pgo_jim skrev:Är det olagligt att köra åkgräsklipparen mellan sin egen tomt och åka 500meter -1kilometer till grannen och klippa?
alltså köra på cykelväg?
eller måste man hyra bilsläp och köra den på?
pgo_jim skrev:ajjdå
har en liten Murray åkgräsklippare utan lyse nånstans
Men jag tänker spara ihop till en Husqvarna rider åkgräsklippare, den har ju frontlyse
räcker det med att sätta dit röda lysen ibak som lyser och en lgf skylt då alltså?
och en försäkring för det?
gnisten83 skrev:Dom 35 kr kallas registerhållningsavgift och är ingen skatt.
Enda chansen at behöva besiktiga en traktor är nog om polisen kommer på den i alldelles för hög hastighet, den konstruktiva! hastigheten på äldre traktorer är ju 30 km/tim och en del har spärrar på högsta växeln för att den inte ska överskridas.
gnisten83 skrev:För ca 7-8 år sen slopades skatten på lantbrukstraktorer och kvar blev endast registerhållningsavgiften.
Det är samma summa som på bilar som är äldre än 30år och oxå är "skattebefriade".
En annan sak, vad har Polisen för sanktioner att ta till förutom böter/dra in körkort om dom hittar en traktor med urusla bromsar och är allmänt livsfarlig på vägen?
Vissa äldre 650 och 800/810 hade en regulator som skulle se till att man inte fick maxvarv på högsta växeln, Valmet 805-905 (från 80talet) ska ha en spärr så att du inte kan lägga i overdriven på 4an hög tex.
Flera andra traktorer hade nån form av spärr på högsta växeln för att flera andra länder har haft 40 km som konstruktiv högsta hastighet långt innan vi fick det.
Sen finns dom rediga raketerna som JCB fasttrac, men den måste väl va lastbilsreggad?
jesper@fordson skrev:
Att BM 650 eller 810 skulle ha någon stopp för varvatalet på högsta växeln är inget annat än ren lögn.Det finns ingenting på pumparna på dessa traktorer som på något vis skulle tala om vilken växel som ligger i eller vilken fart traktorn skulle ha.
Att valmetarna skulle ha en spärr på någon växel tvivlar jag starkt på då man inte fick köra fortare vare sig i finland eller nån annan stans då.Dessutom så kostar det ju en del att konstruera en växellåda med en extra växel som ingen kan eller vill använda.Men som sagt detta har jag ännu inte kollat men återkommer när jag har fakta.
Sen att JCB går fort är ju inget varken du eller jag behöver bry oss om då dom inte finns i sverige och att dom aldrig skulle bli godkända här heller..