Traktorer och processorer

Stannade under körning, går inte efteråt.

13 inlägg 19196 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stannade under körning, går inte efteråt.

Mickev  
#51608 Har ett problem med våran jordbrukare, eller farsans är det väl men iallafall. Det är en IH 454 70talare.

För ungefär 2v stannade traktorn för han då han röjde snö. Startade inte efteråt. Happ, säkert bränslefiltret som är fullt i vatten då det inte varit dränerat sedan dom bytte filter sist... typ 8år sen :???: Nya filter bestäldes hem och monterades. Sen gick inte traktorn igång. Det är bosch bränslesysten UTAN handpump tyvärr. Farsan sa att han inte fick fram bränsle efter bytet och han tankade ca 50l i den för säkerhetsskull så att vi skulle vara säker på att det fanns soppa.

Nu har den stått i drygt en vecka och när jag var hemma idag tänkte jag att jag skulle för skojskull vrida på nyckeln. Efter ca 3sec startade den. Oj tänkte jag då och va bra, då går jag in och byter kläder och river av gården en vända så får den gå en stund. När jag kom ut igen hade den stannat och sen gick den inte att starta.

Tips på vad som kan vara felet och hur jag får ordning på det?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51609 hmm du kan möjligtvis inte ha fått Skit i tanken? min Morbror hade samma problem på sin Mf 550. då hade hans kära son slängt solrosfrön i tanken... så gick den typ en 30 min max.. sen dog den och fick inte igång den.... så jag hade nog chansat på att du fått nån skit i tanken :)

Användarvisningsbild

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51641 Om det är Bosch pumpen så ska ni va glada.
Den bästa pump som finns då det gäller att starta upp en traktor som blivit bränsletom.
Ta loss ledningarna framme vid pumpen eller vid filterna och blås dom med tryckluft avigt en gång.

Avatar Fallback

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Mickev  
#51649 Tackar!

Japp det är bosch-pump. Men jag blir irriterad på att man valt bort handpump på denna traktormodell... en handpump är alltid en handpump och då kan man ju få fram soppa utan att vara beroende av motorn. Javisst man ska ju ändå starta motorn efteråt men ni förstår nog hur jag menar.

Ja jag var inne på att plocka lös ledningen före förfiltret och köra tryckluften genom ledningen tillbaka till tanken för att se till att de inte är stopp där. Det som förbryllar mig är att farsan säger att det verkar sitta en elpump bakom instrumentpanelen men står inget i handboken om nån sån pump. Enligt den är boschpumpen både en insprutningspump med inbygd matarpump. Verkar överflödigt att ha fler pumpar då.

Tänkte prova att lufta systemet en gång imorgon, farsan säger att han gjort de men känns alltid bättre om man själv gjort de också så att man ser att de funkar.

Om de inte skulle funka, har ni nå fler tips på vad jag kan göra för att försöka få igång den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51691 Sätt tryck i tanken med renblåsningspistol och en trasa som tätning i tanköppningen, inte för hårt tryck
men så det kommer genom bränsle, så slipper du fundera på handpump.

Användarvisningsbild

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51696 Nä någon elpump sitter det inte på vår 474 och tror inte det ska sitta någon på er heller.

Ni vet väl om att det sitter kallstart i stopp reglaget på den pumpen.

Avatar Fallback

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Mickev  
#51701 Slurfi: Jepp vi startade en lastbil i fredas på de viset iom att elpumpen (som ersätter handpumpen) inte fungerade då filtrena byttes. Då var vi 3st och håll på och tryckte i tanken i 5min och körde startmotorn säkert en minut under tiden innan den började tända till. Hade gärna varit iallafall 2 pers så en kunde tryckta tanken och en vrida på startnyckeln men nu är jag själv då föräldrarna är bortresta, även grannen är såklart bortrest. Men jag ska prova iallafall.

Henrik K: Jepp det har vi koll på (choken alltså :wink: ).

   TS
Avatar Fallback

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Mickev  
#51749 Nu fungerar den igen. satte tryckluften i luftningsnippeln på förfiltret och sedan en regäl luftning av systemet. Efter de funkade den fint.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51773 Lånar tråden lite...
Tänkte berätta vad som hände mig idag.
Körde ner till det ställe där jag håller på att hugga lite, traktorn gick fint hela vägen ner, stänger av den, och köe en stund med såget.
Sen när det är dags att börja lasta lite för att sen ta sig hemmåt så startar inte traktorn, ström finns det men den är helt död när jag vrider på tändningen :???: Funderar en stund och kryper under traktorn, mycket riktigt, troligen har en liten gren krupit upp och dratt loss kablarna till "säkerhetsspärren" som gör att man måste trycka ner kopplingen innan man kan starta, bra att koppla in dom igen sen funkade det.
Vilken tur att man kom på att kolla det, annars så hade jag stått där än och svurit och undrat vad som hänt kanske :|

Användarvisningsbild

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51803 Påminner om när jag var och avbytte åt en bonde i Huuki, han och kollegan lastade självlastarvagnen
inne i höladan och skulle föra det till kollegan, det blev kaffepaus och de ryckte ut stoppen men sen
efter pausen ville inte traktorn starta, de skulle börja riva i den men jag kom och tänka på att pton var i igång
så jag hoppade in i hytten och la ur den, då startade traktorn.
Tur, enbart tur, annars hade gubbsen rivit paj nåt i jakten på felet.

Avatar Fallback

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

treveslin  
#117565 Jag har en ih 624 som ungefär vart femte år råkar ut för liknande fel.Bränslekranen har ett ca 4mms hål som sätts igen med smuts.Töm tanken ta bort kranen och rengör med tryckluft töm vattenavskiljningsglaset och byt bränsle filter, så blir den troligen pålitlig igen. Lufta systemet etappvis mot insprutningspumpen. Mvh Nisse i Markaryd

Avatar Fallback

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Willy N  
#117586 Hade en IH275 -59 med liknande problem. Kunde köra någon timme tills plösligt traktorn dog och startade inte igen. Av med vattenglaset och konstaterade att ingen disel kom fram. Blåste med en slangstump baklänges in i tanken och det kom diesel igen. Körde en stund innan samma sak hände igen. Blåste rent på nytt och det funkade. Eftersom traktorn inte användes så ofta så pågick detta några år tills jag tröttnade och demonterade hållaren till vattenglaset/ bränslekran och fann en liten kula, 6-7mm diam, av sammanpressad smuts. Det var denna som rullade ner i fördjupningen i bränslekranen och täppte till. Efter varje "blåsning" så har den så klart farit in i tanken och rullat runt tills den på nytt hamnade i kranen.

Avatar Fallback

Re: Stannade under körning, går inte efteråt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117612 Inte orkar man täta med en trasa så att tanken exploderar, :lol: Har man så dålig tank så är det farligare att ha den kvar.
Tankarna brukar ha nån sorts avluftning. Man lär täta den med om det ska funka.
Ni är lyckliga grabbar. Min A75 får ett sånt här stopp ungefär en gång i veckan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).