lör 28 aug 2010, 19:00#99289
Hej totte.
Beklagar läckan i vevhuset.
Det är ju väldigt frustrerande att få göra om en sån här sak.
Just bulthålen är ett känsligt ställe för packningar.
Du misstänker ju att packningshålet för bulten vart för litet så att packn. vred sej av skruven.
Det är mycket troligt att så var fallet, men du hade ju förklistrat packningen innan urknackningen så den borde ju suttit fast.
Ett annat problem med bulthål generellt är att det brukar ibland vara alldeles för liten yta mellan bulthålet och innerkanten.
Ett tunt lager Permatex eller annat klister på båda sidorna av packningen, (vi ordade om detta tidigare i tråden) är kanske den bästa garantin för en fullgod tätning förutom en perfekt passande packning förstås.
Om man inte vill "smeta " med Permatex kan jag rekommendera ett annat packningsklister som nog är det bästa jag haft.
Det heter WURTH DP 300.
Det är licensierat Rolls-Royce.
Vet tyvärr inte vad det finns att köpa nu, men jag fick tag i mitt på en Volvoverkstad för ett tiotal år sedan.
Pga. "svagheten" vid bulthålen brukar jag alltid ha på någon form av klister på bägge sidor av packningen runt bulthål vid motorrenoveringar.
Hoppas du inte uppattar mitt inlägg som "mästrande" på något sätt, vi har ju alla gjort våra misstag ibland och det är ju av dessa man lär sej.
Det är så bra att man kan disskutera både medgångar och motgångar i ett sånt här forum.
Då får vi ju alla ta in lärdom så att säga. Nya erfarenheter råkar jag ut för varje mekardag trots att jag för länge sedan pensionerats från mitt f.d.teknikeryrke.
Det här kommer du att fixa totte, och jag håller tummarna för dej.
Hopppas få höra hur det går.
//Mvh. Dane