Skogsmiljö och Trädlära

Älgskador orsakar mångmiljonförluster

36 inlägg 14541 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115538 Vad trött jag blir på det där snacket om du röjer rätt och skapar områden med älgmat så
skonas tallskogen.
Jag har toppröjt löv, sälj, rönn, vad har älgen betat i detta område tror ni?
Just det, den självföryngrade tallen 😡
Då säger jägarkåren det är för små hyggen, det gör att älgen helst håller till där.
Ska jag ta upp hyggen på 15-20ha på en fastighet på 125ha är det rimligt?
Det går inte att plantera tall sedan får alla experter säga vad f*n de vill.
Gunnebo, skogägarens vän i nöden :wink:

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115560
Röjkvist skrev:Vad trött jag blir på det där snacket om du röjer rätt och skapar områden med älgmat så
skonas tallskogen.
Jag har toppröjt löv, sälj, rönn, vad har älgen betat i detta område tror ni?
Just det, den självföryngrade tallen 😡
Då säger jägarkåren det är för små hyggen, det gör att älgen helst håller till där.
Ska jag ta upp hyggen på 15-20ha på en fastighet på 125ha är det rimligt?
Det går inte att plantera tall sedan får alla experter säga vad f*n de vill.
Gunnebo, skogägarens vän i nöden :wink:


Uppenbarligen gör du något fel.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115571 Stängsel är det enda som funkar! Och det är inte så dyrt som man tror, Lite planering vid averkning dvs en del högstubbar att fästa nätet i. och sen köpa begagnat nät på blocket. eller köpa direkt av tillverkare
Det funkar + eget arbete! Har stängslat själv för 10 kr metern. Och då kan jag sälja stängslet sen för lika mycket.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115576
Emil N skrev:Uppenbarligen gör du något fel.


Uppenbarligen har du ingen erfarenhet av stort betestryck.

De enda som tror på metoden att skapa mer mat är jägare.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115585
Mangan skrev:
Emil N skrev:Uppenbarligen gör du något fel.


Uppenbarligen har du ingen erfarenhet av stort betestryck.

De enda som tror på metoden att skapa mer mat är jägare.


Nej du har fel. Jag har heller aldrig sagt att man ska skapa mer mat, det är antagligen just där som du och många andra gör fel.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115587 Snyft min tall :cry:

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115595
Emil N skrev:
Mangan skrev:
Emil N skrev:Uppenbarligen gör du något fel.


Uppenbarligen har du ingen erfarenhet av stort betestryck.

De enda som tror på metoden att skapa mer mat är jägare.


Nej du har fel.



Nej, du har fel. Ingen har lyckast visa att man kan minska betesskadorna med anpassad röjning.

Jag har heller aldrig sagt att man ska skapa mer mat, det är antagligen just där som du och många andra gör fel.


Jag? Du har ignen aning om vad jag gör, så det där vet du inget om.

Berätta då, vad är din metod?

Tror du att den funkar på det här beståndet? Jag har faktiskt inte fått något tips alls från alla som vet exakt hur man gör. Ända tills de stöter på verkligheten.

viewtopic.php?p=88217#p88217

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115629 Det enda som händer när man försöker utfodra älg på vintern det blir mer älg!

Har läst om dom som försökt och håller på fortfarande.
dom kan inte sluta för att det har lockat älg från andra håll och då kan man inte avbryta utfodringen för då blir det stora skador!
Och står man med en älgstamm på 25-30 djur per 1000 ha då blir det katastrof! Om man slutar utfodra.

Jo man kan fortsätta att utfodra hela vintern det funkar, Men om du bommar en vecka då har du skador!
25 älgar totalförstör en plantering på 5 ha per dag, Vem vågar ta på sig annsvaret att utfodra älg och vem vill ha utfodringen på sin mark?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115698
Emil N skrev:Jag kan inte hålla med. Även om det i vissa fall beror på betestrycket att en del föryngrar med gran så är nog ändå huvudorsaken ensidigt tänkande och rädsla för att byta mönstret. Betning i planteringar går att förhindra med stängsel och ett aktivt skogsbruk med inriktning att förhindra betesskador. Jag är övertygad att problemet du beskriver skulle finnas kvar även utan älg.


Det tror inte jag. Jag har nämligen några pedagogiska exempel med jämnåriga tall och granbestånd precis bredvid varandra på fastigheten, där den viltskadade tallen ser för jävlig ut och den angränsande granen växer som bara den. Du är hjärtligt välkommen på studiebesök för att se det med egna ögon. Det ena beståndet är nu ca 15 år och det andra beståndet ca 35 år.

Emil N skrev:Älgstammen är tyvärr ganska ojämn. I vissa delar av landet är den väldigt tät och i andra delar nästan utrotad. Skulle jakten på älg släppas fri skulle älgstammen kollapsa totalt i många regioner. Vad ska vi göra då? Mata rovdjuren med tamboskap?


Nej då, det går alldeles utmärkt att mata rovdjuren med vilda skadedjur som rådjur, hjortar och vildsvin. F.ö. så varierar älgstammarna över tiden. Mellan de två ovanstående betesskadade tallskiftena har jag också ett ca 22-årig tallbestånd som klaras sig utan några större betesskador. Här växer det som bara den, men så finns det också en och annan varg på detta skifte...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115814 Min uppfattning är att skapar man mera älgfoder gör man området attraktivt för älg=mer betesskador.

Tror många som valt att röja först vid älgsäker höjd fått stora problem med snöbrott i år.

Vi som har fri kalvjakt. vad tror ni om att låta ett antal jägare jaga hur mycket kalv som helst under hela jakttiden på den egna marken? Blir inte poppis i byn, men kanske visar det på att en del faktiskt bryr sig om älgskador?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115892
Niking skrev:
Emil N skrev:Jag kan inte hålla med. Även om det i vissa fall beror på betestrycket att en del föryngrar med gran så är nog ändå huvudorsaken ensidigt tänkande och rädsla för att byta mönstret. Betning i planteringar går att förhindra med stängsel och ett aktivt skogsbruk med inriktning att förhindra betesskador. Jag är övertygad att problemet du beskriver skulle finnas kvar även utan älg.


Det tror inte jag. Jag har nämligen några pedagogiska exempel med jämnåriga tall och granbestånd precis bredvid varandra på fastigheten, där den viltskadade tallen ser för jävlig ut och den angränsande granen växer som bara den. Du är hjärtligt välkommen på studiebesök för att se det med egna ögon. Det ena beståndet är nu ca 15 år och det andra beståndet ca 35 år.


Jag är gärna viltskadevärd, om någon vill se. Jag tar hemskt gärna emot tips om vad man kan göra för att förhindra. Har aldrig lyckats få några handfasta råd, skogsstyrelsen har varit där och skruvat på sig "mnja.. hmm.. det är inte lätt... mmm"

Jag har prövat det mesta, men även i granplanteringarna på tallmark, där det kommer upp mer självsådd tall än det finns granplantor, så är det bara att röja bort tallen (eller vad som är kvar av den). Har gått över 13 ha i fjorl, det fanns inte en enda obetad tallplanta. Några frodvuxna tallar har klarat sig, men det blir inge fina träd av dem.

Så, om jag gör fel, vad är det rätta?

Rönnbuskarna (mycket självsått) blir ca 5dm höga, och där stannar de. Jag lämnar björk där det är mossigt, men det skulle förvåna mig om det blir något.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115912 Jag ska försöka ge dej några tips men har inte hunnit läsa igenom tråden du länkade till.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116691 (citat) Vi som har fri kalvjakt. vad tror ni om att låta ett antal jägare jaga hur mycket kalv som helst under hela jakttiden på den egna marken? Blir inte poppis i byn, men kanske visar det på att en del faktiskt bryr sig om älgskador?



Jo "nisse" du har rätt det skjuts för lite kalv. När snön kommer då slutar många jaga och kalv kvoten blir liten många tänker att va bra då kan vi skjuta vuxna (dvs mer kött) nästa år. Men älgskadorna blir stora.

Kalvarna är en ränta på hur mycket foder som finns, Som vi skogsägare betalar insatsen för (dvs betes skadorna ).
Enligt forskning har foder tillgången avgörande betydelse hur många kalvar en älgko får.

Varför inte sätta lite tryck på jägarna dvs skjuta minst 50% kalv och bestraffa de som skjuter mindre.
Och belöna de som skjuter mer kalv!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116706
zorran skrev:(citat) Vi som har fri kalvjakt. vad tror ni om att låta ett antal jägare jaga hur mycket kalv som helst under hela jakttiden på den egna marken? Blir inte poppis i byn, men kanske visar det på att en del faktiskt bryr sig om älgskador?



Jo "nisse" du har rätt det skjuts för lite kalv. När snön kommer då slutar många jaga och kalv kvoten blir liten många tänker att va bra då kan vi skjuta vuxna (dvs mer kött) nästa år. Men älgskadorna blir stora.

Kalvarna är en ränta på hur mycket foder som finns, Som vi skogsägare betalar insatsen för (dvs betes skadorna ).
Enligt forskning har foder tillgången avgörande betydelse hur många kalvar en älgko får.

Varför inte sätta lite tryck på jägarna dvs skjuta minst 50% kalv och bestraffa de som skjuter mindre.
Och belöna de som skjuter mer kalv!



Zorran en som tror på virkespriserna.


Detta håller jag med om. Det är inte antalet älgar som är avgörande, balansen på älgstammen är lika viktig den.

I vårat VVO skjuter vi minst 50% kalv.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

wigge  
#122921 Kommer då yrka på dubblering av tilldelningen vid årets kretsmöte, från 11 till 20 djur.
Ingen hejd på hur mkt dom äter...
Samt försöka få till en vettigare Ox stam genom att skjuta många fler hondjur.
Som de har varit fram till dax datum så har oxarna fått lida allt för mkt..
Liten men bra kvallite på stammen är de bästa tror ja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).