Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas
Niking skrev:OK!
Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas
Niking skrev:Är det någon idé att sätta på någon hasplåt på Deutzen? Original lär väl inte längre finnas som reservdel, men jag har några plåtverkstäder i närheten, som borde kunna fixat.
/Niklas
Torparn79 skrev:Niking skrev:OK!
Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas
du tänker helt klart åt rätt håll..
oftast är ju de flesta klassiska "traktorskotare" övervärderade anser jag..
det är ju bara att titta på de trådar här på forumet som avhandlar dessa nostalgitrippar..
Torparn79 skrev:Niking skrev:Är det någon idé att sätta på någon hasplåt på Deutzen? Original lär väl inte längre finnas som reservdel, men jag har några plåtverkstäder i närheten, som borde kunna fixat.
/Niklas
det är ingen dum idé att kosta på dig en sådan..
kör ner traktor till din lokale smed så dom kan mäta och anpassa hasplåten medan dom tillverkar den..
Torparn79 skrev:för övrigt så tror jag att en 7-8 tonvagn till den traktorn är en lagom smidig pjäs och sen en omgång kedjor på traktorn så kommer du ganska långt.
Niking skrev:Torparn79 skrev:Niking skrev:OK!
Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas
du tänker helt klart åt rätt håll..
oftast är ju de flesta klassiska "traktorskotare" övervärderade anser jag..
det är ju bara att titta på de trådar här på forumet som avhandlar dessa nostalgitrippar..
Jag tvivlar inte på att en riktig skotare är bättre i skogen än en traktor + kärra, men smakar det så brukar det ju kosta också...
Torparn79 skrev:Niking skrev:Är det någon idé att sätta på någon hasplåt på Deutzen? Original lär väl inte längre finnas som reservdel, men jag har några plåtverkstäder i närheten, som borde kunna fixat.
/Niklas
det är ingen dum idé att kosta på dig en sådan..
kör ner traktor till din lokale smed så dom kan mäta och anpassa hasplåten medan dom tillverkar den..
Bra, då blir det nog en tur ner till smeden när/om jag väl har fått traktorn.Torparn79 skrev:för övrigt så tror jag att en 7-8 tonvagn till den traktorn är en lagom smidig pjäs och sen en omgång kedjor på traktorn så kommer du ganska långt.
Intressant Torpan, du anser alltså att en 10-tonvagn blir för stor till en gammal Deutz 7206?
Niklas
JF skrev:Jag har en Deutz 7807 som jag trivs verkligt bra med. Den är drar väldigt lite diesel, krånglar aldrig och är enligt kunniga mekare, lättskruvade och enkla. 7807 verkar vara serien efter 7206, men det kanske inte skiljer så mycket.
Två saker som är lite störande om den ska användas i skogen är att det är lite dålig kapacitet på hydraulpumpen samt dålig svängradie. Dock säkert inte sämre än nån annan 4wd traktor i liknande ålder. Pump kan man ju också lösa med att köpa ett separat system.
Komfort är ju nåt relativt, men jag tröttande på att sitta på knä, dessutom har jag varit inte känt mig tillräckligt rik för att renovera Ebersprächern och den kombinationen gav mig ont i rygg och nacke. Å andra sidan kör min kompis med en omodifierad BM 600, och då sitter jag hellre i Deutzen.
Sludent skrev:En griplastarvagn är inte byggt för 50000 fub om året, det är skotarna.
Men jag håller med, helt idiotiskt egentligen, men de klarar ju 10 ton....
Sludent skrev:Hade den diskussionen med en som precis köpt en ny 10 tons vagn, då hade jag en ny TJ 810C och den lastade ju bara 8,5 ton vilken han tyckte vad mycket dåligt. Men om sanningen ska fram så körde vi nog ut mer virke med 810:an första månaden än vad den 10 tonsvagnen kommer uträtta under ett helt liv. Sedan finns det ju dem som kör mycket med dem och det har vi ju sett i andra trådar vilka följder det har fått.
Niking skrev:OK!
Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas
Niking skrev:Men i dagsläget kommer jag att rikta in mig på att köra ut lite toppbrott och vindfällen, samt lite ved. Möjligtvis kan det också bli någon mindre gallring och avverkning, men de lite större jobben kommer jag definitivt att leja bort, varför en egen skotare känns overkill.Sludent skrev:Hade den diskussionen med en som precis köpt en ny 10 tons vagn, då hade jag en ny TJ 810C och den lastade ju bara 8,5 ton vilken han tyckte vad mycket dåligt. Men om sanningen ska fram så körde vi nog ut mer virke med 810:an första månaden än vad den 10 tonsvagnen kommer uträtta under ett helt liv. Sedan finns det ju dem som kör mycket med dem och det har vi ju sett i andra trådar vilka följder det har fått.
Varför bör jag hellre satsa på en 7-8tons vagn än en 10-tons vagn (utan drift i bägge fallen)? Är det främst på grund av ökad smidighet eller blir Deutzen helt enkelt för klen för en 10-tonnare?
/Niklas
Niking skrev:Så ett märkes 10-tonare skulle kunna klassas som 8-9 tonare hos en annan tillverkare?
Niking skrev:Ok! Så ramstyrning är ett "måste" på kärran?
/Niklas
Niking skrev:Jo, brorsan nämnde något om dålig hydraulpump. Vad kan en bra hydraulpump/separat system tänkas gå på, monterad och klar? Svängradien får man ju helt enkelt acceptera och anpassa körningen där efter
Niking skrev:Så vitt jag förstår, så kostar väl en ny traktorstol mellan 400-8000 kr beroende på vilken komfortnivå man lägger sig på. http://www.nimaab.se/se/grp/sitsar.php De dyraste är väl ungefär lika bekväma som bra kontorsstolar F.ö. så är ju en hygglig arbetsmiljö viktig.
/Niklas