Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman Avesta eller XYZ

57 inlägg 29759 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117597
trilla skrev:Ställer du överströmmarna för funktionerna på samma som huvudöverströmningsventilen? Är inte funktionernas ventiler redan inställda högre? Är justeringen känslig? Bar per varv på ett ungefär?

du måste ha huvudventilen ställd högre än funktionernas ventiler.jag ligger ca 10-15 bar över tex bomventilen som ligger på 180 bar.tror inte aggregatet går att få så mycket mer än 200 i tryck.kommer faktiskt inte ihåg hur mycket du får vrida ställskruvarna,men det är känsligt har jag för mig.det handlar inte om varv iallafall.möjligtvis 1/2 varv! men rör inget utan att kolla trycket ordentligt,antingen med mätare på aggregatet eller en lös mätare.

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

ostman  
#117858 Hej
Jag tänkte höra om någon vet något om denna vagn. Det är dock ingen kranman, avesta eller XYZ men ni kanske kan acceptera en liten trådkapning då det bara handlar om ett annat märke.

Någon som har sett denna tidigare eller ännu hellre har en sådan?

http://www.sparrsab.se/productinfo.asp?pid=277&pgid=363

Den är ju onekligen billig. Sitter enligt beskrivningen en honda på den, dessutom smidigt monterad på vagnen vilket jag ser som en fördel då jag gärna vill kunna koppla av vagnen lite snabbt och använda fyrhjulingen till annat.
Den har ju dock ingen drivning men hur upplever ni att vagnar utan drivning fungerar i skogen?

Skulle gärna haft en kranvagn för vedhämtningen men även för att kunna använda den till att lasta kapbord när veden skall kapas. Då kan man även använda fyrhjulingen för att transportera kapad och klyven ved samtidigt som kranvagnen står på stödbenen och lastar.

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

ce conny  
#117866
ostman skrev:Hej
Jag tänkte höra om någon vet något om denna vagn. Det är dock ingen kranman, avesta eller XYZ men ni kanske kan acceptera en liten trådkapning då det bara handlar om ett annat märke.

Någon som har sett denna tidigare eller ännu hellre har en sådan?

http://www.sparrsab.se/productinfo.asp?pid=277&pgid=363

Den är ju onekligen billig. Sitter enligt beskrivningen en honda på den, dessutom smidigt monterad på vagnen vilket jag ser som en fördel då jag gärna vill kunna koppla av vagnen lite snabbt och använda fyrhjulingen till annat.
Den har ju dock ingen drivning men hur upplever ni att vagnar utan drivning fungerar i skogen?

Skulle gärna haft en kranvagn för vedhämtningen men även för att kunna använda den till att lasta kapbord när veden skall kapas. Då kan man även använda fyrhjulingen för att transportera kapad och klyven ved samtidigt som kranvagnen står på stödbenen och lastar.




står att den har 2600 kg som egen massa är inte det för tungt för en atv? och 1,46 cm bred så den värckar nog för stor för en atv men kranen ser bra ut skulle köpa bara kranen och måntera på denhär vagnen så skulle det kanse passa bätre? om kärran håller för kranen? http://www.sparrsab.se/productinfo.asp?pid=216&pgid=351

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

ostman  
#117873 Det står att totalvikten är 2600kg och att den lastar 2000kg. Det borde väl innebära att vagnen i sig väger 600kg?
För totalvikten är väll egenvikten+maxlast eller har jag helt blandat ihop det hela?

Per

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Henrik Petersen  
#117884 Hej!!
min åsikt är som fölger ;) . En vagn på 600kg tomvikt är PÅ TOK for tung for en atv som väger vad??300-400kg ingen drivning och ännu värre inga bromsar. Om du mot forvänten skulle få den igång i skogen, så blir den livsfarlig. Even om du hemmifrån bestämmer att inte laste fullt så är det lätthänt att du får med 1000-1500 kg. Sen har vi ju det där med kvaliteten på denna kinavagn, jag har varit lite sugen på den själva, men vågar inte. Jag har haft en kinavagn och när jag lykkades bli av med den lovade jag mig själva att det var den sista, meen vi får se. Mitt behov är egentlig
väldigt lite då jag inte har nogån egen skog, jag kör bare egen ved samt lite röjningar i betesmark, så den skulle säkert duga. Jag har redan set beg. på blocket, i princip oanvende, inget bra tecken.

Låt os få en rapport om du köpar en, jag tror vi är ganska många som är lite nyfikna på den där.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

totte  
#117892 Sparrs import: Figurerar ofta i samband med tveksamma produkter. Bara onfattningen av alla olika grejor dom säljer pekar på att det här är en firma som bara köper in prylar från fjärran östern till vrakpris och sen säljer till ett något högre vrakpris. Troligen mycket lite service och reservdelshållning. Se upp!

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117896
totte skrev:Sparrs import: Figurerar ofta i samband med tveksamma produkter. Bara onfattningen av alla olika grejor dom säljer pekar på att det här är en firma som bara köper in prylar från fjärran östern till vrakpris och sen säljer till ett något högre vrakpris. Troligen mycket lite service och reservdelshållning. Se upp!



Jag håller med totte, å eftersom han finns i närheten så har jag hört "en del" om sparrs.. Å det är inga positiva saker direkt... Visst är en del sk rykten, men det ligger viss sanning i dom....

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

ryared  
#117909 köp en vagn med drift, kommer du i lite uppförsbackar eller nerförsbackar är det kört, sen så håller jag med föregående talare att kinagrejor skall man akta sig för.

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

henrik_1  
#117951 Tycker den verkar tung, det är många kilo o dra runt på innan man lastat första stocken!
O lastar man den sen fullt så får fyrhjulingen slita riktigt hårt för o flytta på den, o den kommer inte orka över stubbar o stenar.

Driften är A och O man får en mkt behagligare gång o mycket snällare mot atv:n.

Ska man ha en griplastarvagn till en atv så rekommenderar jag verkligen drift, det kostar extra men det är helt klart det bästa jag har på mitt skogsekipage.

Jag hade nog avstått från o köpa denna vagnen..

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

CTech  
#127543 Ngn som har koll på eller en bra idé hur mkt dessa vagnar lastar i fub cirkus?

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Henrik Petersen  
#127674 Jag skulle tro det ligger runt 1-1,5 fub ???? men jag vet inte säkert.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127691
Henrik Petersen skrev:Jag skulle tro det ligger runt 1-1,5 fub ???? men jag vet inte säkert.

Henrik


Ungefär där, beror förstås på längden men kör man med runt 3 meter så går de snällt och fint fram. Kanske man kan ha längre om man har drift på vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).