Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

53 inlägg 24775 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116387 Nu sjunger farsgubben på sista refrängen och har enligt läkarna bara några veckor kvar. :((

Farsgubben hade en Deutz 7206 (4wd) från 1971 i lantbruket och behöll den sedan som gårdstraktor. Nu undrar jag helt enkelt om denna traktor kan fungera i skogen med en lämplig kranförsedd skogskärra efter? För då är det ju bättre att jag anmäler mitt intresse att ta över traktorn än att den säljs på öppna marknaden...

Om nu denna traktor skulle vara något att bygga på, vad kan då behöva moddas för att den ska funka i skogen? Större hydraulpump (kostnad?), hasplåt (kostnad?), vändbar förarstol (kostnad?)...

Är det rentav lämpligt att utrusta Deutzen med en frontlastare, eller är det bättre att hålla utkik på blocket efter en liten lastmaskin?

Angående skogskärror, hur är Vretens skogskärror (vill ju gärna ha lokalproducerat...)?
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#116488 Inte särskilt övertänkt reaktion joswe! Det är så fruktansvärt mycket som det brukar föra med sig när anhöriga är på väg att gå bort, och även dom praktiska frågorna måste tyvärr hanteras, det vet jag av egen erfarenhet. Jag tror nog att Niklas kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt och jag är säker på att det farsan som upptar det mesta av tiden. Beklagar så mycket Niklas, elva år sen min far gick bort och det är inte lätt.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

matte57128  
#116496 Håller med Totte - faktum är att det, i sådana här jobbiga situationer, faktiskt kan underlätta en del att fixa lite med praktiska detaljer, hur märkligt det än kan låta för den oinvigde.
Det är snart 14 år sedan jag själv var i samma situation och jag lider med dig, Niklas.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

masterchief  
#116498 Raderade joswe`s inlägg pga stötande karaktär på inlägget.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116517 Tack för stödet, Matte57128 och Totte. Så vitt jag förstår av era kommentarer, var det nog ingen större förlust att Joswes inlägg hann raderas innan jag hann läsa det..., så tack för raderingen, Masterchief. Sorgen och saknaden efter Farsgubben kommer när den kommer och så länge de känslorna inte är närvarande så föredrar jag att fokusera på de rent praktiska konsekvenserna.

En av alla dessa konsekvenser blir att Deutzen inte längre lär behövas på föräldragården då Mor vill flytta in till stan och jordbruket är utarrenderat sen 1989 (varav till samma arrendator sedan 1994). Troligtvis är det bara jag bland syskonen som kan ha någon större nytta/intresse av traktorn och då som skogstraktor. Hittills har jag tagit upp frågan med 3 av 4 syskon och ingen av dessa tre har visat något intresse för denna traktor.

Så, hur bedömer de ärade medlemmarna på detta eminenta själva sakfrågan: Är en Deutz 7206 -71 4wd ett lämpligt projekt att (efter viss anpassning) köra med i skogen och då främst för att köra ut virke med en lämplig kranförsedd skogskärra bakom? Om ja, vad behöver då modifieras?

Är det vettigt att eftermontera en frontlastare på denna traktor?

PS! Idag har jag inget att köra ut ved och mindre vindfällen/snöbrott med idag på mina (och mellansyrrans) knappt 200 ha skog.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

alias  
#116545 Får börja med att beklaga det oundvikliga som är på väg att hända (eller i skrivandes stund kanske redan har hänt?).

Åter till det praktiska som skulle avhandlas i denna tråd.

Till att börja med skulle jag fundera på hur mycket traktorn kommer att användas, hur många lass/m3/timmar kommer den att gå per år?

Dessa frågeställningar leder till följdfrågorna om vilken komfort och kapacitet krävs av användaren, samt vilken budget som finns för hela investeringen (traktor + vagn)?

Valet av vagn påverkar ju både budgetutrymme för traktorn samt vilka effektkrav mm man bör ställa på traktorn.

Då det rör sig om en äldre traktor gissar jag att komforten kanske inte är den bästa, men ska den bara användas i mindre omfattning så är det ju något man kan ha överenseende med. Vad jag hittade på "Tuben" så verkar ju traktorn i sig ha vettig frigångshöjd, något som ju talar till dess fördel. Med sina 70 hk så ska ju motorstyrkan utan tvekan räcka till att dra en huggarvagn i 10-tonsklassen (om du inte har överjävlig terräng).

Var i landet ska traktorn användas? Vad har du funderat på för huggarvagn till den?

Vad vill dina syskon ha för sina "andelar" i traktorn (du kanske får mer traktor för pengarna om du köper en på annat håll)?

Det var mina funderingar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116805 Alias! Tack för din omtanke. Än lever den gamle, men han blir snabbt allt sämre. :sad: :( :ymsick:

Angående huvudfrågan, så är väl tänkt att traktorn främst ska användas för att dra ut lite vindfällen, ved och dylikt, samt att vid behov kunna ploga och underhålla "mina" skogsbilvägar. Större gallringar och slutavverkningar hade jag nog främst tänkt att fortsätta leja bort till lämpliga virkesköpare. Därför kan jag nog acceptera en sämre arbetsmiljö under de få timmar som traktorn kommer att gå och har följaktligen inte heller de högsta kraven på vagnens kapacitet (fast vagnens kapacitet behöver ju inte vara superlåg heller).

Geografiskt har jag min fastighet på Hökensås, ca 225-250 m.ö.h. Beträffande syskonens andelar så får de väl ta lite finare och mer antika möbler som kompensation. Inget syskon har ju sagt sig vilja ha traktorn, så det borde lösa sig.

Angående vagn, så har jag inte kollat närmare på de olika modellerna, men jag bör alltså sikta in mig på vagnar som lastar ca 10 ton? Bör det vara drivning på dessa kärror precis som på de bättre ATV-vagnarna? Vretens mekaniska ligger bara någon mil från bostaden, hur är deras skogsvagnar? Jag såg i någon annons att Vreten visst fick bäst i test, vilket låter lovande. Hur är begagnatmarknaden för stora skogsvagnar i 10-tonsklassen?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#116809 Låter väl som om du skulle klara dig rätt bra med Deutzen, förutsatt att den är i bra skick. Det är rätt slitstarka gamla grejor. Kedjor är väl ett måste till den om du skall ta dig fram i skogen och kunna ploga med den. Det kanske redan finns till den. Antar att du har lite kuperat där på åsen.

Sen är det ju alltid det att om man har gammalt får man vara beredd att skruva, men det gäller ju även om du köper nåt annat äldre begagnat. Nu vet jag inte hur det är med delar till den här, är väl skäl att kolla upp att det går att få tag på om det behövs.

Om vagnar och drivning vet andra mycket mer, min enda kommentar där är att det är väldigt många som klarat sig och fortsätter göra det med en gammal 2WD-traktor och en enkel vagn efter, beror helt på vilka behov man har och hur markerna ser ut och framför allt vad man är beredd att investera.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116815 Jo, det blir förstås en del service på Deutzen, då farsgubben dessvärre inte var så mycket för detta. Bl.a. finns det väl knappt ett fungerande lyse eller någon blinkers i dagsläget, men sådant går väl att fixa själv? Det finns några verkstäder inom rimligt köravstånd, som kan serva Deutz, så reservdelar borde ju inte vara ett oöverstigligt problem.

Kedjor finns liksom troligtvis även dubbelmontage i bak. Bitvis är det mycket kuperat, men stora delar av fastigheten är relativt flack.

Är det förresten lagligt att köra en skogskärra på väg efter traktorn, givet att den har reflexer och ljusen?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#116819 Lyse och sånt är ju rätt lätt fixat, hittar man inte originaldelar så finns det ju en uppsjö av såna grejor att köpa. Bra med verkstäder i närheten, underlättar ju mycket om nåt skulle gå snett, och dom vet ju var man får tag på delar om det skulle behövas.

Sen är det ju bara att du funderar över hur du kan komma att behöva köra, behöver du inte köra i svåra uppförslut med lass eller i dålig terräng så funkar det nog bra utan drift, för tillfälliga behov. Är ju också en fråga om att lasta efter vad man har, skall man in där det är besvärligt så tar man små lass. Jag skulle se det som att vad kan du komma att förlora på att inte ha drift, och uppväger det kostnaden för vad det kostar med drift på vagnen. Är en helt annan sak om man som en del kör proffs elle semi-proffs mest hela säsongen, då finns det förstås vinster att göra på 4WD och drift, mm. Ja du ser ju i andra trådar vad det är för prisnivåer som det handlar om då, flerahundrafemtiotusen.

Jomenvisst är det lagligt, bönderna kör ju med all slags konstiga fordon på släp efter traktorerna. En lös ramp med lysen att hänga på är väl det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116823 Tja, om jag ska lägga "flerahundrafemtiotusen" kronor på en skogskärra med drift, så borde jag ju också satsa på en hyfsat modern traktor också. Så till Deutzen får det nog bli en kärra utan drift. Sedan får vi se vart det hela slutar. 8)

Visst finns det branter och dylikt på fastigheten, men då får jag väl lämna död ved här.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116828 Det kan krävas bromsar på vagnen för att kunna köra lagligt på vägen. Jag har för mej att axeltrycket på vagnen inte får vara högre än traktorns samanlagda axeltryck. Men på en skogsvagn eller liknande så förs en del av vikten på vagnen över till traktorn via draget.

Om du enbart ska använda traktorn i skogen och möjligen skjuta bort lite snö på en skogsväg så kanske det är bättre att satsa på en TEG, Nalle eller någon annan gammelskotare med shaktblad. Det kan bli billigare än traktor och vagn. Men har du mycket vägtransporter så är traktor och vagn bättre.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#116871
Niking skrev:Tja, om jag ska lägga "flerahundrafemtiotusen" kronor på en skogskärra med drift, så borde jag ju också satsa på en hyfsat modern traktor också. Så till Deutzen får det nog bli en kärra utan drift. Sedan får vi se vart det hela slutar. 8)

Visst finns det branter och dylikt på fastigheten, men då får jag väl lämna död ved här.
/Niklas


Låter som ett mycket förnuftigt resonemang, tills vidare i alla fall. En hygglig vinsch som komplement så får du nog fram det mesta du behöver få ut.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116889
Emil N skrev:Det kan krävas bromsar på vagnen för att kunna köra lagligt på vägen. Jag har för mej att axeltrycket på vagnen inte får vara högre än traktorns samanlagda axeltryck. Men på en skogsvagn eller liknande så förs en del av vikten på vagnen över till traktorn via draget.

Om du enbart ska använda traktorn i skogen och möjligen skjuta bort lite snö på en skogsväg så kanske det är bättre att satsa på en TEG, Nalle eller någon annan gammelskotare med shaktblad. Det kan bli billigare än traktor och vagn. Men har du mycket vägtransporter så är traktor och vagn bättre.


Finns det några bra bromsade skogskärror utan drift, som lastar ca 10 ton?

Vad är en TEG för något? En snabb goggling gav inget lämpligt svar mer än åkerteg och stadsdelen Teg i Umeå med tillhörande hockeylag.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116892 Tegs mekaniska verkstad i Umeå bygde 3/4 bandare av fordtraktorer på 60,70 och början av 80-talet. Det finns lite olika 3/4 bandare som BM lill och stor-nalle, MF robur, DB bjässe och Stalo. Gamla maskiner men hittar du en i fint skick så har du en maskin med framkomlighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).