Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56171 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115578 Det är som Anders säger. En mindre potent maskin för den självverksamme är väl vad vi diskuterar här?? För de som kör yrkesmässigt så finns ju malwan.

Finns ju woodtigern. Den är väl rätt så "det" som vi diskuterar här. Men den är ju med manuell låda och kinesdrivlina. Sen är den prissatt lite väl högt tycker väl jag personligen.


Men den påminner ju lite om Snorren som denna diskussionen härstammar från.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Knegarn  
#115589 Finns det nån som kör yrkesmässigt med en miniskotare? och har ni det som huvudsyssla eller mest som hobby? Hur får man nån lönsamhet i sånt?

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogshuggarn  
#115593
pcrNiklas skrev:

Men den påminner ju lite om Snorren som denna diskussionen härstammar från.


Diskussionen härstammar från ett alternativt konceptet till banddriven miniskotare (typ Terri), men tyvärr!!!, så blev det väldigt "tunt" med info från tillv. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115631
Skogshuggarn skrev:
pcrNiklas skrev:

Men den påminner ju lite om Snorren som denna diskussionen härstammar från.


Diskussionen härstammar från ett alternativt konceptet till banddriven miniskotare (typ Terri), men tyvärr!!!, så blev det väldigt "tunt" med info från tillv. :roll:




sorry blandade ihop trådarna lite,

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogstomte  
#115669
Knegarn skrev:Finns det nån som kör yrkesmässigt med en miniskotare? och har ni det som huvudsyssla eller mest som hobby? Hur får man nån lönsamhet i sånt?


Ja, jag kör åt andra med Terri 2020 men bara på fritiden. Skulle inte vilja köra full tid, dels för lönsamheten, dels för att en liten maskin går mycket mer illa åt kroppen, den rör sig mer och hastigare än en större maskin, speciellt i sidled. Att köpa ny, liten maskin ser jag som ekonomiskt och ergonomiskt vansinne. Vi köpte maskinen - i gott skick - för för 10 år sedan, nu kostar den mest reservdelar och en del egen tid.

Ser det mest som att extern körning betalar kostnaderna för att ha maskinen till egna skogen.

För er som undrar så brukar det gå på 100 - 130kr/m­­³fub för skotning, flyttkostnader tillkommer.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115672 Detta var bra info nu blir det mer kött på benen angående ekonomi samt ergonomi....

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#115872
Emil N skrev:
Siljansringen skrev:
Emil N skrev:Tydligen kommer det inga svar på mina frågor. Ska man sälja något så får man nog räkna med att besvara sådana enkla frågor som vad varan eller tjänsten kostar.


Du har tydligen inte fattat att det är du själv som svarar på vad det kostar eftersom du själv är en del av föreningen som bestämmer priset.


Det kunde du väll ha kläkt ur dej direkt när jag frågade.

Antar att varje andel ger en röst. Säg att jag köper majoriteten av andelar, sätter priset till noll, kör skiten ur maskinen. Nätverkarna får noll, uppfinnaren får noll :lol:


Med din attityd får du inte ens ett svar.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#115881
tjoolahopp skrev:Detta var bra info nu blir det mer kött på benen angående ekonomi samt ergonomi....



Jag vet att det krävs ett mirakel för att få en liten bandmaskin att vara både ergonomisk och ekonomisk samtidigt. Det kostar delar och det skall byggas ihop till en maskin, men det finns inga genvägar,fuskar man
någonstans så blir det backjobb, bara att bygga om. Skall man kunna köra mjukt och snabbt med små punktbelastningar så så finns bara lösningen med FLEXBOGGIE och det kostar hjul och leder. Svagheten med bandmaskiner brukar just vara banden, svårigheten att få dessa att hålla, därför måste det till bättre stödyta i bandstället. Med tre FLEXBOGGIE enheter i bandet blir ytan som belastas aldrig mindre än ytan av en enhet som har 4 hjul.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115911
Siljansringen skrev:
Emil N skrev:
Siljansringen skrev:Tydligen kommer det inga svar på mina frågor. Ska man sälja något så får man nog räkna med att besvara sådana enkla frågor som vad varan eller tjänsten kostar.


Du har tydligen inte fattat att det är du själv som svarar på vad det kostar eftersom du själv är en del av föreningen som bestämmer priset.




Med din attityd får du inte ens ett svar.



Nähä. Nu har jag tröttnat på dej. Din maskin eller ska vi säga dröm om en maskin är värdelös.
Flexboggie som du kallar det är då rakt inget nytt, har funnits på urgamla snöskotrar m.m. Den funkar bara vid små hinder men ska man klätra över ett riktigt hinder som finns i dom flesta skogar så gör den ingen större nytta. Alla småhjul leder bara till problem som inte uppfinnaren har kunnat förutse. Och som det har påpekats tidigare så skulle ju hyttens utformning förhindra skador på träden men vagnen kommer ändå att ta i. Och att det skulle vara en sån hemskanes stor nyhet att det går att byta från band till hjul är rent TRAGISKT. Vilken skotare kan inte det?
Nu vill den så kallade uppfinnaren sälja andelar i ett projekt som har så många frågor som borde ha besvarats innan. Vad ska motor och drivlina köpas ifrån? Var ska maskinen byggas?
Och hela det ekonomiska upplägget eller ska vi säga det ekonomiska upplägget som uppfinnaren vill få oss att tro ska fungera i verkligheten är verkligen TRAGISKT om något. Att 50 personer, det har man heller inte fått reda på men visa antydningar om det finns, ska kunna samsas om en maskin är en omöjlighet. Som självverksam är tiden på året då en liknande maskin kan komma till nytta ofta begränsad till några få månader. Hur än systemet för hyra ser ut så kan det alltid en maskin slitas mer hos vissa än hos andra. Observera också att uppfinnare och så kallade nätverkare vilka det nu kan vara får % på intäkterna och inte vinsten. Och att försöka lura med skogsägare i ett PYRAMIDSEL är riktigt jävla TRAGISKT. Uppfinnaren har verkligen idiotförklarat alla skogsägare och andra verksamma inom skogen.
Den så kallade uppfinnaren ska nog hålla sej till auktionsklubban istället för bondfångeri.
Nej jag hoppas verkligen att denna lurendrejjare inser att det inte finns något att hämta här.
Senast redigerad av Fredrik Reuter mån 24 jan 2011, 20:41, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämpligt material.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115936 Jag är då fortfarande nyfiken på vad Siljansringen har för ideer rent ekonomikst samt praktisk vad gäller maskinen.
Är det 50 personer anmälda så skulle han ju fixa ett möte.....för vidare information..
Låter som han tar det stegvis...

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115937
tjoolahopp skrev:Jag är då fortfarande nyfiken på vad Siljansringen har för ideer rent ekonomikst samt praktisk vad gäller maskinen.
Är det 50 personer anmälda så skulle han ju fixa ett möte.....för vidare information..
Låter som han tar det stegvis...


När det blir möte så har du redan förlorat dina 5000kr, om det ens blir möte.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115963
tjoolahopp skrev:Jag är då fortfarande nyfiken på vad Siljansringen har för ideer rent ekonomikst samt praktisk vad gäller maskinen.
Är det 50 personer anmälda så skulle han ju fixa ett möte.....för vidare information..
Låter som han tar det stegvis...


Varför kan han inte delge oss lite info om upplägget nu? Orsaken är att han har inget upplägg av det utan är mest ute efter pengar. Han stormade in på forumet och låtsades vara den värsta skogsmaskinbyggaren. Men när frågor och kritik kom då blev det helt tyst :surp: Han verkar inte stå upp för sina åsikter. Han har fått sina chanser men vägrar ta dom. Besserwisser syndrom??? Kanske men ett forumtroll det är han.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115975
T24X4 skrev:
tjoolahopp skrev:Jag är då fortfarande nyfiken på vad Siljansringen har för ideer rent ekonomikst samt praktisk vad gäller maskinen.
Är det 50 personer anmälda så skulle han ju fixa ett möte.....för vidare information..
Låter som han tar det stegvis...


Varför kan han inte delge oss lite info om upplägget nu? Orsaken är att han har inget upplägg av det utan är mest ute efter pengar. Han stormade in på forumet och låtsades vara den värsta skogsmaskinbyggaren. Men när frågor och kritik kom då blev det helt tyst :surp: Han verkar inte stå upp för sina åsikter. Han har fått sina chanser men vägrar ta dom. Besserwisser syndrom??? Kanske men ett forumtroll det är han.


Ja så är det. Om maskinen skulle vara så revolutionerande som den så kallade uppfinnaren påstår så får han väll ta ett banklån som alla andra och bygga en maskin.
Nej det är helt enkelt ett dåligt försök att lura till sej pengar. Vill man satsa sina pengar i något riskfyllt så finns det bra många andra sätt som är bättre.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

matte57128  
#116006 Tycker det är olyckligt att denna tråden spårat ur, framför allt är det olyckligt att folk inte kan förstå att andra människor inte alltid tycker som de, och att man då sågar dessa oliktänkande och avfärdar dom som bakåtsträvare och/eller idioter är i det närmaste katastrof.
Om jag skulle till att utveckla en ny produkt för marknaden skulle jag försöka vara väldigt lyhörd för åsikter och synpunkter från andra människor, särskilt om man ger sig in i ett forum av denna eminenta karaktär, där den samlade erfarenheten i ämnet bör vara av ungefär samma, i år räknat, dignitet som jordens ålder. Det här är alltså en kunskapsbank som vida överstiger den erfarenhet en man skulle kunna samla på sig på en livstid ens med den bästa av viljor, och att då visa en sådan enorm ovilja att ta till sig av det som skrivs verkar ju i det närmaste häpnadsväckande.

Det är dock inte bra att den trevliga stämning och positiva attityd som normalt sett råder här rubbas av en enskild användare som inte respekterar andra åsikter än sina egna. Vi kan väl låta den typen av människor fortsätta att lyssna enbart till sina egna idéer och roas åt hur mycket de kommer att lära sig av det, snarare än att slänga käft med dom - tro mig, det går dom helt förbi i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogstomte  
#116019 Amen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).