Skogsmiljö och Trädlära

Mycket toppbrott denna vinter

37 inlägg 16937 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Bengt.Svensson  
#115287
masterchief skrev:Hackar på hemma, 60fub hitils, inte halvvägs än på långa vägar.....

Hugger du upp både toppen och trädet?? Om den är gran brukar jag låta trädet stå och bara reda upp toppen.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115299
Bengt.Svensson skrev:
masterchief skrev:Hackar på hemma, 60fub hitils, inte halvvägs än på långa vägar.....

Hugger du upp både toppen och trädet?? Om den är gran brukar jag låta trädet stå och bara reda upp toppen.


Du är inte rädd för toppröta då?

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115302 Kan bara intämma med skogstyrelsens bedömning.
Har skogen på 240-280 m över havet och den delen som är över 260 ser inget rolig ut. Hela planteringenar i 15 år åldern ligger ner. Största ytan som jag sett hittils är 40*40 m inte ett träd står upp 5 m högt gran plantering ligger ner. I gallringskogen är det den biten jag inte hunnit gallra som är värst. ett träd har lagt sig på nästa och så vidare ligger som revor i skogen.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Bengt.Svensson  
#115324
Emil N skrev:
Bengt.Svensson skrev:
masterchief skrev:Hackar på hemma, 60fub hitils, inte halvvägs än på långa vägar.....

Hugger du upp både toppen och trädet?? Om den är gran brukar jag låta trädet stå och bara reda upp toppen.


Du är inte rädd för toppröta då?

Det blir ju toppröta av det, men är brottet över 10 meter upp så får man ju en eller två stockar innan rötan börjar, sen blir det massaved. Om beståndet är gallrat tycker jag att ett träd som kommer att ruttna i toppen är värt mer än inget träd. Toppbrott i en förstagallring kan man lika gärna ta ner, även om jag lämnar en och annan eftersom fåglarna gärna bygger bon i lite undertryckta träd med topp-brott.
Ska man vara helt krass så får man mer betalt för massaveden ur en rutten 80-årig gran än om man tar ner den efter halva tiden och säljer "frisk" massaved men då missa 40 års tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

masterchief  
#115335 Hugger upp både och, vill inte bjuda in barkborrar i onödan.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

alias  
#115406
masterchief skrev:Hugger upp både och, vill inte bjuda in barkborrar i onödan.


Klokt val, sextandad barkborre är inte roligare än åttatandad!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Bengt.Svensson  
#115453
alias skrev:
masterchief skrev:Hugger upp både och, vill inte bjuda in barkborrar i onödan.


Klokt val, sextandad barkborre är inte roligare än åttatandad!

MVH
Alias

Så sant som det är sagt. Jag har haft ganska mycket åttatandad borre här, men jag har aldrig sett sextandade angrepp på just toppbrutna granar, däremot en och annan fullvuxen gran som har en vissen "julgran" längst upp. Jag bor knappt 5 km från ett naturreservat där länsstyrelsen i Kronoberg odlat barkborrar i stor skala och jag misstänker att många av mina små ovänner härstammar därifrån. Sen 2007 har jag huggit över 100 m3fub/år med enbart "åttatandade baggaträd", rekordet var nog vintern 2008/2009 med drygt 140 m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

masterchief  
#115495 Uppe i 140fub nu och tuggar på....
Hittade idag ett kvarts ha totalskadad skog medelstam 0,04 :oops:

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Bengt.Svensson  
#115508 Surt!

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115664 Hm toppbrott Ja det är väldigt många och en del ligger som ett U många träd tar i marken trots en längd av15 meter.
Gick genom 15 ha tidigare i höst och det va inte bra om man får se i backspegeln då borde jag inte röjt, 20%
har gått av på mitten. Många granar och björkar hänger som ett U för att klara livhanken.

Har kollat runt på min fastighet och det är en jävla massa jobb till våren . Tror att många inte vet att denna vinter var och är en av de värsta.

Hoppas på plusgrader.


zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

masterchief  
#115752 Min erfarenhet av vad jag sett är att man ska vara med och röja ordentligt samt gallra tidigt och relativt hårt.
De bestånden som är gallrade tidigt och relativt hårt har klarat sig från toppbrott.
Där man fuskat med uttaget så det är upphíssade kronor behöver man efter den här vintern inte bemöda sig med någon mer gallring :???:

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

halvproffs  
#115768 Har nu åkt en bra bit på skidor i skogen och turligt nog inte sett ett enda toppbrott. Snön som har fallit här har hela tiden varit torr, lätt snö :o . Men vintern är ju inte slut än :sad:

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115913 Jag upptäckte några enstaka toppbrott och knäckta toppskott förr ett par dagar sen. Här har inte problemet varit på grund av blötsnö utan avsaknaden av vind vilket har gjort att det under ganska lång tid har fått bygga på. Nu har det blivit plusgrader och lätt vind så nu släpper det tack och lov.

Som det har skrivits för så är det tidig röjning, gallring och jämna bestånd som gäller om man vill förebygga skador. Hjälper inte det får man ta på sig hjälm och snöskor, utrusta sej med en stor gummiklubba och slå loss snön

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

halvproffs  
#124168 Har nu varit ute och åkt skidor och tittat på skogen och det finns som tur är inga toppbrott här. det har ej varit någon blötsnö utan bara kallsnö. Verkar vara värst i Jönköpings län och runt Skellefteå. Finns det några vittnen därifrån på forumet?

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

haggloader  
#124179
masterchief skrev:Min erfarenhet av vad jag sett är att man ska vara med och röja ordentligt samt gallra tidigt och relativt hårt.
De bestånden som är gallrade tidigt och relativt hårt har klarat sig från toppbrott.
Där man fuskat med uttaget så det är upphíssade kronor behöver man efter den här vintern inte bemöda sig med någon mer gallring :???:
Spekulerar bara, men borde inte träd som har stått lite tätare ge mindre diametertillväxt och således ha högre hållfasthet??
(Givetvis rena spekulationer...)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).