Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 248787 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116105 Gör så här: Där det står mot traktor så skriver du vagn och vise versa. Inser du då att axellinjen som ligger till vänster på din bild kommer motsvara centrumlinjen för boggin på vagnen och att den högra leden kommer att motsvara draget på vagnen?
Tror du det skulle gå att ha ett drag som bara har två fri frihetsgrader? Det skulle innebära att bakhjulen på traktorn skulle hänga i luften om du körde över en svacka.

Syketec Woodpecker WP-50
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116107 den här vagnen har presis samma typ av "midja" som den som skissats upp här, å på denna funderar det, kolla på filmen! det krävs ingen vagnstyrning på denna så länge man åker framåt, å när man åker bakåt så används hyrauliken till att "tvinga" vagnen att svänga... Å den här är ledad först inne vid traktorn, sen "svängen" i midjan, åxå "pendlingen" å det är väl så dom tänkt sej på skissen tidigare....

Men som sagt, Kolla på filmen under denna llänken! intressant lösning tycker jag....


http://www.kronos.fi/swe/forest/Kronos%20160.htm

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116168
drag till vimek 2.JPG


Det var väl så här det var tänkt. ritade inte ut vagnpunkten, trodde att ni skulle förstå ändå. sorry.

ojdå, ja det var väldigt likt kronos drag. Grundtanken som polarn fick det från var nån gammal skogstraktor han hade sett på ett sågverk.

Som sagt bry er inte för mycket om proportionerna på skissen. Är bara en skiss för att se lite hur det skulle kunna se ut. Tanken är en mer spårande vagn utan att behöva vagnstyrning.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116183 Har suttit och kollat på kronos drag. Riktigt imponerande. eller hela deras vagnar var väldigt imponerande. Men draget var ju typ precis vad vi hade i tankarna. :).

Ingen som tror att ett sådant drag skulle vara en bra ide på en minimaster???

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116185 Jag tror på det, å det hjälper nog en del när det ska backas åxå misstänker ja, men en hydraul kolv som hjälper till lite när man backar vara på sin plats å underlätta backningen;)

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116204 Nu kan det rotera kring ytterliggare en frihetsgrad och då funkar det :) VÄLDIG skillnad.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116237 ja en liten skillnad kanske :)..

Men tillbaka till grundfrågan, vad tror ni om ett sånt här drag.

både på traktorer och minimaster

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#116263 Har kört traktor med liknande drag, har också kört vimek en hel del. På traktor där det är midjestyrning fugerar det bra, däremot så är jag ytterst tveksam till lösningen på en hjulstyrd maskin typ Vimek. Speciellt med last och vid körning utför kommer den att bli svårstyrd, ja jag skulle vilja säga närmast farlig, främst på grund av att midjepunkten flyttats och det blir lång momentarm

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116279 Men dragpunkten på en lastbil sitter ju ganska långt bak?... Körde en teleskoplastare förut som hade draget en meter bakom axel centrum... visst, i utförslut å kraftig sväng så klart det knuffar på på ett annat sätt... Men det är ju drift på vagnen som bromsar vagnen åxå....

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

alias  
#116282
pcrNiklas skrev:ja en liten skillnad kanske :)..

Men tillbaka till grundfrågan, vad tror ni om ett sånt här drag.

både på traktorer och minimaster


Tror det funkar utmärkt. Har sett en 4WD Valmet 705 med en kortad 4WD Mohedavagn (~12 tons) och FMV 460/490 (kommer ej ihåg men den hade dubbla utskjut och var 7,2 meter lång) och ett Keto aggregat. Detta ekipage var ihopmonterat med en "bakaxelbrygga", ungefär som de som visades på Kronos hemsida. Såg ekipaget i drift sent 80-tal/tidigt 90-tal.

Ser ingen ökad risk för överstegring då man har kvar de den vertikala leden nära bakaxel. Däremot kan det kanske bli så att vagen trycker på om man kör i utförslut och svänger samtidigt. Sen kommer ju vagnen att "sticka" snabbare när du backar med den eftersom den "överhänget" blir större i förhållande till avståndet mellan vridleden och boggieaxeln på vagnen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

axwell  
#116290
alias skrev:. Sen kommer ju vagnen att "sticka" snabbare när du backar med den eftersom den "överhänget" blir större i förhållande till avståndet mellan vridleden och boggieaxeln på vagnen.


Meningen ligger bland ev. nackdelar, själv skulle jag ha placerat på 1:a plats bland fördelar.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

alias  
#116293
axwell skrev:
alias skrev:. Sen kommer ju vagnen att "sticka" snabbare när du backar med den eftersom den "överhänget" blir större i förhållande till avståndet mellan vridleden och boggieaxeln på vagnen.


Meningen ligger bland ev. nackdelar, själv skulle jag ha placerat på 1:a plats bland fördelar.


Personligen skulle jag sätta det faktum att vagnen spårar traktordelen bättre när man kör framåt som 1:a fördelen.

Vad jag sedan menade var att det blir svårare att försöka backa rakt så vagnen är mer benägen att börja svänga redan för små styrutslag på dragfordonet - sedan har det ju sina fördelar det också när man vill ta snäva svängar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116356 fördelarna med draget ligger nära nackdelarna. flyttar man svängpunken långt bak så kommer den spåra mycket bättre men blir vanskligare i utförskörning och mer tippbenägen vid snabb körning på väg vid mindre lass. men kommer bli enklare att backa med eftersom du får ett "överhäng" på dragfordonet.

Men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna.

En hydraulkolv som går i flytläge när man kör vanligt men som man kan hjälpa till med när man ska knixa in den när man backar var en bra ide.

En av nackdelarna man har hört med en minimaster är att vagnen gärna vill gå rakt bak när man backar. Därför är det väl en fördel att det kommer krävas mindre styrutslag när man backar. Var en av grundtankarna när vi började spåna på detta.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Mccoy  
#118327 Farsan byggde elmanövrerad hydraulisk ramstyrning samt bytte till de aggresivare 620 däcken på sin 101a, blev som en helt ny maskin efter det. Ska du ändå modifiera ganska mycket kan du lika bra ta steget längre till ramstyrning, det ger mer "flexibilitet".

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Sune_  
#118532 Har precis kommit ut en 620 på blocket, måste ju va rätt kurs med tanke på nypriset/utrustning kontra de få gångtimmarna.
Nån här kanske ska investera? =)

http://www.blocket.se/ostergotland/Vimek_Minimaster_32079577.htm?ca=7&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).