Avverkning (slutavverkning)

Bättre skogshuggare i USA?

122 inlägg 57754 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Elias  
#116981 Däremot är det väl så om jag inte minns fel så ska/kan man ha flackare vinkel på riktskäret om man fäller i väldigt sluttande terräng, om jag inte minns fel från motorsågskörkortet.

Om jag tänker USA så tänker jag mest att där gör man som man alltid har gjort. spelar ingen roll om det har uppfunnits nyare/bättre saker/tekniker. Kolla bara på lastbilarna, där har de fortfarande bladfjädrat och ingen hyttfjädring som vi har i europa. Även att amerikanska personbilar ska ha bladfjädrat än idag om än de har börjat komma mer och mer mot den bättre lösningen. Däremot kan man ju förstå på pickuper varför man har bladfjädrar.
Vilket gör en jäkla skillnad i komfort + att de har en drös med småmätare för allting i kupen så det är plottrigt som fasen. Men detta för att så vill de ha det, och så har det alltid varit.

Svårare land att reformera till ny teknik förutom i vapen är nog svårt att hitta.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117058 Berätta lite belysande vilka USA-personbilar 1970- som har bladfjädrar?
Vad är dåligt med bladfjädrar?
Hyttfjädring? Då kanske du kan beskriva deras regler för totalvikter?
Drös med småmätare kan du ju länka nån bild till så jag åxå hänger med?
Ny teknik? Varför kör en Cheva med stötstångsmotor snabbare runt Nurburgring än Porsche?

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

foton  
#117064 Elias du får inte trampa på ömma tår.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117066
foton skrev:Elias du får inte trampa på ömma tår.

Haha, trampa på men gärna med fakta så vi slipper sagostunder.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

stegmaster  
#117067
Elias skrev: Men detta för att så vill de ha det, och så har det alltid varit.


Synd at man inte bor där själv, då jag ochså hater reformer.
Som man brukar säga:
"Never change a winning team". :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117075
Elias skrev:Svårare land att reformera till ny teknik förutom i vapen är nog svårt att hitta.

Vad skall man säga om ett land där toppmatade tvättmaskiner med stor vattenförbrukning är legio och det inte finns trefas-ström till hushållen? Hushållsteknologisk stenålder :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Elias  
#117097 [quote="Slurfi"]Berätta lite belysande vilka USA-personbilar 1970- som har bladfjädrar?
Vad är dåligt med bladfjädrar?
Hyttfjädring? Då kanske du kan beskriva deras regler för totalvikter?
Drös med småmätare kan du ju länka nån bild till så jag åxå hänger med?
Ny teknik? Varför kör en Cheva med stötstångsmotor snabbare runt Nurburgring än Porsche?[/quote]

Var inte min mening att uppröra folk.

Börjar med deras lastbilshytter.
http://www.kenworth.com/brochures/Interior.pdf
Bild på en splitt ny kenworth vilket räknas som en high end amerikansk lastbil.
Mycket små mätare som normalt sett ryms i en euro lastbils hastighetsmätare + färddatordisplay.

Deras totalviktsregler nämnde jag ingenting om men du måste ju hålla med om att bladfjädring fram på en lastbil + ingen luftad hytt är mindre bekvämt än dubbelluftat?

Visst går det göra snabba motorer med gammal teknik, men om man räknar kw per liter så måste det ju betyda att en motor med halva volymen och samma effekt har högre effektivitet om man tittar på det.
Även rent bränsleekonomiskt måste det ju vara bättre att ha 4 cyl istället för 8 om man tänker på friktion osv.
Dock måste jag erkänna att amerikanska motorer är kraftigt byggda och tål mycket stryk + är billigt att handla delar till over there.
Även så får man mindre komponenter med OHC motorer genom att man gör sig av med stötstängerna. Nurnburgring betyder ju inte att stötstängerna gjorde att den var snabbare utan rättare sagt att den har ett bra chassi.

Tänker närmast på ariel atom, den bilen som spöade alla bilar som någonsin satt sin fot på top gears testbana.
Den gamla versionen de gjorde var inte snabbast men den hade endast 270hk, den nya som är nästan 2 sekunder snabbare än bugatti veyron supersport runt deras bana har kring 500 hk.


bladfjädringen:
Corvette C4 har monobladfjädring bak.
Chevrolet camaro -1981
Chevrolet caprice
mfl.

+
Kraftigt
Bättre vid tunga lass.
enkelt
billigt

-
Sämre väghållning
mindre finkänsligt
Tar mer plats i chassit.
mindre progressiv
generellt sett hårdare

lär ju finnas fler anledningar varför de flesta euro bilar gick ifrån bladfjädring på 70 talet.

Kommer däremot bli stora förändringar i den amerikanska synen på att en bil ska ha v8 osv.
Obama gick ju ut och sa att målsättningen/krav är att ingen bil ska dra över 0.5L milen när det var tal om att låna ut/köpa amerikanska bilföretag. Den målsättningen är lite svår med en stor v8a på 5-6 liter.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117188
Elias skrev:Börjar med deras lastbilshytter.
http://www.kenworth.com/brochures/Interior.pdf
Bild på en splitt ny kenworth vilket räknas som en high end amerikansk lastbil.
Mycket små mätare som normalt sett ryms i en euro lastbils hastighetsmätare + färddatordisplay.

En smaksak med andra ord.
Kenworthen såg riktigt trevlig ut.
Elias skrev:Deras totalviktsregler nämnde jag ingenting om men du måste ju hålla med om att bladfjädring fram på en lastbil + ingen luftad hytt är mindre bekvämt än dubbelluftat?

Nej men hyttens enkelhet har såklart med totalvikten att göra, de snålar mkt på hytt osv
bara för att få på mer nyttolast, därför ser hytterna ut som de gör. Det är alltså av en orsak.
Den utvecklingen kommer här åxå, men långsammare.

Elias skrev:Visst går det göra snabba motorer med gammal teknik,

Visst går det det, till och med världens snabbaste.
Problemet jag irriteras över är ju att orden Gammal Teknik uppfattas som negativt men i själva verket
är det bara nån form av lillebrorskomplexraljering över stora motorer som vinner tävlingar.



Elias skrev:bladfjädringen:
Corvette C4 har monobladfjädring bak.
Chevrolet camaro -1981
Chevrolet caprice
mfl.

Stämmer fint, Capricen hade det tom 1976 alltså för 35 år sedan, tänkte inte så långt bak i tiden.
Corvettens system återfinns bla hos högprestanda Volvos tex 855 AWD
Så då kan vi enas om att ordet Bladfjäder skall användas med den respekt den förtjänar
och inte slängas omkring som om det vore ett sämre fjädringselement?
Tänk bara följande, en snygg Corvette som bränner om en obekväm eurokälke och
enda smädelsen euroföraren kan komma på är Bladfjädring!
Lustig tanke när jänken som vanligt vinner, att den skulle vara sämre?

Elias skrev:+
Kraftigt
Bättre vid tunga lass.
enkelt
billigt

-
Sämre väghållning
mindre finkänsligt
Tar mer plats i chassit.
mindre progressiv
generellt sett hårdare

lär ju finnas fler anledningar varför de flesta euro bilar gick ifrån bladfjädring på 70 talet.

Så även jänkarna så poängen föll platt.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117191
th skrev:
Elias skrev:Svårare land att reformera till ny teknik förutom i vapen är nog svårt att hitta.

Vad skall man säga om ett land där toppmatade tvättmaskiner med stor vattenförbrukning är legio och det inte finns trefas-ström till hushållen? Hushållsteknologisk stenålder :smile:

Ok, så det hänger på trefas-anslutningen?
Kolla hur det är i villaområdena i Sverige, inte har de trefas.
Acceptansen för andra kulturer verkar liten.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117210
RevingeDan skrev:En tanke som slog mig:Kan det ha något med terrängen att göra som dem fäller i? Det är ju oftast sluttning där dem fäller och för att trädet ska få en jämnare träff mot marken så gör dem ett sådan riktskär? Kanske långsökt, men nån jäkla nytta måste där väll vara med ett sånt riktskär :)


:grin: jag har också funderat på det där med riktskären, och har även provat att göra sådana när jag fällt ganska grova träd (80cm+) som stått i slänter åt skördaren

Jag har gjort överskäret först & på svenskt vis lite "trängre" än vanligt, för att sedan luta underskäret a`la Nordamerika , en fördel som jag märkt är att den lösa biten i riktskäret kanar ur av sig själv, vilket nog är en väldig fördel om det är jätteträd med stora riktskär.

mvh

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Robertberg  
#117212 Man får ju inte glömma att jämföra byggkvaliten på corvetten jämfört med porschen, då hamnar tysken några snäpp högre upp..

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117414
obantteg skrev:Man får ju inte glömma att jämföra byggkvaliten på corvetten jämfört med porschen, då hamnar tysken några snäpp högre upp..

Precis, Corvetteföraren får ha cirka 2 miljoner kronor kvar i börsen och snyfta när han kör om Porschen
för ungefär det skiljer det dessutom i pris.
Suger säkert enormt för tyskvännerna att dels bli av med pengarna OCH komma sist.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Kse  
#117471
Slurfi skrev:
th skrev:
Elias skrev:Svårare land att reformera till ny teknik förutom i vapen är nog svårt att hitta.

Vad skall man säga om ett land där toppmatade tvättmaskiner med stor vattenförbrukning är legio och det inte finns trefas-ström till hushållen? Hushållsteknologisk stenålder :smile:

Ok, så det hänger på trefas-anslutningen?
Kolla hur det är i villaområdena i Sverige, inte har de trefas.
Acceptansen för andra kulturer verkar liten.

Treafas är väl ändå inte så ovanligt i villorna, jag har då det både i villan och i stugan och dom flesta jag känner här i stan har oxå det.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Skogstomte  
#117496 Hittade denna. Tycker de verkar vara vana förare, men nog är det många moment (och maskiner)?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=n7FkL-QJbnQ&NR=1&feature=fvwp[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Robertberg  
#117525
Slurfi skrev:Precis, Corvetteföraren får ha cirka 2 miljoner kronor kvar i börsen och snyfta när han kör om Porschen
för ungefär det skiljer det dessutom i pris.
Suger säkert enormt för tyskvännerna att dels bli av med pengarna OCH komma sist.


Kan ju dock bli lite trist när den gamle chevan måste stannas för att skruva fast sätena, då det glömdes bort i fabriken..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).