Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73564 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117247 Hälsan för användaren är ju rätt viktig. Liksom driftssäkerheten på sågen. Merkostnaden för alkylat är försumbar i sammanhanget.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117248
Ile62 skrev:Men räkna kostnaderna på alkylat: Om vi skulle säga, att det sågas i mellertal 500 timmar med en vanlig såg innan den är skrot. Och sågen skulle ta en liter pro timme. Då är branslekostnaderna dubbla jämfört med köppriset för den vanliga sågen med bilbränslet. Om alkylat kostar tre- eller fyra gånger mera än bilbränslet, säger räkningen, att sågen suger i sig åtta gånger mera pengar i alkylatbränslet än var köppriset för sågen. Då är det ingen orsak att använda alkylat i syfte att hålla sågen i bättre skick. Det är hälsan för användaren som blir kvar som fördel för alkylaten. Och vinsten för köpmannen.


Antingen har du ett mycket lågt pris på handelsbensin eller så tar din handlare ett hutlöst ockerpris för alkylatbensinen. Om det är det första så köp hela lagret, det är värdens klipp, om det är det senare så köp av någon annan.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#117249 Kostnaden är ett problem, men dina siffror är bra överdrivna. Alkylaten kostar ungefär dubbelt eller lite mer, beroende på inköpsställe, mot handelsbensin om du inkluderar priset på tvåtaktsolja. Skulle då sågen kanske hålla dubbelt så länge så går det jämnt ut, men det är väl tveksamt om man vinner så mycket. Så dyrare blir det förmodligen.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

awes  
#117250 Det finns mackar som säljer akylatbensin på pump. (åtminstone från Göteborg och norrut)
T.ex. OKQ8 tar 16.85 kronor litern för 4T och 17,70 för den oljeblandade 2T. Det är bara 3-4 kronor mer per liter jämfört med mackbensin.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117257
Ile62 skrev:Men räkna kostnaderna på alkylat: Om vi skulle säga, att det sågas i mellertal 500 timmar med en vanlig såg innan den är skrot. Och sågen skulle ta en liter pro timme. Då är branslekostnaderna dubbla jämfört med köppriset för den vanliga sågen med bilbränslet. Om alkylat kostar tre- eller fyra gånger mera än bilbränslet, säger räkningen, att sågen suger i sig åtta gånger mera pengar i alkylatbränslet än var köppriset för sågen. Då är det ingen orsak att använda alkylat i syfte att hålla sågen i bättre skick. Det är hälsan för användaren som blir kvar som fördel för alkylaten. Och vinsten för köpmannen.

Det är helt rätt!
Ta sen bort alla kostnader för service av bränslestytem o de komponenter som berörs, sen har du ekonomi i det med! Att sågen håller längre o service kostnad är lägre är visat hur många gånger som helst!

Totala kostnaden (Inköp+Drift+Service/körda timmar) är inte mer med Alkylat!

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117258 Priset ligger mellan 18-25/liter härikring hos ÅTF.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117263
Mange skrev:
nokian221 skrev:Jag lämnade in min 346:a på service och fick mig en uppläxning pga
att jag körde på "aspen 2t", Då denna "verkstad" menade att detta skulle
förstöra motorn i sågen och han menade att han lagat ett 30tal "nyare" sågar
och ett antal äldre.
Är det någon som varit med om detta eller hört något liknande?
Tycker det verkar konstigt då dom som sålde sågen åt mig skickade med
en dunk aspen och rekomenderade mig att fortsätta tanka med den.

Din skruvare har nog råkat ut för de som kör lite på vad som helst, byter o exprimenterar....
Det funkar inte.
Det är olika bränsle o man ska inte byta fram eller tillbaka! Särskilt inte från handelsbensin till Alkylat.
Fördelarna med Alkylat är många, främst att det inte är aggressivt.

Nya såg ska gå på Alkylat, utan tvekan o aldrig annat.


När du säger aggresivt, menar du att handelsbensinen förkortar livslängden på diverse gummidelar som bränsleslangar och vevhustätningar?

Min erfarenhet är att bränsleslangar och vevhustätningar får kortare livslängd med handelsbensin, ja till och med o-ringarna i snabbtanklocken till kombidunkarna verkar ge upp snabbare.
Det skulle vara intressant att få detta bekräftat av något vetenskapligt prov eller ett mer omfattande test.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Blekingen  
#117295 Utan Aspenbensin hade inte jag kunnat jobba i skogen. Får yrsel av avgaserna från vanlig bensin.
Oljeblandad soppa luktar apa och de servicegubbar jag pratat med, vill helst inte befatta sig med sågar som är tankade med vanlig bensin.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#117322
När du säger aggresivt, menar du att handelsbensinen förkortar livslängden på diverse gummidelar som bränsleslangar och vevhustätningar?

Min erfarenhet är att bränsleslangar och vevhustätningar får kortare livslängd med handelsbensin, ja till och med o-ringarna i snabbtanklocken till kombidunkarna verkar ge upp snabbare.
Det skulle vara intressant att få detta bekräftat av något vetenskapligt prov eller ett mer omfattande test.


Ja det handlar om gummidelar, slangar oringar, membran och tätningar, som du säger. Om det finns några riktiga test gjorda vet jag inte, skulle också vara intresserad av det. Men många verkar ha gjort samma erfarenhet, det skylls ofta på etanolen, men etanol är inte aggressivt mot gummi, däremot en massa bensener och annat otyg som finns i vanlig bensin.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Jimmy_Nilsson  
#117329 Vet en gubbe med verkstad i Falkenberg som är lika stor motståndare till miljöbensin. Så fort någon av mina naiva kollegor inte får i gång något redskap lämnar dom det till han med följden att han lurar på dom hans egna specialblandning som han menar är mycket bättre.

Blir lika irriterad varje gång dom kommer dragandes med den skiten :D

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117342 Ja här finns ett almänt utbrett motstånd mot alkylatbensin. Det påstås att den ger lägre effekt och att man mår illa av den. Skitsnack säger jag. hade alkylatbensin varit billigare än handelsbensin hade ingen kört på handelsbensin.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117360
Emil N skrev:När du säger aggresivt, menar du att handelsbensinen förkortar livslängden på diverse gummidelar som bränsleslangar och vevhustätningar?

Emil N skrev:Min erfarenhet är att bränsleslangar och vevhustätningar får kortare livslängd med handelsbensin, ja till och med o-ringarna i snabbtanklocken till kombidunkarna verkar ge upp snabbare.
Det skulle vara intressant att få detta bekräftat av något vetenskapligt prov eller ett mer omfattande test.


För oss som ser det dagligen är det inga funderingar eller tvivel.
Att testa är super enkelt!
Lägg grejerna i burk med lock, lägg i en låda o kolla sen.
Finns massor med tester gjorda, SMP har gjort 3-4 stycken hittils...
Aspen utvecklades på uppdrag av Husqvarna.
Det finns andra märke med, det är inte så intressant vilket märke det är. Huvudsaken är att Benzen, fettsyror o annat skräp inte finns i bränslet. Det är det som är aggressivt, inte Alkohol eller petroliumet i sig självt.

Bästa är om du söker kunskapen själv. Lätt o hitta på internet.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Leatherface  
#117373 Jag tvivlar inte på vad ni säger, men jag får huvudvärk och halsbränna av miljöbensinen...mår verkligen pyton av den!
Nån mer som känner igen sej???
Körde ett tag "miljövänligt" men fick byta tillbaks att blanda själv!
Jag har huggning/röjning som yrke.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Elias  
#117383
Leatherface skrev:Jag tvivlar inte på vad ni säger, men jag får huvudvärk och halsbränna av miljöbensinen...mår verkligen pyton av den!
Nån mer som känner igen sej???
Körde ett tag "miljövänligt" men fick byta tillbaks att blanda själv!
Jag har huggning/röjning som yrke.


Jag fick exakt samma sak när jag jobbade med parkskötsel och körde heldagar med aspen.
Misstänker att det är 2t oljan i aspen som gör det eftersom 4t aspen i gräsklipparna gick bra.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117406
Elias skrev:
Leatherface skrev:Jag tvivlar inte på vad ni säger, men jag får huvudvärk och halsbränna av miljöbensinen...mår verkligen pyton av den!
Nån mer som känner igen sej???
Körde ett tag "miljövänligt" men fick byta tillbaks att blanda själv!
Jag har huggning/röjning som yrke.


Jag fick exakt samma sak när jag jobbade med parkskötsel och körde heldagar med aspen.
Misstänker att det är 2t oljan i aspen som gör det eftersom 4t aspen i gräsklipparna gick bra.


Köp 4t aspen och blanda med någon annan bra olja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).