Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102445 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117005 Har letat länge efter en lämplig ersättare för gamle Fordson o i lördags var jag o handlade :smile:

Det är en Holder A55 -78. Delvis renoverad. Hytt o sånt finns men behöver ses över innan montering. Elsystem o sånt skall dras nytt oxå.
Tidigare ägaren hade även gjort vissa förbättringar mot orginal som skall färdigställas, bl.a. en ny kombinerad hydraul/dieseltank.
Sen ska jag testa den o se vad den klarar av att dra i skogen innan jag bestämmer vad som ska hänga i draget.
Jag har en 5,5tons skogskärra som jag tänkte prova med. Nackdelen med den är att den är 20cm bredare än traktorn. Såg att Weimers lilla 5a var 1,50 bred. En sån vore perfekt då traktorn är 1,55. Jaja det får bli en senare fråga.
Lite data på traktorn: 3cyl.diesel på 42 hästar. 4vxl. låda med separat Back/Låg/Hög låda.
4WD Midjestyrd m orbitrol. Diffspärrar i båda axlar. 540 kraftuttag o std lyftarmar.
Däck 11,2-24 runtom. Vikt 2020kg. Markfrigång 45cm under axlar/traktorkropp o 40cm under draget.

Bild


Magnus M



   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117009 Vill ha! =p~

Avatar Fallback

Re: Holder

axwell  
#117018 Idel lovord om denna Holder, även för skogsbruk. Jag tror inte att du ångrar dig.

Mera bilder, massor med bilder när du kommit igång!

Avatar Fallback

Re: Holder

calle336  
#117020 Oj är dennamodell vanlig i sverige?? Verkar ju inte tokig alls ju :) Fler bilder som sagt :)

Avatar Fallback

Re: Holder

axwell  
#117026 Den är lite vanligare i Norge, sägs det.

Stegmaster brukar kunna det mesta om liknande maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117031 Vad jag förstått så tog dom billiga 4wd öststatstraktorerna kål på försöken att sälja denna i Sverige på 70-talet.
Park o kommunmodellerna från Holder finns det ju en del av. Vill man ha en ska man som sagt söka i Norge där det finns en del.
Det är dock lite att tänka på har jag lärt mig. A55an kom -73 o är nog den första modellen som anpassats för skogskörning. Den fanns en modell med beteckningen A55F (forst), denna hade 24 hjul istället för 20 på dom vanliga. Den hade oxå shaktblad fram o en kraftig winch bak. 73 till 75 är motorn på 34 hästar. 76-78 på 42. -79 kom efterföljaren A60 med turbo o 60 hästar.

Det är lite lurt med dom nyare dock för dom fick en annorlunda midja på 80-talet som inte lämpar sig för skogskörning. Den har nån knepig dubbelled som jag inte vet riktigt hur den fungerar. Jag tror dock inte den kom förrän på A65 men jag är lite osäker där.

Fler bilder kommer. Jag har tänkt att den ska va klar för skogskörning till hösten så Majoren får bli kvar tills jag vet att det funkar som jag tänkt

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

calle336  
#117034 Hur fungerar din midja då?
Är den stel eller kan du köra över en stubbe med ena hjulet och fortfarande ha kontakt med alla hjulen i backen?

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117036 Jo på denna är det ledat på 2 håll. Kommer en bild strax :smile: . Håller på att tanka ur kameran.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117041 Så här ser midjan ut på A55an. I sidled ser du leden o åt andra hållet rör den sig där det syns lite svart smörja som krupit fram. Jag tror att den senare modellen har en typ kulled däruppe o sen 2st stag därnere så den är liksom lite lös på nåt sätt(svårt o förklara).

Bild


Bild


Bild


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

foton  
#117043 Jag har haft en sådan och kört i skogen med ganska många år. Sista gången jag bytte däck satte jag på 12,4*24 det gjorde gott för framkomligheten. En sak som du skall ha extra koll på är knutarna till drivaxlarna trycka i fett ibland, det är ganska knepikt att byta dom. Hål även ett öga på lagren och sprintarna i midjan dom kann lossna. Väldikt vicktigt att det alltid är olja i slutväxlarna ute vid hjulen, bytte lager där ibland vanliga SKF.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117045 Bra info. Tackar. Vad hade du efter? Vad klarar den av att dra i skogen?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

foton  
#117052 Jag har haft en 5 ton med en nokka griplastare. I och med att det finns så låga växlar så orkar den vad som helst.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117055 Ungefär som jag förmodade då. Hade du kedjor oxå? Du skriver "haft", Har du inte kvar den?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

foton  
#117063 På vinterhalvåret brukade jag ha kjedjor med dom små däcken bak, men när jag fick på 12,4 satte jag dom fram för det blev trångt vid hytten, men det funkade bra där oxå. Jag bytte bort ekipaget för ett år sedan, nu kjör jag Foton 404 och Farma 6 ton och är helnöjd.

Avatar Fallback

Re: Holder

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117065 hadde gleden av å få kjøre i skogen med en sådan på skogskolen.
igland?? tok in et antall som ble kledd opp med microskjær forran å 3 tonns 2 tromle (verdens beste) iglandvinsj bak, med lunnepanne som var utformet så man fikk tyngdepunkten fint opptil bakakslingen.
traktorn var skitkul å jobbe med.å dom er veldig populære-så det er bare å smelle til direkt om man kommer over en til salgs
motorn startade baklengs 2 ganger på 3 år som jeg gikk der,verksted mestern berettade at den gikk av i midja en gang å men det kan bero på hard bruk med frontskjæret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).