Trädfällning (arborist)

Klätterselar

8 inlägg 10299 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klätterselar

svenne  
#11665 Vet nån här vad man kan få tag på klätterselar förutom från skogma.
Finns det några svenska böcker om arborister och trädklättring vet bara engelska böcker.
Skriv gärna om ni har några tips eller erfarenheter och om det finns nägra mer ställen än skogma att handla på.
Keltner klätterselar kan man köpa de i sverige eller måste man köpa dem från utlandet.

Svenne :D



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11670 Du kan köpa klätter sele lite varstans, här i göteborg så kan man köpa de på välsorterade sportbutiker, typ friluftsmagasinet, klätter fabriken mfl, då många av de klätter selarna som används i arborist vård är arbetes selar så går de även att köpa hos företag som säljer byggvaror, exvis TOOL´s, Prevex, Järnia, Bendens, Swedol mfl.

Jag köpte själv mina grjeer via e-bay från en auktion, då fick jag fyra st selar som var ltie använda två stegjärn oanvända och lite rep samt rep betalde ca 2000 kr för allt det.

http://www.highsport.se/shop/ie45nn6/index.htm länk till klätterfabriken

Frågan vad det gäller böcker så är det nog ingen som har direkt trädklättring som huvudämne utan är nog mer för beskärning
ex vis
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 127356957&

eller:
ISA's katalog för år 2006 ingår en mängd intressanta skrifter och CDn om trädvård och beskärning. Samtliga kan beställas via www.isa-arbor.com. Några exempel; Tree Biology, Tree Pruning, Diagnosis and Disorders, Plant Health Care, Tree Selection and Planting, Trees and their environment, Disease of trees and shrubs, Tree Doctor, Wood decay fungi, Evaluating Tree defects, Root Injury and Tree Health Booklet, osv. Till och med Jean Gionos ' The Man Who Planted Trees' finns på listan... den råkar jag ha på bokhyllan fast på svenska.

Kan du klättra i berg med alla knopar rep o firnings tekniker så kan du även klättra i träd.
eller gör som jag , pröva dig fram, se bara till att du har någon som kan komma o skära ner dig när du trasslat in dig. Och dubbel kolla säkringarna två ggr.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11672 cresto har bra selar ,,,
www.cresto.se

Avatar Fallback
svenne  
#11701
swe#kipp skrev:cresto har bra selar ,,,
www.cresto.se


Crestos sky max ser riktigt bra ut dessutom ligger fabriken 1,5 mil hemifrån mig så man kan åka dit och prova den

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11713 Om du bor så nära är det bara att pallra sig dit, deras selar har gott rykte om sig både i England och USA ,,,,

Avatar Fallback

Re: Klätterselar

Charles  
#67457 Någon som vet om det är försäljning i Simlångsdalen med?
/ Charles

Avatar Fallback

Re: Klätterselar

Valmet830.3  
#67502 Svensk trädvård i Hässleholm har mycket inom klätterutrustning (återförsäljare för Freeworker), Och S&H Teknik år återförsäljare för Sherriltree.

Om ni handlar över t.ex. e-bay från USA kom ihåg att kolla så grejorna är CE-märkta.

Användarvisningsbild

Re: Klätterselar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69078 Jag har köpt från www.drayer.de. Jag har tyckt de varit kunniga och bra. Visserligen från tyskland men engelskan har funkat bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).