Bioenergi

skota grot med als

20 inlägg 11378 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skota grot med als

halleby  
#117684 Tänkte kolla om det är någon på forat som skotar grot med als.
Hur funkar det?
Måste det byggas om på något sätt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: skota grot med als

finskpinne  
#117685 Finns en tråd om detta:

viewtopic.php?f=11&t=9279

Själv tycker jag det låter lite som att fiska med spö istället för med nät...

Avatar Fallback

Re: skota grot med als

halleby  
#117688
finskpinne skrev:Finns en tråd om detta:

viewtopic.php?f=11&t=9279

Själv tycker jag det låter lite som att fiska med spö istället för med nät...

Vad menar du Finskpinne?

   TS
Användarvisningsbild

Re: skota grot med als

finskpinne  
#117690 Att det inte är omöjligt men att det finns effektivare sätt. Så om du skall skota mycket grot/år så är det nog kanske en ide att skaffa ett grotrede. Är det inte lite väl glest mellan stakarna på ALS för skotning av grot!?? Har inte provat själv men det är min tanke om det hela...

Avatar Fallback

Re: skota grot med als

halleby  
#117693
finskpinne skrev:Att det inte är omöjligt men att det finns effektivare sätt. Så om du skall skota mycket grot/år så är det nog kanske en ide att skaffa ett grotrede. Är det inte lite väl glest mellan stakarna på ALS för skotning av grot!?? Har inte provat själv men det är min tanke om det hela...

Har tänkt som du att det blir glest mellan stakarna, men hört att man kan sätta en järnbalk mellan stakarna.
vet inte hur det funkar? borde jukunna få med sej skapliga lass.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skota grot med als

finskpinne  
#117695 Nog går det ju alltid att sätta nånting mellan stakarna men lastutrymmet är ju inte så lång då... Man skulle väl gärna ha nånting som förlänger lastutymmet!? Ska man skota grot nån enstaka gång så är det väl inget problem men om man tänker göra det regelbundet så kan jag tänka mig att det skulle vara bättre med ett grot/risrede. Men med lite påbyggnad på ALS så borde man ju nog få ett skapligt stort lastutrymme med tanke på att det har en rejäl bredd. Så en liten egen modifiering av ALS är ju säkert en hyfsat ekonomisk kompromiss, om man normalt använder maskinen till skotning av rundvirke och därför behöver ett normalt lastutrymme med stakar...

Avatar Fallback

Re: skota grot med als

halleby  
#117704 Har en 1110d (kort ram), har fått erbjudande om att skota grot på heltid. 1110en blir nog för liten.Har några bättre beg 1410d med als pågång.Men det är kanske bättre att satsa på en skotare med risrede? eller vad tror ni om vls, det är ju mer stöttor än als

   TS
Avatar Fallback

Re: skota grot med als

dexter  
#117705 de finns en "ställning" man kan dra på als:en som jd har utvecklat. den håller ut stakarna och gör redet tätare så det går att skota grot. så det är fullt möjligt att skota ris me als, slå en pling till jd så får du all info som behövs.

Avatar Fallback

Re: skota grot med als

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117933 Det är inte JD som utvecklar ALS och ej heller GROT utrustningen, utan det är Hultdins, och det är det som är lösningen för effektiv GROT-skotning med ALS. Då blir den grym som GROT-skotare också. Kolla med Jörgen på Huldtins så skickar han lite info till dig. :)

Användarvisningsbild

Re: skota grot med als

Skogshuggarninorr35  
#117947 Det som också är fint med als och als-t är att du kan hålla bra koll på hur många ton du kört ut också :smile:

Användarvisningsbild

Re: skota grot med als

Skogshuggarninorr35  
#117958 Vi skotar grot med våran 1210e med als-t, vi lägger några 6 meters stockar i botten och kedjar fast en vid varje stötta och det är inga problem att får med sig dom 13 ton som man får lasta.

Avatar Fallback

Re: skota grot med als

grotförare  
#118017
halleby skrev:Har en 1110d (kort ram), har fått erbjudande om att skota grot på heltid. 1110en blir nog för liten.Har några bättre beg 1410d med als pågång.Men det är kanske bättre att satsa på en skotare med risrede? eller vad tror ni om vls, det är ju mer stöttor än als



du kan få köpa våran ponsse buffalo med risrede å band runt om, om du vill.

Avatar Fallback

Re: skota grot med als

halleby  
#118020
grotförare skrev:
halleby skrev:Har en 1110d (kort ram), har fått erbjudande om att skota grot på heltid. 1110en blir nog för liten.Har några bättre beg 1410d med als pågång.Men det är kanske bättre att satsa på en skotare med risrede? eller vad tror ni om vls, det är ju mer stöttor än als



du kan få köpa våran ponsse buffalo med risrede å band runt om, om du vill.

Är det den som är med på blocket? Säljes av Hojab 11 Januari.

   TS
Avatar Fallback

Re: skota grot med als

grotförare  
#118023 nä våran ligger inte ut till salu än. våran är några år äldre.

Avatar Fallback

Re: skota grot med als

halleby  
#118031 Kan jag kontakta dej på något Sätt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).