/Niklas
trislc skrev:Hasse Alfredsson förklarade en gång att allt han lärt i skolan bara var onödiga saker, utan någon nytta i vuxenlivet - särskilt matte.
Exempelvis Pythagoras sats; Han hade aldrig någonsin träffat på en hypotenusa i verkligheten - och definitivt aldrig någon som det var kvadrat på!
trislc skrev:totte skrev:Läraren: Det gick inte alls bra för klassen i matteprovet, över 30 procent var underkända.
Dålig lärare som inte sätter sig in i elevernas kunskaper. Han hade blivit tydligare om han sagt:
"3 procent av 10 är underkända - typ."
Niking skrev:När jag var 5-6 år gammal, så tog farsgubben med mig på en rundtur till kyrkogårdens gravstenar och frågade mig följande: "NN föddes 1865 och dog 1938. Hur gammal blev NN?" Så lärde jag mig räkna innan jag började skolan.
När jag var ca 12-13 år, så frågade farsgubben mig följande: "Tänk på ett tal, ta talet gånger sig självt och lägg till 15, så får du 8 gånger talet. Vilket är talet? " Svarade jag 3, så sa han att svaret är 5 och bad mig kontrollräkna (både 3 och 5 är ju korrekt för denna andragradsekvation).
Min poäng är att matte är inget teoretiskt ämne, utan snarare universums mest grundläggande språk - som bör läras in medelst lek och praktiska tillämpningar! Tyvärr lyckas skolan grovt missa att förmedla detta.
/Niklas
trislc skrev:th skrev:En sån mattelärare som räknar fel med en faktor 10 skulle inte jag vilja ha
Oj felräkning med en faktor 10...... då fattar jag att klassen bestod av 250 elever och att "10-faktorn" innebär att det egentligen inte var 30%, utan 300% som var underkända. DOM MÅSTE VARA DÅLIGA I MATTE....!
trislc skrev:Okej då, läraren skulle varit tydlig och sagt: "Typ, 3 % av typ 10% var underkända... Typ", eller "på en skala från 1 - 27 ligger klassen på typ 70%".