Skördare

HJÄLP! 746B sågar dåligt

13 inlägg 5909 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HJÄLP! 746B sågar dåligt

Supereva  
#117103 Har problem med kapsågen på 746B. Krökte svärdhållaren och har satt dit en annan. Var lite problem med kedjesmörjningen i början men efter att ha demonterat den lilla kulan i backventilen ute i svärdhållaren smörjer den nu som den ska.
Körde kanske 70 m3 och sen blev sågen sämre och sämre. Har bytt otalet kedjor men efter 3-4 kap bara står han en 5-10 cm in i virket och ryker. Inget klipp i svärdmatningen.
Har haft dän tryckbegränsaren i blocket på sågmotorn och bytt mot en annan= ingen effekt.
Bytt svärdcylinddern till en annan= ingen skillnad. Bytte svärdet som var ganska nytt (4tim)till ett helt nytt och då gick det lite bättre igen. Kedjan hade vid falerande smörjning breddat upp spåret i svärdet så den kunde lägga sig lite på sidan.
Trodde allt var frid och fröjd men efter upparb. av ett par träd är det nu lika dant igen.
Kedjorna ser helt normala ut, nya slipade en gång. Blir inga spån bara värme. Tycker liksom han hackar lite ner i virket också när han sågar. Samma skit vid fällkap.
Sågning i fria luften ser helt normalt ut.

Någon som känner igen fenomenet, sågmotor kass? Fel på backventiler i sågmotorblocket?



   TS
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

finskpinne  
#117128 Har du rätt svärd då? Alltså att du har samma spårbredd som kedjorna!! 1,6 eller 2,0 mm.... Har du 1,6 mm kedjor och 2,0 mm svärd så blir det ju samma effekt som med ett gammalt svärd...

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

markus1978  
#117131 Testa med en helt ny kedja. Om den funkar, så kanske tänderna är olika långa på vänster/höger sida, mät med skjutmått. Vid olika längd på vänster/ höger tänder skär svärdet fast. Kan ju oxå slipa ner ryttarna, men borde inte behövas efter en slipning..

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

sjohult  
#117132 felet på din kapning beror antingen på svärdet eller dina kedjor, det kan inte vara något annat. titta med så det inte är för mycket grader på svärdet då blir det så me att han bara kapar en 5-10 cm i i stammen.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

finskpinne  
#117133 Håller med "markus1978", kan även va så att dom e slipade i olika vinklar. Då skär kedjan också snett och den skär fast...

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

masterchief  
#117134 Kan vara svärdsmatningen som felar.
Antingen kolven som är mör eller trycken som är fel.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

finskpinne  
#117135 Njaa, om kedjan går och det stannar och ryker så borde det inte va svärdmatningen... Om trycket är för högt borde ju kedjan "rycka" lite eller stanna helt. Och är trycket för lågt så borde den ju bara mata sakta, inte stanna och bränna i trät...

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

Supereva  
#117141 Lite mera info

Kedjor 1,6 Swedol
Svärd 1,6 Swedol

Kört kedjor av denna kartong i en månad tidigare helt utan problem, Svärden inte värdens bästa men helt nya, krökte mitt sista iggesund när jag krökte svärdhållaren.

Bränner inte i trät när den inte sågar länge, snarare överhettning av kedja mot svärd. Färgen på svärdet flagnar och det blir blårök av kedjeoljan.

Har ett reservaggr. där sågen fungerade när jag ställde det. Svärdmatningen bygger ju på nån strypning i returporten från sågmotorn. Misstänker att det kan jäklas här kanske så att det inte blir nåt tryck att mata ner svärdet.
Skall även prova att justera slipvinkeln något aggressivare men tror inte att det´beror på detta. Har provat att ta ner underställningen till 1,5 mm vilket borde vara vad en 10cm3 sågmotor pallar med men ingen som helst effekt av detta.
Inte ens helt nya kedjor funkar något vidare.

Blir nog till att byta hela blocket på sågmotorn till det som sitter på reserv aggr. för att komma vidare.

Hur yttrar sig en kass sågmotor? Stannar kedjan eller vad händer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

finskpinne  
#117145 Jag vet inte hurudan ventil TJ har men ponsse hade en strypning på dräneringen till sågmotorn och om den inte strypte tillräckligt så sågade den dåligt och svärdmatningen gick dåligt. Verkar ju vara likadant på TJ, eller är det helt skilld ventil till svärdmatningen?? Så är det på Kesla som jag kör med nu. På ponsse var strypningen en skruv med ett 0,6 mm hål i, kan ju vara så att den har skruvat ut sig och därför inte ger ett tillräckligt stort motstånd.

Kan det inte vara så att kedjan är på tok för spänd då?? Tänkte då du säger att svärdet blir hett... Är det automatisk kedjespännare???

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

Skogstomte  
#117153 Jag hade liknande fenomen, det var svärdhållaren (som du förvisso har bytt) som var skev, svärdet gick så att säga lite på sidan genom träet och kärvade på det viset i skäret, ungefär som ett vridet svärd. Det var inte mycket, 0,3mm från sida till sida har jag för mig men det gjorde mycket.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

finskpinne  
#117161
Skogstomte skrev:Jag hade liknande fenomen, det var svärdhållaren (som du förvisso har bytt) som var skev, svärdet gick så att säga lite på sidan genom träet och kärvade på det viset i skäret, ungefär som ett vridet svärd. Det var inte mycket, 0,3mm från sida till sida har jag för mig men det gjorde mycket.


Du har en poäng där... Jag uppfattade det som att han hade monterat ett nytt svärdfäste men vid nogrannare läsning märkte jag att han skrev att han monterat "ett annat" svärdfäste. Är väl troligtsvis från reservaggregatet som nämndes och då är det ganska troligt att det är det som är felet. Men det borde ju vara lagret som skall bytas så då är det ju inte hela världen...

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

Supereva  
#117219 Många bra ideer att sätta tänderna i.
Skall ta och kolla upp det här med skevning. Precis som ni skriver är det ingen ny svärdhållare utan en från reservaggregatet (som funkade när jag tog av det). Skevning förefaller mycket troligt eftersom svärdet vill fastna på samma djup hela tiden. Får fundera ut hur man mäter upp detta men borde väl gå med en vinkel eller nåt på aggregatet eller klämma fast en stock att jämföra med. Bör ju synas för blotta ögat om det bjuder så mycket motstånd att sågningen avstannar.
Skall även kolla upp trycket för kedjespänningen.
Har fått en tredje beg svärdhållare idag som jag får jmf. med.
Återkommer med resultaten

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! 746B sågar dåligt

Supereva  
#118264 Otjänligt väder med tö och därefter storm satte stopp för reparationerna men idag var det dags. Bytte både sågmotor och blocket som sitter på motorn samt slangarna till sågcylindern och vipps så funkar den igen.
Problemet sitter förmodligen i blocket eller är sågmotorn så kass att alltför mycket olja susar ut i dräneringen och skapar mottryck för sågsvärd upp ventilen.
Återstår nu att operera blocket för att se vad som varit galet.

Fick förstås ett annat problem när jag satte på vacumpumpen gick den i 4 sekunder. Hittade inte felet. Efter rep på aggr. ingen ström på radio eller dapt. Inga trasiga säkringar någon stans. Hittade efter ett par timmar att nr10 kabeln (matn före tändnilås) hade gått av strax bakom batteriet. Max oflyt men gött när man väl hittar det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).