Verkstan

Vagnsbygge!

96 inlägg 49392 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Fredrik Kämpe  
#116281 Håller med Totte lite bilder hade varigt trevligt. :) ditt projekt ser super bra ut än så länge, jäklar vilka fina sömmar du fick till där!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#116325 Har varigt och tagit bilder nu på traktorfästet och A-ramen som jag har byggt .

Vagnen står inbackad i ett garage med så mycket saker att man inte får några bra bilder.
Men på söndag så ska den väll ut igen så då kan jag ta bilder.
Ni får hålla till godo med dom här så länge. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

axwell  
#116334 Jodå, vagnsbygget är imponerande och jag följer det men...............................

Minitraktorn ser ut att vara något extra, extra. Var tillverkas schanzlin, låter inte svenskt eller engelskt?

Väntar med tillförsikt på provkörningsrapport från storskogen, eller blir det på åkern?

http://www.cobraforlag.eu/pt/Boken-0506/118-119.html

Här är den, det tar 5-10 sekunder att öppna!

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

ce conny  
#116348 rolit att se alla bilderna fin bygd vagn!

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

atv  
#117862 har du tagit några nya bilder?:D

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#120758 Nu har bygget kommit en bit längre efter att den envisa kylan har get med sig. :grin:

Håller på att fundera ut var tippcylinden skall placeras.

Den var lite längre en vad jag trodde blir inte så mycket frigång till marken .

Funderar på hur mycket man skulle våga luta kolven så att man skulle få lite mera frigång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

molnia  
#120770 Oj det blir snyggt men det är tråkigt att du får så lite markfrigång när vagnen är så bra gjord i övrigt. Om jag vore du skulle jag lyfta upp stommen till flaket från vagnsramen och då kunna lägga något under kolven för att få mer markfrigång. Alltså istället för dom Ca 20*30 fyrkantrören som ligger emellan har du kanske 100mm? Lite högre tyngdpunkt men mer markfrigång.

Angående vinkeln på kolven, den kan nog inte vara så stor då det är allra tyngst att trycka upp flaket den första biten. Dock får någon annan gärna uttala sig om detta då jag bara är en glad amatör.

Något jag rekommenderar i vilket fall, gör ett kraftigt skydd för kolven så ifall du kör på en sten så blir du hängade på skyddet och inte kolven.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Cat554  
#120783 Du kan luta kolven ganske mye. Det er alltid 3. ledd som er kritisk med en teleskopsylinder. Det ser ut som om du har sylinderen på midten. Da vil sylinderen løfte opp: oljetrykket * arealet på første rør * avstanden fra tipplagring til kolvens senterlinje (korteste avstand) / avstand mellom tipplager og kolvinnfesting. Om du regner på det så kan kolven legges mye.
Om dette var uforståelig forklart må vi lage en skisse med mått.
OH

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Robertberg  
#120786 På lastväxlare har man små knuffcylindrar som knuffar upp flaket de första decimetrarna, detta för att tippkolven inte orkar trycka upp flaket ända från botten.
Kanske är ett alternativ?

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

totte  
#120808 Eller om tippkolven inte sitter fast i flaket utan krokar i ett beslag så kan du vrida upp den när du skall köra, med en wire eller nåt.
tipp1.jpg
tipp1.jpg (6.44 KiB) Visad 1998 gånger

tipp2.jpg
tipp2.jpg (4.88 KiB) Visad 1993 gånger

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

JOLOF  
#121083 Tottes idé om rörlig tippkolv var bra! Gäller bara att komma ihåg rätt läge. :surp:

Byggena är super! :-bd

Men jag vill återkomma till Din A-ram. Har Du byggt efter någon standard?
Jag har själv problem att hitta alla nödvändiga mått.

Hälsar
Janne L

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#121320 Lite bilder från dagens arbete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#121321
JOLOF skrev:Tottes idé om rörlig tippkolv var bra! Gäller bara att komma ihåg rätt läge. :surp:

Byggena är super! :-bd

Men jag vill återkomma till Din A-ram. Har Du byggt efter någon standard?
Jag har själv problem att hitta alla nödvändiga mått.

Hälsar
Janne L



Hej Janne!


A - ramen har jag bara byggt ur mitt eget huvud hade tänkt göra ett par pallgafflar så att man skulle kunna flytta lite saker.

Men nu sitter snöplogen på istället .

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

JOLOF  
#121351 A-ramen.
Tack! Går själv i byggtankar. Men för att kunna hänga på ev redskap som redan har A-ram ville jag bygga efter std.
Det finns en norm ISO-SS 11001-3 från 2009. Men det kostar ju pengar bara för papperet.
Har hittat en tillverkare som har satt ut de flesta mått. Dock inte alla. Anar varför....

Tippkärran.
Ditt bygge är verkligen super!
Tippkolven sticker ju inte ner så mycket. Det kanske räcker så?

Hälsar
Janne L

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#122193 Idag har plåtarna till flaket kommit på platts det var tidskrävande arbete att få alla vinklar och girningar att stämma men nu känns det skönt att se att det börjar likna en vagn. :grin:
Bara stänkskärmarna kommer på plats så kommer det att se lite bättre ut. :wink:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).