Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73566 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skadligt att köra på miljöbensin?

nokian221  
#117164 Jag lämnade in min 346:a på service och fick mig en uppläxning pga
att jag körde på "aspen 2t", Då denna "verkstad" menade att detta skulle
förstöra motorn i sågen och han menade att han lagat ett 30tal "nyare" sågar
och ett antal äldre.
Är det någon som varit med om detta eller hört något liknande?
Tycker det verkar konstigt då dom som sålde sågen åt mig skickade med
en dunk aspen och rekomenderade mig att fortsätta tanka med den.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

New holland patu  
#117167 Det är skitsnack, jag har jobbat på husqvarna och det är inga problem att köra på aspen. Vad skulle hända med sågen menade han?

Däremot kan man få justera förgasaren något när man går över till alkylat bränsla.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117172 Byt "verkstad"!

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#117174 Skitsnack var ordet sa Bull! Har för mig att tillverkaren rekommenderar Aspen och dessutom säljs den bl a i samma butiker som säljer Husqvarna sågar. Om de är nåt som kan förstöra sågar så är det modern mackbensin, den är aggressiv mot packningar och membran. Byt verkstad, som Skogsola sa, man ska inte serva på ställen där dom inte vet vad dom pratar om.

Enda är att sågar som gått ett bra tag på macksoppa och om man sen byter till alkylat så kan det lösa upp sot och koks som kan ställa till det.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

FREIJAN  
#117177
nokian221 skrev:Jag lämnade in min 346:a på service och fick mig en uppläxning pga
att jag körde på "aspen 2t", Då denna "verkstad" menade att detta skulle
förstöra motorn i sågen och han menade att han lagat ett 30tal "nyare" sågar
och ett antal äldre.
Är det någon som varit med om detta eller hört något liknande?
Tycker det verkar konstigt då dom som sålde sågen åt mig skickade med
en dunk aspen och rekomenderade mig att fortsätta tanka med den.


Skulle vara kul och få höra hur dom menade med att motorn skulle bli förstörd av alkylatsoppan!!
Vad jag vet så är de bara positiva saker med soppan förutom att den kostar lite mera!

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117197 Om du är orolig så släng i en näve jord och lite vatten i alkylatbensinen så blir den likvärdig med mackbensin.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

BM 35  
#117206 Om du kör på hemma blandad soppa blanda själv bensin och olja,,,och sen gå över på aspen2 eller liknande så kan sågen nypa,,,så har det hänt för mig en gång,,,och jag har för mig att jag läst det här åxå

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Cruiser_no1  
#117211 Allt som jag haft i tvåtakt (motorcross, båt motor, röjsågar, motorsågar,) har gått prima med alkylat bensin.
jag har tom med pratat med Stihl om deras motomix om den funkade bra i crossen, och som svar sa han att bensinen är jetpower bensin 100 oktanig, som är blandad med riktig högkvalitets racing olja, detta endast för att dom sponsrar nån liga som kör gokart el var det var.

Och våran gamla manuellhuggare som för övrigt har 36 år i skogen, säger att sågarna håller längre el är starkare längre med alkylat.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#117213
BM 35 skrev:Om du kör på hemma blandad soppa blanda själv bensin och olja,,,och sen gå över på aspen2 eller liknande så kan sågen nypa,,,så har det hänt för mig en gång,,,och jag har för mig att jag läst det här åxå


Ja, det är den enda haken, just en gammal såg med mycket koks och sot, då kan det lösa upp så beläggningarna släpper och sen kärvar fast ringarna eller nåt annat. I övrigt så kan man med fördel köra alla motorer på alkylat, gamla som nya.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117224 Fick ett tips av en mekaniker. När man ställer ner en motorcykel på hösten så ska man hälla i en skvätt alkylatbensin det sista man gör och köra en stund. Då har den inte geggat igen till våren som den gör med mackbensin.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117227
Skogsola skrev:Fick ett tips av en mekaniker. När man ställer ner en motorcykel på hösten så ska man hälla i en skvätt alkylatbensin det sista man gör och köra en stund. Då har den inte geggat igen till våren som den gör med mackbensin.


Enligt tillverkaren är aspen lagringsstabil. 100 år är inget problem om den förvaras i fat.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117228
Skogsola skrev:Om du är orolig så släng i en näve jord och lite vatten i alkylatbensinen så blir den likvärdig med mackbensin.


Nej det receptet ger ingen äkta mackbensin. Du måste tillsätta diverse canserframkallande ämnen som bensen m.m.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117229
nokian221 skrev:Jag lämnade in min 346:a på service och fick mig en uppläxning pga
att jag körde på "aspen 2t", Då denna "verkstad" menade att detta skulle
förstöra motorn i sågen och han menade att han lagat ett 30tal "nyare" sågar
och ett antal äldre.
Är det någon som varit med om detta eller hört något liknande?
Tycker det verkar konstigt då dom som sålde sågen åt mig skickade med
en dunk aspen och rekomenderade mig att fortsätta tanka med den.


Husqvarna testar sina sågar både med handelsbensin och Aspen. Tester både i skogen och i laboratorium med långa och hårda timmar så skulle det inte funka så skulle dom veta det.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117233
nokian221 skrev:Jag lämnade in min 346:a på service och fick mig en uppläxning pga
att jag körde på "aspen 2t", Då denna "verkstad" menade att detta skulle
förstöra motorn i sågen och han menade att han lagat ett 30tal "nyare" sågar
och ett antal äldre.
Är det någon som varit med om detta eller hört något liknande?
Tycker det verkar konstigt då dom som sålde sågen åt mig skickade med
en dunk aspen och rekomenderade mig att fortsätta tanka med den.

Din skruvare har nog råkat ut för de som kör lite på vad som helst, byter o exprimenterar....
Det funkar inte.
Det är olika bränsle o man ska inte byta fram eller tillbaka! Särskilt inte från handelsbensin till Alkylat.
Fördelarna med Alkylat är många, främst att det inte är aggressivt.

Nya såg ska gå på Alkylat, utan tvekan o aldrig annat.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Ile62  
#117244 Men räkna kostnaderna på alkylat: Om vi skulle säga, att det sågas i mellertal 500 timmar med en vanlig såg innan den är skrot. Och sågen skulle ta en liter pro timme. Då är branslekostnaderna dubbla jämfört med köppriset för den vanliga sågen med bilbränslet. Om alkylat kostar tre- eller fyra gånger mera än bilbränslet, säger räkningen, att sågen suger i sig åtta gånger mera pengar i alkylatbränslet än var köppriset för sågen. Då är det ingen orsak att använda alkylat i syfte att hålla sågen i bättre skick. Det är hälsan för användaren som blir kvar som fördel för alkylaten. Och vinsten för köpmannen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).