Avverkning (slutavverkning)

Sönderkörda vägar vid avverkning

41 inlägg 18984 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11638 Det är nog mest slutavverkningsskotare som kör sönder vägarna fullständigt, framför allt när de svänger ut på vägen med band och lass vrider det sönder vägen rätt rejält. Gallringsskotare är ju mycket lättare och har de inte band skonar det ju vägen mer också.
Han som kör efter oss (Valmet 860) är fullständigt obekymrad om allt vad markskador heter och risar inte förrän det går på bukplåten och han riskerar att sätta maskin... Han har flera gånger kört med banden på asfalt, en gång på helt nylagd. När det blev ett jävla liv om det sa han bara att det var dålig asfalt :lol: Det gör ju att det kvittar fullständigt hur vi grisar till det, för det kommer bara bli värre när han kommer. Tyvärr är det ju heller ingen mening att försöka vara noggrann och akta nåt fint litet blötområde, för är det genare att åka genom det fäller han bara ner schaktbladet och plöjer rätt igenom :roll:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11639 Markägare skulle ställa mycket högre krav på hur det körs i deras skogar.
Själv är jag alltid med när skördare och skotare är i skogen.
Då får jag det som jag vill ha det och och inga missförstånd uppstår.
Traktdirektiven som ges ut till avverkningsgrupper är som regel
uselt utförda.
De maskinförare jag träffat på verkar uppskatta besök i skogen,
eller så håller de masken när jag är i närheten.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11640
Röjkvist skrev:Markägare skulle ställa mycket högre krav på hur det körs i deras skogar.
Själv är jag alltid med när skördare och skotare är i skogen.
Då får jag det som jag vill ha det och och inga missförstånd uppstår.
Traktdirektiven som ges ut till avverkningsgrupper är som regel
uselt utförda.
De maskinförare jag träffat på verkar uppskatta besök i skogen,
eller så håller de masken när jag är i närheten.



hehe jag tror att de håller masken :lol:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11645 min efarenhet av markägare nära maskinen är att jobbet blir sämre utfört för man måste lägga aldeles för stor enegi o kolla på vad han är och då faller kvaliten på jobbet.. persoligen tycker jag att det funkar bäst när markägaren kommer ut när man flyttar till objektet o sen går igenom trakdirektivet med honom om. har han övriga önskemål som inte står med så fyller jag bara i det med så min skift kolega får infon oxå o inget missas.. att ha folk som springer runt maskin är blad det västa jag vet..

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11647
Niklas H20 skrev:min efarenhet av markägare nära maskinen är att jobbet blir sämre utfört för man måste lägga aldeles för stor enegi o kolla på vad han är och då faller kvaliten på jobbet.. persoligen tycker jag att det funkar bäst när markägaren kommer ut när man flyttar till objektet o sen går igenom trakdirektivet med honom om. har han övriga önskemål som inte står med så fyller jag bara i det med så min skift kolega får infon oxå o inget missas.. att ha folk som springer runt maskin är blad det västa jag vet..


ja det är bland de värsta som finns faktiskt,det kan ju hända vad som helst

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11660
Niklas H20 skrev:min efarenhet av markägare nära maskinen är att jobbet blir sämre utfört för man måste lägga aldeles för stor enegi o kolla på vad han är och då faller kvaliten på jobbet.. persoligen tycker jag att det funkar bäst när markägaren kommer ut när man flyttar till objektet o sen går igenom trakdirektivet med honom om. har han övriga önskemål som inte står med så fyller jag bara i det med så min skift kolega får infon oxå o inget missas.. att ha folk som springer runt maskin är blad det västa jag vet..

Säkerhetsavstrånden till maskin måste naturligvis respekteras.
Aldrig närma sig bakifrån, varken skotare eller skördare.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11667 Det vore praktiskt om telefonnumret till föraren stod läsbart från 70m håll på skördaren/skotaren.

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11712 Håller med!! Brukar be att de åker med en stund istället för att springa runt som "öra" höns.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11719 Jag vidhåller ändå att är man med i skogen så slipper man
igenrisade diken, kvarglömt virke och försök till att köra över
bottenlösa mossmarker mm.

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11722 Det är man ju om man åker med!! det är inte så roligt när man vet att en markägare står en bit ifrån maskinen och man håller på att fälla en stor gran å vet att det inte får gå fel. Man har ju inte hur mycket makt som helst i kranen även om maskinen tycks vara stor. Å än mindre när det blåser!!

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11723 Kan vara bra att sitta i skotaren så kan man hålla koll på skördaren samtidigt.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11735
Mangan skrev:Det vore praktiskt om telefonnumret till föraren stod läsbart från 70m håll på skördaren/skotaren.




Jag har sett en annan variant för att lösa problemet.

1 st stor plåtskylt efter basväg till hyggestrakten där det stod,,,

HÄR AVVERKAR XXX - XXX

Telefon Skördare XXX - XXX
Telefon Skotare XXX - XXX

Föredömligt får jag nog lov att säga!.

Huggarlag som däremot bara "rullar in - rullar ut", från avverkningstrakten utan ett sketet telefonsamtal
till berörd markägare ger inte mycket för.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11736
Röjkvist skrev:Jag vidhåller ändå att är man med i skogen så slipper man
igenrisade diken, kvarglömt virke och försök till att köra över
bottenlösa mossmarker mm.



De mera seriösa som jag känner till kontaktar alltid markägaren innan huggning så man får en sportslig chans att gå igenom avverkningen med dem.
Därigenom undviks många onödiga fadäser.
Sedan beror det ju hur man gjort upp kontraktet gällande körskador och virke som blir kvar i skogarna.
Tror inte att virkesköparen blir så "happy", om de måste finansiera hela klabbet efter "sitt eget" maskinlag.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11741 Detta skulle vi vilja göra men markägarna är ju ibland inte så intresserade av hur det görs bara det görs. Han vi kör åt nu är aktiehandlare och köper skog mm. På kartorna man får av han så är det markerat vad som skall gallras enligt skogsbruksplanen och den vill han att man skall gå efter. Men ibland är ju kartan 10-15 år gammal. Så då blir det att jag får gå och planera för skördaren. Vad som skall gallras egentligen. Fast detta är ju en privat som vi kör åt och han har väl knappt koll på vart hans fastighetsgränser går.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11765
valmet901 skrev:Detta skulle vi vilja göra men markägarna är ju ibland inte så intresserade av hur det görs bara det görs. Han vi kör åt nu är aktiehandlare och köper skog mm. På kartorna man får av han så är det markerat vad som skall gallras enligt skogsbruksplanen och den vill han att man skall gå efter. Men ibland är ju kartan 10-15 år gammal. Så då blir det att jag får gå och planera för skördaren. Vad som skall gallras egentligen. Fast detta är ju en privat som vi kör åt och han har väl knappt koll på vart hans fastighetsgränser går.


Men ringer du, så har du iaf gett markägaren en ärlig chans att yttra sig oavsett vad du har för typ av människa
på andra sidan "tråden".
Alla är ju inte "ointresserade fastighetsklippare som går vilse i sin egen skog",,,, eller hur?.

Däremot ska man nog inte skylla alla fadäser enbart på maskinlagen.
En slarvig "avverkningsledare", som tex snitslar ut avverkningen helt i egen regi kan oxå ställa till med rätt mycket
skada har jag märkt.
Här är det "virkesköparen" som agerar "banläggare", men det kanske skiljer lite emellan "ort och ställe", sas?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).