Skogsröjning

Antal ha/dag??

61 inlägg 44352 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116163 Förra året röjde jag 3,5 ha på 6h. På hela objektet låg vi på 2,5ha/dag. Med dag så är lite körtid inräknat.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

BM 35  
#117931 Kan ju inte funits så mycket att röja där,,,var det förröjning på en tallmo? kunde ju inte funnits så mycket löv där

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117945 Ingen förröjning. Tallungskog, ganska grov.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

80-90  
#120888 röjer man över 1 ha om dagen kan man undra om det e värt å kosta på röjning .. jobbar själv i skogen sen början på 90 talet . Har träffat på flera som säger att dom röjer 1ha om dagen men sen vid gps mätning visar sej det att dom sällan snittar mer än 0,6 .. men visst vissa område e ju bättre .

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Nolltax AB  
#120897 En storm behagade glida förbi.Jag for ut på min mark å började städa.
Kollegan gjorde likaså på sin mark. Motorsåg=manuellt arbete.
Jag hade ett gäng granar hängandes i andra trän, kollegan hade ett gäng omkullvräkta frötallar.
Under tiden jag brottades med en tuggade kollegan igenom tio....
Har ett bestånd tall. 40 50 bast nånting. Aldrig gallrat.
Tar sikte på en tall. -Denna omkull skall.
Visst, 5, 10 grader nånting. Sen tar det stopp.
Gung å bryt å svett å diverse pip å eländet hänger så stillsamt kvar.
Blixtrar till å axel under stam å nu vi en promenad ska ta!
Funkar nån meter åsså säger det sug i krona å man nästan på röv far.
-Men det var väl självaste.... Halva dan gått å volymmätaren på noll pekar alltjämt....
Kollegan slår en pling å frågar hur många kubik man gjort har... Mummel....

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120900
80-90 skrev:röjer man över 1 ha om dagen kan man undra om det e värt å kosta på röjning .. jobbar själv i skogen sen början på 90 talet . Har träffat på flera som säger att dom röjer 1ha om dagen men sen vid gps mätning visar sej det att dom sällan snittar mer än 0,6 .. men visst vissa område e ju bättre .


Nej jag utgår från hela objektets areal delat på antal dagsverken så mer exakt kan det inte bli.
I det beståndet som jag skrev om tidigare var det helt klart lönt att röjja.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120917 hade ett par anställda osm röjde 4,6 ha på 5 timmar, hade tänkt att röjja området själv då jag visste hur det var, men dom hade varit på så eländiga trakter innan så dom fick det som en bonus :o

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

skogerik  
#122485 Det är svårt att sätta ett pris på en röjning för att de precis som andra före mig har sagt inte är varandra lika. Flera faktorer påverkar;

- Stamtal före röjning
- Terräng (lutning, blockighet)
- Arbetsplanering

Till viss del påverkar också väderförhållanden samt tidpunkt för röjning med avseende på om man röjer vid bar kvist eller med löv... 1 hektar "ungskogsröjning" per dagsverke är en bra prestation och enligt mig inget man ska kalkylera med. Rimligare är 0,6-0,8 ha/dgv.

Är man orolig för slutkostnaden kan man alltid ta upp frågan med entreprenören i fråga om att röja till fast kostnad/hektar. Då skall man givetvis utgå ifrån att entreprenören (helt korrekt) kommer lägga sin prislapp något högre än han tror den verkliga kostnaden kommer hamna.

Förräntningen från pengar investerade i röjning knäcker de flesta andra investeringsformer...

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Laaban  
#129784 ointressant o veta vad folk röjt under en dag någon gång i livet, bra mycket mer intressant att veta vad ni snittar under ett år.
Kan för övrigt inte förstå hur folk kan ligga under en hektar dag ut o dag in, under en hektar hamnar jag kanske i 3-5 bestånd om året o då röjer jag både bolagsskog o grisiga bonnskogar i småland o östergötland...

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

storpeter  
#130186 Jag antar att du avser ungskogsröjning i din fråga.. Jag röjer själv omkring 200 ha/säsong och det normala är att man lämnar mellan 2300 och 2500 stam/ha.. Minst en meter mellan stammarna, i genomsnitt c:a 2,5 meter och om det är möjligt inga luckor större än tre meter..

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

towes  
#134344 Precis som väldigt många sagt tidigare så är det skillnad på röjning och röjning. Jag skulle vilja växla in på lövröjning i planteringar t.ex. Gudrunhyggen som idag är högaktuellt att röja. Antalet röjstammar är ju emellanåt väldigt högt men förbanden ofta tydliga och konsekventa. Vi ska själva göra en betydande insats i planteringar där granen nu nått 1-1½ m och lövet ungefär det dubbla.

Vill därför fråga er som jobbar med röjning regelbundet hur ni skulle se på möjlig tidsåtgång. Marken är i genomsnitt G30 och inte ett dugg svårforcerad m.a.p block och kupering. Jämn, stenfri och endast bitvis lätt kuperad. Stamantal tänker jag inte ge mig in på att räkna då lövuppslag ofta innehåller många små stammar som kapas i ett skär, men det finns en del - dock inte en "grön vägg".

Röjningsprincip är totalröjning av löv men med lämnade huvudstammar i luckor och lämnat ädellöv där det finns och passar in, alltså lite tankearbete under arbetet. Antalet ha är sådant att en röjare har en stund att göra, alltså inte behöver se jobbet som ett "korttidsjobb"... :-)

Lägger in några bilder för bättre bedömning.

Har för avsikt att köpa på löpande timme men måste ha en grov uppfattning om tidsåtgång. Själv hade jag gissat på ca 8-10 tim/ha för de delar som motsvarar bilderna.

Vad hade ni budgeterat med?

bild1.jpg

bild2.jpg

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

PETER.ERIKSSON24  
#134349 Som nån klok skrev mäter ni in varje dag när ni röjer? röjt ett antal år då jag röjt med andra så vid dagen slut så tror-
Dom att dom gort 1 hek. vid mätning så visar det 0.5-0.6..

tror det är sällan man snittar 1 hek på unskogsröjning.. sen kommer en annan tanke hur många timmar röjer ni per dag.
Träffade en röjentrepenör som sa att han körde inte mer än 5tim per dag med rast,,

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134352 brukar enbart räkna ut efter att objektet är färdigröjt, ingen ide att gå runt med gps och mäta varje dag :o

sedan är det ju en jäkla skillnad hur det är föryngrat, är det en bra plantering med tydliga stråk eller är det exempelvis en grävare som har markberett...

Sedan om det e gran eller tallbestånd gör ju också en del (även om det är lika många röjstammar på trakten)

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

towes  
#134353 Exemplet ovan är planterad gran, tydliga tvåmetersförband, markberett med markberedare. Bra markförhållanden överlag men lite begränsade ojämnheter efter rotvältor (Gudrun) finns. Det är en blandning av Gudrun-konsekvenser och "kontrollerad" avverkning.

Vet att det är lite gissningslek, men ändå...?

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134356 har så dålig koll söderut, men såg inte allt för besvärligt ut, men mellan 2800-3200 kr/ha?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar