Skogsvagn (Huggarvagnar)

hydraulsystem till ny skogskärra/smatare

6 inlägg 4897 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydraulsystem till ny skogskärra/smatare

slatte  
#117409 Såhär ligger det till.
Jag och far min har nu bestämt oss för en ny skogskärra och med monterad stegmatare på denna.
Det kommer att bli en Kesla 10HD med drift och en kesla 304 kran på denna och kesla 40LF stegmatare.
Vi har en lokal väldigt duktig plåtslagare som ska bygga så allt passar i traktorn mm

Med detta utgångsläge har vi fördelen att vi kan gå till flera handlare och förhandla till bästa pris, eftersom det går jämföra prisen rakt av.

Men problemet är att vi inte vet hur hydraulsystemet byggs på bästa vis.
Vi har pratat med mycket folk och provkört en del byggen, och på det sättet har vi kommit fram till att vi ska ha 2 st oljepumpar + växellåda.
Men det vi inte har kommit fram till är vilket flöde man ska ha på pumparna.

Det är så om man läser specen för kran resp stegmatare enligt nedan.

Kod: Markera allt              beteckning    Oljeflöde     arbetstryck
Kran:         Kesla 304     50-70l/min    190bar
Stegmatare    Kesla 40LF    45-50l/min    175-210bar
Kärra         Kesla 10HD    unknown       175bar


När man pratar med folk har de pumpar som ger kanske runt 90-100 l/min varför detta?
vi hade tänkt oss ligga på ca 1200rpm med traktorn vid arbete med processor och kran.
Men ska man dimensionera så att t.ex på kranen att man har 70l/min vid detta varvtal då eller?

Sedan till nästa problem vi har hört från olika också att det är stor skillnad på flödet i olika ventilpaket.
Det enda jag vet om ventilpaket är att vi behöver ett med 8 funktioner plus en elstyrd ventil till vagndriften.
ventilpaketet till stegmataren köper vi nog standard från återförsäljaren.
Men jag antar att detta kan bli en flaskhals om man köper fel :/

Bah så mycket att tänka på man vill ju att det ska bli så bra som möjligt när man köper ett så pass dyrt ekipage, har säkert glömt att skriva en massa saker och en hel del i onödan men tar gärna emot tips och förslag :)

Har funderat och klurat på det här i ett bra tag nu!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: hydraulsystem till ny skogskärra/smatare

New holland patu  
#117422 Jag är nyfiken på varför ska ni ha 2 pumpar? Är det för att stegmatare och kran ska vara oberoende?

Avatar Fallback

Re: hydraulsystem till ny skogskärra/smatare

stefan andersson  
#117431 Köpte pump o växelåda från weimer till min kesla 9hd kärra o stegmatare, ger 70l vid 1200varv

Avatar Fallback

Re: hydraulsystem till ny skogskärra/smatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117432 Om du har tänkt dej att ha 70 min/l vid 1200 rpm så måste ventilpaketet verkligen klara det annars blir det bara en massa värme.
Ju fler sektioner paket har desto större blir värmeproblemet i ett för litet paket.
Sen flödet till vagndriften är lite knepig att svara på då flödet bestämmer vilken hastighet de blir på vagnen och de blir ju en kompromiss då den ska dela pump med kran? eller stegmataren?

Kör själv med en 54cc frontpump till kran vagnsdrift och pumpen ger lite för mycket till vagnsdriften men rätt lagom till kran o skördaren, fast hade jag háft en större kunde jag kört på 1000 rpm ist för 1200

Avatar Fallback

Re: hydraulsystem till ny skogskärra/smatare

ulfgustav  
#117478 Hej
För att kunna ge dig ett riktigt svar på detta så behöver man veta mera än de data som du angivit ovan.
Var skall pump placeras? Front eller på kraftuttag 1200 rpm? motorvarv? ja och en massa mera.
Med rätt indata så kan man ge bra svar

Användarvisningsbild

Re: hydraulsystem till ny skogskärra/smatare

loppan  
#117558 Har kesslas orginal pump till lf 40 på kraftuttaget.
Den har inte någon växellåda och är därför ganska stor till storleken men man slipper ju växellådan.
Den ger 90 minutliter vid 540 varv på axel,lagom arbetsvarv på motor är ca 13-1400 rpm med processor.
När man tar bort ventilpaketet och stegmatarn för att skota så minskar oljeförlusterna och det räcker med tomgång på motorn för kran.
M.a.o så behöver ni ett verkligt flöde in i ventilpaketet på ca 50-60 minutliter och köp ett stort ventilpaket,typ 70-90 minutliter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).