Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

38 inlägg 33343 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

ryared  
#117756 prata på du bara

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117801 Ni som kör med sexhjulingar, flyttar ni upp draget så att det sitter ovanpå draget eller har ni där det brukar sitta?

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

ryared  
#117809 jag hade det där det alltid har suttit och det funkade bra

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117927 om du hade draget ovanpå boggins centrum så skulle du får mer vikt på framhjulen och bättre framkomlighet. Sannolikt så skulle släpet gena mer dock.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117948 Jag tror anders måste utveckla lite.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

ryared  
#117999 jag förstår nog inte riktigt vad du menar jag trodde du menade först att man skulle höja draget så att man får högre markfrigång på kärran men samtidigt får du ju aldrig högre markfrigång än kärrans hjulhöjd. Om du menar att man skall flytta fram draget så har jag hört att det finns något som heter garpdrag då får du ju kultrycket mer på båda hjulen.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Rickard.f  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118048 Jag har flyttat upp draget nästan över den sista axeln. Tycker att det gör maskinen mer lättstyrd. Något problem att kärran genar upplevs inte då svängradien är ganska stor på en sexhjuling.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118056 Det är nog ett garpdrag jag menar.
Ju längre bak draget sitter på fyrhjulingen ju mer kommer den att tendera att vilja lyfta framhjulen från marken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).