Skogsmiljö och Trädlära

Vad är detta nu då....

8 inlägg 5532 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta nu då....

Ingvar  
#11754 Såg dessa tallar när jag var ut en sväng nyss, denna stod på grannens mark, men även i vårt 35-åriga bestånd bredvid syntes skadan, men där var det svårt att få ett kort. Dom gula barren sitter alldeles löst när man drar med fingrarna på grenen, vad kan det vara tro? :o Känns ju jätteskoj när man precis ska till att köpa gården... :x Jaha, här skulle det nu ha varit en bild, men hur i hela friden laddar man upp dom???
Bild


Sedär..så skulle det vara ja..Tack för hjälpen Fredrik! :D


Senast redigerad av Ingvar sön 23 sep 2007, 17:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#11755 Hej Ingvar,
Kort försök till ledsagning vid bildinlägg.
Nedanför rutan som du normalt skriver in texten i finns en vit ruta där det står UPLOAD VIDEOS & IMAGES.
Där klickar du på bläddra och letar upp bilden på din dator (den du vill visa). Markera bildens namn och klicka på öppn, bildens länk visas nu i textraden före bläddra. Klicka nu på UPLOAD NOW och vänta tills det nya fönstret som poppar upp visar din bild i miniatyr till höger.
Då klickar du på den andra blåa ikonen ovanifrån märkt "Copy".

Sedan klistrar du in denna textrad i meddelanderutan som du skriver i när du skriver ett inlägg, ungefär såhär ska det se ut (fast det ska inte stå Kod:):

Kod: Markera allt[IMG]http://i15.tinypic.com/672w0.jpg[/IMG]


Enklast att göra detta är att klicka markören där du vill ha bilden och klicka sedan Ctrl+V (om du har PC). Är du osäker hur det blir kan du alltid klicka på "Förhandsgranska" längst ner innan du klickar på "Skicka".

Hoppas detta hjälper dig!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11761 Ser ut att vara samma som jag hittade i min skog för någon vecka sedan. Årsskotten är gröna, allt annat är gult eller så har barren ramlat av.
Frågade Skogsstyrelsen som sade att de hade sett det, och påstod att det var en svamp. Mer tycktes han inte veta (om han ens visste det), han verkade i alla fall inte vara särskilt intresserad, men där kan jag ha misstagit mig.

Läste i fredagens ATL att SLU hade startat ett projekt som handlade om svampangrepp på skog. Hittade ingen e-postadress som passade utan skrev till SLU:s web-redaktion för vidarebefodran. Får se vad som händer.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#11766 Hej,
Här finns info om det mesta ang skador på träd:

http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/Mi ... sSkada.jsp

Jag har också sett liknande nu i höst, men gula barr på icke-årsskott, verkar vara mycket, iaf i mina trakter också.

Skriv gärna svar på vad det är om ni får reda på det.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11772 Samma här, jag har också sett det på flera ställen hemma.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11789 har det på några tallar här i göteborg, blev klart o tydligt efter stormen gudrun o Per, enligt några från skogsvårdsstyrelsen och en bekant till familjen så hävde de att det var salt som blåste in från havet in i barr o grenar och dödade delar av barren på detta sättet. M A O saltkristaller in i barren.
Om man nu vill tro på detta eller gissa på att det är någon form av svamp eller annan orska är jag själv för dåligt på läst om .

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11817 salt tror jag inte det beror på, inte hemma hos mig ialafall'
8 mil till kusten. det skulle va vägsalt då ha. ha
skämt åsido inte ser tallarna fina precis. kan va gremella
vet inte hur det stavas eller tallstekel.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12593
Ernst skrev:Läste i fredagens ATL att SLU hade startat ett projekt som handlade om svampangrepp på skog. Hittade ingen e-postadress som passade utan skrev till SLU:s web-redaktion för vidarebefodran. Får se vad som händer.


Fick svar häromdagen men raderade det utan att tänka mig för...

Beskedet var i stort sett att det är naturligt att tall tappar barren på hösten, vissa år mer, vissa år mindre. Alltså tyckte de inte det var något att oroa sig för.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).