Verkstan

piaggio ciao projekt

23 inlägg 22424 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

piaggio ciao projekt

viktor meck  
#115372 hej. idag ringde min gammla fröken och sa att hon skulle flytta och frågade om jag ville ha en ciao. jag sa ju självklart ja och hämta den. den är så smidig så att den gick in i bagageutrymmet på våran golf 3 :mrgreen:. fälgen bak är knäckt men ska få en av min kompis för tack för hjälpen för att jag gjorde rent förgasaren på hans moppe. motorn funkar. så idag borrade farsan förgasaren och ljuddämparen har är delbar så jag tog loss bakdelen och borrade två hål så att den får mer effekt. ska bara köpa ett större munstycke och en trimremskiva. ska ha den till våran "bussstation" (där bussarna vänder och så) för det tar 15 min att gå dit och bussen till det gymnasium jag ska gå på går bara där ifrån. vågar inte ställa min scooter där. bilder och uppdatering kommer.


mvh viktor



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115393 Härligt att läsa om dina påhitt!
Som en yngre Totte ungefär!

Du skulle ju börja skriva en blogg istället!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115394 Vän av ordning, jag alltså, funderar varför ingen fröken ringer mig med erbjudanden?
Kul med ett moppeprojekt här, gärna med bilder.

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

viktor meck  
#115399 det kan man säga. totte jr :lol:. bilder kommer nog imån. om någon vecka kan man kanske köra moppe i gbg. jag tycker själv jag är påhittig. köpte läcktätar på jula för 10kr (extrapris) och lagade tanken på motorsågen jag fick av Stegmaster. startapparaten fattades det en stor plastbit på, jag rotade lite bland mina saker och hittade en värmesköld i plast till ljuddämparen till en hva röjsåg. modifierade den med dremmeln och fäste den med plast. blev bra. innan kunde man få in fingrar, stenar och pinnar i svänghjulet. inte bra!. ska bara hitta en bra plastfärg. jag har bara spenderat ca 200 på sågen. nytt startsnöre, kedja, och läcktätare. plast hadde jag hemma. men bilder och uppdatering på ciaoen kommer. det jag älskar med ciao är att dom är så lättmeckade. och delarna är inte svindyra. ganska billiga att försäkra. plus att dom går nästan bara på luft :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115410 En bonus är ju att de går att få dem att gå riktigt riktigt bra också. Hade en kamrat som vigde sitt liv åt ciaotrim, han beställde mystiska delar från italien och så. Observera att det här var före internet, på den tiden var det mer utmaning med sånt här. Den gick som sagt fantastiskt fint, slangade utan problem på gas.

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

swe#kipp  
#115420 Hade en Ciao jag med när jag var runt tretton år ,,, bytte insugsplatta, cylinder och satte på en effekt ljuddämpare ,, vart en väldig skillnad :)
Lycka till och ha så kul,,, alltid kul att köra ifrån fin mopparna med en gammal Ciao ;)

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

totte  
#115435 Kul med initiativ! Du är en bra tillgång här i småmaskinssektorn Viktor. Skulle inte ha nåt emot att repa upp en gammal moped nån gång framöver, gärna en Crescent raketarsle, men dom är svåra att få tag på och ofta alldeles för dyra.

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

viktor meck  
#115537 har tittat på dakota och florida men om man ska ha en billig så år dom bara skrot. dom börjar blir bra vid 3000-3500kr och det är dyrt. har idag rivit hela motorn, tog 10 min haha :lol:. så lätta att jobba med. jag har en reservdelsciao som jag hittade och fick av farbror blå. och den hadde trimmblock så jag bytte mot det. ska bara montera cylinder imån. hann tyvärr inte att fota idag så det blir imån. men ska beställa mindre remskiva nu. 94mm original. trim 70mm. ska även beställa ett externt bränslefilter ochså för det som sitter i förgasaren är så dåligt. nytt munstycke blir det med. orginal 59 nytt 66. har även hämtat fälgen idag. fan, nu missar man Skavlan igen då :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

totte  
#115570 Det är ett allmänt problem med gamla kvalitetsmoppar, är dom billiga är det bara skrot och hälften av delarna saknas. Är dom i bra skick är dom gräsligt dyra. Chansen är att komma över nån sån där som stått i oanvänd i ett uthus i många år, skitig och dan ofta med en del rost, men vanligen väldigt reparerbar.

Det är inne med gamla mopeder och det finns en massa samlare och mopedklubbar, det är det som driver upp priserna. Skall bli kul att få se bilderna på Ciaon!

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

viktor meck  
#115603 ska bara äta nu och sen ska det mackas :grin:. tar med min riktiga digikamera med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

viktor meck  
#115675 hej igen, nu har jag bytt block och satt ihop motorn igen. ska fortsätta imån och montera motorn och montera bakfälg. ska även slänga på lite färg. delarna jag beställt kommer någon gång nästa vecka. jag beställer på http://www.cykelkraft.se jag tycker dom är bra, kort leveranstid, bra priser. nu kommer bilderna som alla har väntat på :mrgreen:.
original block
trimblock
tänddelar
kolv
gammal blockhalva
original och borrad förgasare
ramen
min kompis skitmoppe
min andra mopp, ej helt ihopsatt
TNT kick
styling strålkastare

   TS
Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

viktor meck  
#116203 då har man fått igång fanskapet :mrgreen:. först grejade med förgasaren och sen brytarspetsarna i några timmar. fick ställa dom flera gånger. men nu går den. får antagligen trimmremskiva, munstycke (så att jag kan använda den borrade förgasaren), extra bränslefilter och en sak till bromsvajern. ska rapportera imån hur det gick :smile: 8) :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: piaggio ciao projekt

axwell  
#116207
viktor meck skrev:TNT kick


Ger TNT dig en kick? Inte så konstig, det är ju rena dynamiten. Akta dig bara så att bakterierna inte äter upp den!

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 265886.ece

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

totte  
#116211
viktor meck skrev:då har man fått igång fanskapet :mrgreen:. först grejade med förgasaren och sen brytarspetsarna i några timmar. fick ställa dom flera gånger. men nu går den. får antagligen trimmremskiva, munstycke (så att jag kan använda den borrade förgasaren), extra bränslefilter och en sak till bromsvajern. ska rapportera imån hur det gick :smile: 8) :mrgreen:


Grattis! Väntar med spänning på rapport om raket-tillsatserna! :lol:

Användarvisningsbild

Re: piaggio ciao projekt

viktor meck  
#116218 haha, raket och raket, men vill slå kompisarnas scootrar som gör 45-55 :mrgreen:. men det gör den nog

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).