Verkstan

Sugfilter hydraulik

30 inlägg 17832 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116898 En bonde jag jobbar åt ibland har en Nuffield ungefär liknande din, han har en kraftuttagsdriven pump
för att få nog fart på frontlastaren när han lastar gödsel.
Det leder mig att misstänka att originalpumpen ger för lite volym helt enkelt, så antingen
byta till annan pump eller sätta en till, kanske frontpump?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116908 Men om jag minns rätt så har nån kollat upp flöde och tryck original på nuffield och det skulle väl vara typ dubbelt mot hondaagget, eller missminner jag mig?

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116937
trilla skrev:Men om jag minns rätt så har nån kollat upp flöde och tryck original på nuffield och det skulle väl vara typ dubbelt mot hondaagget, eller missminner jag mig?


Jo, flödet ska vara ca 28 liter om jag minns rätt mot ca 7 l på hondan och och trycket ca 187 kg/cm2 = bar (kollade idag i verkstadshandboken)på min årsmodell mot 170 på hondan, så nåt är fel med pumpen (på traktorn alltså....) då jag insett att även frontlastaren är seg&svag (men duger gott till snöröjning :smile: ).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Skogshuggarninorr35  
#116940 Kan det inte vara så att traktorns ventilpaket har något fel på chockventilen,dvs den sluter inte tätt.
Du sa att du hade mkt skit i sugsilen och det kan ju vara så att det har fastnat skit i chockventilen så den står lite öppen, då tappar du både flödet och trycket för oljan tar ju den lättaste vägen.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116974
Skogshuggarninorr35 skrev:Kan det inte vara så att traktorns ventilpaket har något fel på chockventilen,.


Kanske, men jag tycker ju att det är lika segt från båda primär och sekundäruttaget. De går ju till skilda ventilpaket. Det ena till lastaren och det andra till timmervagnen. Båda känns sega och svaga, även om jag inte har något att jämföra med när det gäller lastaren. Men ska åka ner till hydraulikhandlarn i veckan och se om jag kan få låna något att mäta tryck och flöde med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

bmbamse  
#117102
Skrivet av Skogshuggarninorr35

Kan det inte vara så att traktorns ventilpaket har något fel på chockventilen,dvs den sluter inte tätt.
Du sa att du hade mkt skit i sugsilen och det kan ju vara så att det har fastnat skit i chockventilen så den står lite öppen, då tappar du både flödet och trycket för oljan tar ju den lättaste vägen.


Det där är väldigt vanligt på BM Boxer/ T-600... Har själv Två 600:or med det problemet i varierande grad. Den ena har jag varit in på LM och fått ö-trycksventilen inslipad, bytt fjäder och chimsat om men helt 100 är den inte ändå... Den andra har jag inte orkat bry mig om än... Frontlastaren kommer jag koppla om med en yttre ö-trycksventil FÖRE Jordbrukslyften och även fixa ett uttag via en omkastarventil till kranen så att jordbrukslyften kommer bli trycklös när jag kör kranen...

Ingen direkt lösning på ditt problem uvskogen, men en liknande lösning kanske vore på sin plats för dig med... Måste bara komma ihåg att sätta ev. omkastarventil EFTER den nya yttre ö-trycksväntilen så att pumpen inte spricker om omkastaren har stängt centrum...

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117364 Fick några tips på hur en anständig lastare på en traktor av min årsmodell skulle orka i en annan tråd.

1) "Kan du lyfta en snöfylld, blötsnö, skopa så är det ganska ok"
2) "Jag kunde med min gamla traktor lyfta ca 400 kg med frontlastaren" (lite fritt citerat)

Nu har jag provat och vill gärna få lite reaktioner på hur det ser ut. Skopan rymmer ca 0,35 m3 och skopan känns som den väger 50 kg. I filmen nedan är det väl då ca 250 - 300 kg som lyftarmarna lyfter. (snön är redigt blöt).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=88CJvmmYQ8I[/youtube]


(Det här intressant, då kranen på vagnen lyfter max 200 kg längst ut med Honda aggregatet. Kopplat till traktorn så kunde den knappt lyfta en torrstock.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sugfilter hydraulik

axwell  
#117380 Ser normalt ut, gamla jordbrukare går inte fortare än så. Upplevde Yanmarlyften som otroligt snabb efter att ha bytt från en MF 135 -67 med Bergsjö 800-lastare. Skopan till den var 180 cm bred och vägde minst 150 kg, kanske 200 kg. Det tror jag att även din väger.

Lutar alltmer åt att något är tokigt kopplat i uttaget för griplastaren.

Dvs att det är fel funktion ur traktorn som valts.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117381
axwell skrev:Lutar alltmer åt att något är tokigt kopplat i uttaget för griplastaren.


Tack "axwell", det var det jag hoppades att du skulle säga :grin:. Nu måste jag bara vänta ut kvällen på att alla andra också håller med. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

totte  
#117449 OK, håller med! :grin: Seriöst, tycker inte den ser ut att gå särskilt långsamt. Tycker med att om en pump gjord för 28 l/min är så slut så den ger mycket mindre än de 7 som agget ger så skulle det absolut märkas.

Gjorde just en räkneövning: Vet inte alls måtten på dina kolvar så se det som ett exempel: Kolvdiam 8cm, slag 40 cm ger en volym på ca 2 liter/kolv = 4 l och från filmen tog det sådär 10 sek att fylla den volymen, skulle alltså bli ca 24 minutliter. Om du tar dom faktiska måtten och tar tiden lite mer noga så kan du räkna fram vilket flöde du har från pumpen när du lyfter.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

bmbamse  
#117472 Jag kan inte annat än hålla med jag heller! Så där går min oxå när den har sina ljusa stunder och överströmmaren håller tätt. (Ja!! -Olja och filter är bytta, tanken rengjord, för alla som funderar... För att alltid ha gjort mysiga traktorer i övrigt, så tycker jag nog att BM är fantastiskt usel på hydraulik... :lol: )

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117536 Vad jag kan se på filmen och era kommentarer gör att jag säger: Montera en extra pump.
Då blir det skoj att skotta.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

bmbamse  
#117542 Det är aldrig skoj att skotta med en lastare... :lol: Föredrar snöslunga!

Annars har tanken med en extra pump slagit mig med! b-(

:P

Avatar Fallback

Re: Sugfilter hydraulik

axwell  
#117546
Slurfi skrev:Vad jag kan se på filmen och era kommentarer gör att jag säger: Montera en extra pump.
Då blir det skoj att skotta.


Säkert, lastaren skulle bli snabbare men det skulle bli frestande att knäcka framvagnen på trotjänaren.
Jag har avråtts från att försöka öka lastarens kapacitet, samma sak med ökad spårvidd fram.

Gamla saker är sköra!

Avatar Fallback

Re: Sugfilter hydraulik

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117573 En hydraulpump mattas eftersom en pump som gav 160 som ny kan efter 20år ge 80- 30 i tryck pågrund av slitage det är sällan en pump lägger av helt om inte nägot mekaniskt fel inträffar.
Då är det bara för dig att koppla in en manometer och kolla trycket. Det borde lösa frågan om pumpen är dålig eller om det är ett felkopplingsfel. En manometer är inte dyr att köpa och är alltid bra att ha.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).