Traktorer och processorer

Traktor på väg?

27 inlägg 43813 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11688 Är det olagligt att köra åkgräsklipparen mellan sin egen tomt och åka 500meter -1kilometer till grannen och klippa?

alltså köra på cykelväg?
eller måste man hyra bilsläp och köra den på?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#11689
pgo_jim skrev:Är det olagligt att köra åkgräsklipparen mellan sin egen tomt och åka 500meter -1kilometer till grannen och klippa?

alltså köra på cykelväg?
eller måste man hyra bilsläp och köra den på?


Ja det är olagligt men det finns försäkringar för detta som kräver att du har ljuspunkter fram och bak på klipparen.Finns sådana satser att köpa till lite större klippare.Avant tex har sådana stser att köpa till.

Och LGF skylten så klart...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11691 ajjdå :(
har en liten Murray åkgräsklippare utan lyse nånstans

Men jag tänker spara ihop till en Husqvarna rider åkgräsklippare, den har ju frontlyse
räcker det med att sätta dit röda lysen ibak som lyser och en lgf skylt då alltså?

och en försäkring för det?

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#11693
pgo_jim skrev:ajjdå :(
har en liten Murray åkgräsklippare utan lyse nånstans

Men jag tänker spara ihop till en Husqvarna rider åkgräsklippare, den har ju frontlyse
räcker det med att sätta dit röda lysen ibak som lyser och en lgf skylt då alltså?

och en försäkring för det?


Japp just så.Men om man kör med lite vett i dagsljus så lär väl ingen polis bötfälla nån för det och risken att du kör på någon så skadoe uppstår är väl inte så stora.Jag ville bara tala om vad reglerna säger då jag läst så mycket gissningar här...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11694 ah okej
jo jag kör utan lyse och det idag, men har dock varselbyxor+tröja

har hittils inte åkt på böter eller varit nära att krocka den går ungefär i 5-6km /h

nästan större risk o krocka med cykel :P

men kan va bra o veta

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11706 Dom 35 kr kallas registerhållningsavgift och är ingen skatt.
Enda chansen :roll: at behöva besiktiga en traktor är nog om polisen kommer på den i alldelles för hög hastighet, den konstruktiva! hastigheten på äldre traktorer är ju 30 km/tim och en del har spärrar på högsta växeln för att den inte ska överskridas.

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#11708
gnisten83 skrev:Dom 35 kr kallas registerhållningsavgift och är ingen skatt.
Enda chansen :roll: at behöva besiktiga en traktor är nog om polisen kommer på den i alldelles för hög hastighet, den konstruktiva! hastigheten på äldre traktorer är ju 30 km/tim och en del har spärrar på högsta växeln för att den inte ska överskridas.


Ber om ursäkt för det fel valda ordet.Registrhållningsavgift skall det naturligtvis vara.Gissar på att om någon frågar vad din bil kostar i skatt så säger du 1965:-+35:- registerhållningsavgift.Jag försökte bara tala om hur det ligger till då det florerar en massa kvalifiserade gissningar på forumet som kan ställa till det för folk om dom tror på gissningarna.Men märk gärna ord.Du kan nog hitta ett och annat stavfel med men sakfel är det värre med.

Detta med besikning om traktorn skulle gå för fort är en seg myt.Det har aldrig inträffat i Sverige och det finns ingen plan för vad som skall hända om så skulle ske.
Vad beträffar Epa och A traktorer så kan det ju bli ombesiktning i vissa fall och det är även dom som har spärrade växlar.

En vanlig jordbrukstraktor har inga spärrade växlar såvida det inte är ett muskelpaket från 90 och framåt.Dom äldre har ju fullt upp med att lyckas hålla 30 utan last med dom växlar som finns och en extra växel skulle inte kunna öka farten nämnvärt.Men på moderna traktorer kan det finnas fart spärrar som gör att dom inte kan varva ut på högsta växeln av den anledningen att dom skall kunna transportera på väg utan att behöva varva så mycket.Det vanligaste sättet att få fart på en traktor är väl att sätta på en dimension stärre bakhjul eller att justera toppvarvet på dieselpumpen.Det är dock inte samma som att ställa upp pumpen som många tror för då ökar man längden på bränsle insprutningen men maxvarvet kvarstår och därmed även topphastigheten..

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11718 För ca 7-8 år sen slopades skatten på lantbrukstraktorer och kvar blev endast registerhållningsavgiften.
Det är samma summa som på bilar som är äldre än 30år och oxå är "skattebefriade".

En annan sak, vad har Polisen för sanktioner att ta till förutom böter/dra in körkort om dom hittar en traktor med urusla bromsar och är allmänt livsfarlig på vägen?

Vissa äldre 650 och 800/810 hade en regulator som skulle se till att man inte fick maxvarv på högsta växeln, Valmet 805-905 (från 80talet) ska ha en spärr så att du inte kan lägga i overdriven på 4an hög tex.

Flera andra traktorer hade nån form av spärr på högsta växeln för att flera andra länder har haft 40 km som konstruktiv högsta hastighet långt innan vi fick det.
Sen finns dom rediga raketerna som JCB fasttrac, men den måste väl va lastbilsreggad?

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#11728
gnisten83 skrev:För ca 7-8 år sen slopades skatten på lantbrukstraktorer och kvar blev endast registerhållningsavgiften.
Det är samma summa som på bilar som är äldre än 30år och oxå är "skattebefriade".

En annan sak, vad har Polisen för sanktioner att ta till förutom böter/dra in körkort om dom hittar en traktor med urusla bromsar och är allmänt livsfarlig på vägen?

Vissa äldre 650 och 800/810 hade en regulator som skulle se till att man inte fick maxvarv på högsta växeln, Valmet 805-905 (från 80talet) ska ha en spärr så att du inte kan lägga i overdriven på 4an hög tex.

Flera andra traktorer hade nån form av spärr på högsta växeln för att flera andra länder har haft 40 km som konstruktiv högsta hastighet långt innan vi fick det.
Sen finns dom rediga raketerna som JCB fasttrac, men den måste väl va lastbilsreggad?


Att BM 650 eller 810 skulle ha någon stopp för varvatalet på högsta växeln är inget annat än ren lögn.Det finns ingenting på pumparna på dessa traktorer som på något vis skulle tala om vilken växel som ligger i eller vilken fart traktorn skulle ha.

Att valmetarna skulle ha en spärr på någon växel tvivlar jag starkt på då man inte fick köra fortare vare sig i finland eller nån annan stans då.Dessutom så kostar det ju en del att konstruera en växellåda med en extra växel som ingen kan eller vill använda.Men som sagt detta har jag ännu inte kollat men återkommer när jag har fakta.

Sen att JCB går fort är ju inget varken du eller jag behöver bry oss om då dom inte finns i sverige och att dom aldrig skulle bli godkända här heller..

Starffet du kan få om du har en dålig traktor är böter.Sen så får du inte köra traktorn från platsen innan felet är fixat.Detta fungerar nog bra om ingen idiot till paragrafryttare kommer på att man kan smita undan med att köra med skit.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11734
jesper@fordson skrev:
Att BM 650 eller 810 skulle ha någon stopp för varvatalet på högsta växeln är inget annat än ren lögn.Det finns ingenting på pumparna på dessa traktorer som på något vis skulle tala om vilken växel som ligger i eller vilken fart traktorn skulle ha.

Att valmetarna skulle ha en spärr på någon växel tvivlar jag starkt på då man inte fick köra fortare vare sig i finland eller nån annan stans då.Dessutom så kostar det ju en del att konstruera en växellåda med en extra växel som ingen kan eller vill använda.Men som sagt detta har jag ännu inte kollat men återkommer när jag har fakta.

Sen att JCB går fort är ju inget varken du eller jag behöver bry oss om då dom inte finns i sverige och att dom aldrig skulle bli godkända här heller..



Hej.
BM-Volvo 810/814 har en varvtalsbegränsare på insprutningspumpen.På högsta växel är varvtalet begränsat till 2150 r/m.På övriga växlar är maxvarvtalet vid belastning 2300 r/m.BM-Volvo 800 har inte denna varvtalsbegränsare.Valmet 805 har en spärr så att snabbväxelns högläge inte kan användas på högregistrets växel nr 4.På Valmet 905 är växel 4 på högregistret helt spärrad.JCB Fastrac har sålts i Sverige även om de vanligtvis inte var traktorregistrerade och gick bra mycket fortare än 40 km/h.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11751 Visst finns JCB fasttrac i sverige, närmaste finns/fanns i Kyrkhult så kolla du, att 805 har en ska spärrad overdrive behöver du bara kolla i verkstadshandboken, och min gjorde ett bra stycke över 40 innan jag bytte till 705ans snabbväxel .

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11776 Efter lite letande hittade jag denna sida i verkstadshandboken till Volvon, troligen tidig modell men säker är jag ej.
Men min 79 hade inte detta vad jag kom ihåg.
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).