Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Ile62 skrev:Men räkna kostnaderna på alkylat: Om vi skulle säga, att det sågas i mellertal 500 timmar med en vanlig såg innan den är skrot. Och sågen skulle ta en liter pro timme. Då är branslekostnaderna dubbla jämfört med köppriset för den vanliga sågen med bilbränslet. Om alkylat kostar tre- eller fyra gånger mera än bilbränslet, säger räkningen, att sågen suger i sig åtta gånger mera pengar i alkylatbränslet än var köppriset för sågen. Då är det ingen orsak att använda alkylat i syfte att hålla sågen i bättre skick. Det är hälsan för användaren som blir kvar som fördel för alkylaten. Och vinsten för köpmannen.
Ile62 skrev:Men räkna kostnaderna på alkylat: Om vi skulle säga, att det sågas i mellertal 500 timmar med en vanlig såg innan den är skrot. Och sågen skulle ta en liter pro timme. Då är branslekostnaderna dubbla jämfört med köppriset för den vanliga sågen med bilbränslet. Om alkylat kostar tre- eller fyra gånger mera än bilbränslet, säger räkningen, att sågen suger i sig åtta gånger mera pengar i alkylatbränslet än var köppriset för sågen. Då är det ingen orsak att använda alkylat i syfte att hålla sågen i bättre skick. Det är hälsan för användaren som blir kvar som fördel för alkylaten. Och vinsten för köpmannen.
Mange skrev:nokian221 skrev:Jag lämnade in min 346:a på service och fick mig en uppläxning pga
att jag körde på "aspen 2t", Då denna "verkstad" menade att detta skulle
förstöra motorn i sågen och han menade att han lagat ett 30tal "nyare" sågar
och ett antal äldre.
Är det någon som varit med om detta eller hört något liknande?
Tycker det verkar konstigt då dom som sålde sågen åt mig skickade med
en dunk aspen och rekomenderade mig att fortsätta tanka med den.
Din skruvare har nog råkat ut för de som kör lite på vad som helst, byter o exprimenterar....
Det funkar inte.
Det är olika bränsle o man ska inte byta fram eller tillbaka! Särskilt inte från handelsbensin till Alkylat.
Fördelarna med Alkylat är många, främst att det inte är aggressivt.
Nya såg ska gå på Alkylat, utan tvekan o aldrig annat.
När du säger aggresivt, menar du att handelsbensinen förkortar livslängden på diverse gummidelar som bränsleslangar och vevhustätningar?
Min erfarenhet är att bränsleslangar och vevhustätningar får kortare livslängd med handelsbensin, ja till och med o-ringarna i snabbtanklocken till kombidunkarna verkar ge upp snabbare.
Det skulle vara intressant att få detta bekräftat av något vetenskapligt prov eller ett mer omfattande test.
Emil N skrev:När du säger aggresivt, menar du att handelsbensinen förkortar livslängden på diverse gummidelar som bränsleslangar och vevhustätningar?
Emil N skrev:Min erfarenhet är att bränsleslangar och vevhustätningar får kortare livslängd med handelsbensin, ja till och med o-ringarna i snabbtanklocken till kombidunkarna verkar ge upp snabbare.
Det skulle vara intressant att få detta bekräftat av något vetenskapligt prov eller ett mer omfattande test.
Leatherface skrev:Jag tvivlar inte på vad ni säger, men jag får huvudvärk och halsbränna av miljöbensinen...mår verkligen pyton av den!
Nån mer som känner igen sej???
Körde ett tag "miljövänligt" men fick byta tillbaks att blanda själv!
Jag har huggning/röjning som yrke.
Elias skrev:Leatherface skrev:Jag tvivlar inte på vad ni säger, men jag får huvudvärk och halsbränna av miljöbensinen...mår verkligen pyton av den!
Nån mer som känner igen sej???
Körde ett tag "miljövänligt" men fick byta tillbaks att blanda själv!
Jag har huggning/röjning som yrke.
Jag fick exakt samma sak när jag jobbade med parkskötsel och körde heldagar med aspen.
Misstänker att det är 2t oljan i aspen som gör det eftersom 4t aspen i gräsklipparna gick bra.