Uppvärmning

Hur stort skall ett slutet expansionskär

16 inlägg 15857 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur stort skall ett slutet expansionskär

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103811 Hur stort skall expansionskärlet vara?

Tankar på 500 x 2 + 750 = 1750 L + panna och övrigt värmesystem vilket jag inte vet volymen på? Men gissar på totalt 1850 - 1900 L kanske.
Hur stort skall kärlet i ett slutet system då vara?

Kan man ha för stort kärl? Vad händer i så fall?
Vad händer om kärlet är för litet?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

Henrik Petersen  
#103813 Hej!

Minns inte sifforne for ett slutet system, men det är väl 5-7% for ett öppet. Jag har for mig att ett slutet system klarer sig med lite mindre.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103817 http://www.ahlsell.se/upload/3219/Flamco.xls

Användarvisningsbild

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103835 Jag har 1500 l slutet system monterat i jan/feb i år. Har 200 l tank. Du kan se det i min blogg på bilderna där ("Pannmontering pågår - 9 februari, försökte klistra in länken men den tar inte å,ä,ö tydligen)

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansion

Robertberg  
#103878
Uvskogen skrev:("Pannmontering pågår - 9 februari, försökte klistra in länken men den tar inte å,ä,ö tydligen)


blog/Uvskogen/pannmontering-p%C3%A5g%C3%A5r_b-2266.html :-bd

Högerklicka på rubriken "Pannmontering pågår", tryck på kopiera länk :)

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

fidde66  
#108056 Hellre lite förstort än lite för litet. Tror inte man kan ha för stort bara onödigt stort/dyrt.
Får min panna installerad kust nu blev 300L exp kärl till 2x1000L + Calmar v33 panna.
Har för mig att det ska vara ca 10% av totala vatten volymen. Så jag hade hade nog klarat mig på 250L men fanns bara 200 och 300L !

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

Jakrokann  
#112736 Et dumt spørsmål kanskje:

Hvilken funksjon har ekspansjonskaret i et varmeanlegg, og hva er forskjellen mellom åpent og lukket ekspansjonskar?

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

pr95  
#113699 Varmt vatten behöver mera utrymme än kallt vatten
om vi tänker att man har ett kärl som är fyllt med vatten tills det inte ryms mera och värmer
denna vattenvolym kommer då inte att ha plats i kärlet Expansionen är den volym som kommer att
rinna ut/över.
Skillnaden mellan öppet o.sluten Exp.är
öppet exp-kärl placeras över den högst belägna radiatorn trycket kan bara bli så högt som vattenpelaren i systemet

sluten Exp en gummiblåsa fylld med luft/kväve denna blåsa kan tryckas ihop vartefter som vattenvolymen blir större
när temperaturen stiger
En säkerhetsventil mot allt för högt tryck behövs
detta slutna kärl bör/ska helst kopplas på så kall sida som möjligt
då håller /åldras inte gummit i kärlet lika fort håller längre.
Ojdå glömde öppet ungefär 5%av vattenvolymen i systemet
slutet minst 10% av vattenv..........

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

sveje  
#113707 Varför inte låta rörfirman räkna ut hur stort kärl du ska ha? Som hantverkare är det bland det tråkigaste som finns att rätta till efter andra som har gjort sånt de inte behärskar.

Användarvisningsbild

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113722
sveje skrev:Varför inte låta rörfirman räkna ut hur stort kärl du ska ha? Som hantverkare är det bland det tråkigaste som finns att rätta till efter andra som har gjort sånt de inte behärskar.


Rörfirma har räknat och satt dit ett för litet kärl i mitt tycke.
Ny rörfirma har räknat och kommit fram till att det är i minsta laget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

Cat554  
#113731 Du får like god effekt av to mindre kar som av ett stort. Det skjer til og med at to mindre er billigere enn ett dobbelt så stort. Ellers er 10% et fornyftig anslag.
OH

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115877 Räkna med 15% så blir det jättebra

Användarvisningsbild

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

Kjell S  
#115918 Expansionskärlets volym och höjd behövs också för att få ett arbetstryck i systemet för cirkulationspumpen/-arna.
Gäller öppet kärl. Slutet trycksätter man ju. Minst 1,5 meter vattenpelare (mvp) behövs. Glöm inte att fylla på då o då
så att det rinner ut ur skvallerröret. Fyll på när det är varmt..

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116850 Läste alldeles nyss att det ska vara 8-10%. Det påstår även min rörkrökare. Har själv bara 2x35 l på 3x500 l acctankar men det verkar funka. Köpte ett beggat system därför vart det så.

Avatar Fallback

Re: Hur stort skall ett slutet expansionskär

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116870 10% är preeecis att det räcker. Har du lite höjd på huset så kan det bli svårt. Även om du skulle vilja utöka med nåt element eller en golvvärmeslinga så går det inte. Räkna med 15% så slipper man att det står och rinner ur säkerhetsventilen med följden att man får fylla på nytt vatten hela tiden. Eller en annan dålig nödlösning som många krökrare gör är att sätta dit en säkerhetsventil för 2,5bar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).