Glömde en viktig detalj och det är att på min Farma-vagn sitter det 3 bankar i standard det gjorde det inte på KTS 7t. Skulle inte vilja ha bara två bankar om jag fick välja igen.
/M

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

ce conny  
#113041 har en farma 8 tons kärra med 5,5 meters kran år 05 har varit nöjd med den, bra då alla hydraulslangar är inne i kranen,

men har en bekant som dragöglan losnade på en 9 tons farma kärra det kan man ju föstöra hytten med om väntilbordet är i hytten

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

MAFA  
#117644 Hej!

Jag har en Farma vagn en 12 4wd med 6,5 kran. Hade innan denna en 12:a odriven med samma kran som gick klander fritt. Men detta har varit ett riktigt måndagsexemplar. Efter 200 m3fub höll kranen på att lossna vid kranpelaren. Efter ytterligare 100 m3fub var det dags för ventilbyte, jag har hydralservo. Drift och vissa kranfunktioner lade av. De byte hela ventilpaketet. Igår gick staget mellan lyftarm och vipparm av. Nu får man sitta och vänta på reservdelar igen. Jag kör förhållandevis ganska mycket varje år så det blir ganska tråkigt med alla dessa stopp. Har börjat att leta annan vagn.

Någon som har erfarenhet av Hypros vagnar?

Martin

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#117664
MAFA skrev:Hej!

Jag har en Farma vagn en 12 4wd med 6,5 kran. Hade innan denna en 12:a odriven med samma kran som gick klander fritt. Men detta har varit ett riktigt måndagsexemplar. Efter 200 m3fub höll kranen på att lossna vid kranpelaren. Efter ytterligare 100 m3fub var det dags för ventilbyte, jag har hydralservo. Drift och vissa kranfunktioner lade av. De byte hela ventilpaketet. Igår gick staget mellan lyftarm och vipparm av. Nu får man sitta och vänta på reservdelar igen. Jag kör förhållandevis ganska mycket varje år så det blir ganska tråkigt med alla dessa stopp. Har börjat att leta annan vagn.

Någon som har erfarenhet av Hypros vagnar?

Martin


Tråkigt att höra, det har annars mest varit positiva tongångar om Farma, det är bara att hoppas att jag inte fått ett måndagsexemplar också.

Tror att Hypro gör riktigt bra vagnar, fast de kostar en slant, har dock ingen erfarenhet av deras vagnar.
Utnäs har fina vagnar också men jag vet inte om de har någon driven vagn.
Hälsningar/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

ostlending  
#118087 Hei,
Har selv 12T med 8,5m kran, synes denne er veldig bra! Rekkevidden er behagelig. Man trenger ikke større pumpe med 8,5m enn med 6,5m kran for det er helt samme kran. Det eneste som skiller 8,5meter kranen er at den har utstkyt, og derfor mindre løftekraft på maks rekkevidde. (på samme rekkevidde vil derfor 6,5m og 8,5m kran gå like fort på samme pumpe).

Har hatt vognen en vinter, ingen problemer enda. 12T vognen har store hjul. (diameter på hjulene er viktigere enn bredden)

Hilsen Nordmann

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118096
ostlending skrev:Hei,
Har selv 12T med 8,5m kran, synes denne er veldig bra! Rekkevidden er behagelig. Man trenger ikke større pumpe med 8,5m enn med 6,5m kran for det er helt samme kran. Det eneste som skiller 8,5meter kranen er at den har utstkyt, og derfor mindre løftekraft på maks rekkevidde. (på samme rekkevidde vil derfor 6,5m og 8,5m kran gå like fort på samme pumpe).

Har hatt vognen en vinter, ingen problemer enda. 12T vognen har store hjul. (diameter på hjulene er viktigere enn bredden)

Hilsen Nordmann


Vilket flöde har din traktors hydraulpump?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

ostlending  
#118224 Det er en Valmet 6400, tror det er 70 l/min. Kjører med "normalt" turtall..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).