Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3267 inlägg 607752 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#115455 Tog ledigt från jobbet idag, tänkte hugga lite ved, kände mig inte riktigt pigg när jag klev ur sängen. Väl på huggarplats var det bara att konstatera att det är för mycket snö trots töandet tidigare i veckan. Som minst till knäna. -2 och mulet med ett mycket lätt snöfall.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Jelena  
#115462 Hej
Jag visste inte var någonstans jag skulle skriva så jag tänkte prova här. Jag undrar lite om det här med utbildning och jobb, nämnligen hur funkar det för en person som kommer utifrån(alltså inte Sverige och inte EU i detta fall)för att få jobb om han har gått en motsvarade utbildning för skogsarbetare i sitt hemland? Vet ni om han måste gå om hela utbildningen i Sverige, eller om möjligheten finns att han får jobb ändå
tack för svar

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#115467 Hej och välkommen Jelena! Det finns ett ämne som heter Skogsarbete, där går du in och skapar en ny tråd så hamnar du rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Scoutman  
#115479 -10 idag, fin dag för uteaktivitet...dessutom ledig...blev internetstrul så framför dator & support halva dagen 😡

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

JD 2006  
#115542 -2 och blåsigt.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#115617 -4 och det har snöat lätt. Två st stora men ganska dåliga lador och en altan har hittils i vinter brakat ihop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#115710 Fint mitt på dan idag, runt -5, en svag vind, men solen sken och för första gången i år så kunde man faktiskt känna en svag värme från den.

Men nu är det -18, kall natt på gång tydligen.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

JD 2006  
#115859 +3 grader och blåser en hel del.... :grin: Hoppas det inte kommer ny upplega efter denna
efterlängtade tö.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#115945 Japp, ett par grader över noll här, första tövädret sen 11:e november tror jag. Mycket bra om upplegan försvinner.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

JD 2006  
#116047 Hmm.... 😡

-7 och snöar en hel del nu igen..... 👎

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#116096 Jodå, här med, -8, blåser som attan från öster, snöar och smådrevar. Kunde jag gott varit utan.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#116122 I går som varmast +2,5 med lite blåst på f.m..lite för kortvarigt, upplegan bara delvis borta.
Totte skrev 11 nov. som referens till vinters högsta temperatur, kan stämma men det var i alla fall länge sedan vi hade plusgrader.
Just nu solsken med molnslöjor som hotar, -6 grader, nästan vindstilla.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#116227 Det svänger snabbt, -22 här nu.

11 November är taget ur minnet, så se det inte som obestridligt faktum, men det var just i den vevan som det slog om till riktig kallvinter.

Hann bli -23 innan jag skrivit färdigt.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#116241
totte skrev:11 November är taget ur minnet,


Trodde själv att det var ännu längre sedan, har dock ingenting att koppla det mot.

Förra året hade vi en tråd där man kunde se statistik från SMHI, undrar vad den hette!

Inte värre än -18 just nu.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#116259 Kollade just bildarkivet, premiärtur med snöslungan 12 nov och snön föll dagen innan, nån dm eller så. Innan dess hade vi lite grann några par cm bara som kom redan 15 oktober och aldrig gick bort, så det har varit vintermässigt längre, det stämmer. Vet dock att vi hade plusgrader någon gång då i början av November, men sen den där dm föll den 11:e så har det inte varit över noll förrän i måndags.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).